Parkeren op de openbare weg (tussen witte lijnen)

Anoniempje95
Topic Starter
Berichten: 18
Juridisch actief: Nee

Parkeren op de openbare weg (tussen witte lijnen)

#1 , 18 jul 2017 18:06

Beste,

Na een kleine vriendelijke discussie met een buurvrouw, wil ik hier eventjes eens horen om te zien hoe het nu echt in elkaar zit. Ikzelf ben geen betrokken partij, maar ben wel zeer benieuwd.

Onze buurman parkeert zijn voertuig rechts tegen het voetpad, op de openbare weg, binnen de bebouwde kom, in een tamelijk rustige straat. Er is naast zijn voertuig nog 3 meter plaats om te passeren en hij staat ook niet voor een uitrit of garage. Naar mijn mening staat de buurman dus juist volgens de wegcode. Verbeter me aub als dit niet zo is.

Echter staan er +- 50 meter verder in de straat losse vakken met witte lijnen (met telkens plaats voor 1 wagen) op de grond geschilderd, waar wagens zich kunnen parkeren op de baan (er staat nergens een verkeersbord, er staan enkel lijnen op de grond). Nu mijn buurvrouw beweerd dat onze buurman niet mag parkeren op de plaats waar hij nu staat, vermits er +- 50 meter verder lijnen op de grond staan geschilderd. Deze "parkeerplaatsen" staan wel elke dag vol.

Nu vraag ik me af wie er gelijk heeft en of onze buurman een boete riskeert? Naar mijn mening staat de buurman correct.

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3793

#2 , 18 jul 2017 22:49

Met de gegevens die je zegt, kan ik zeggen: het mag misschien.
Er zijn nog meer zaken waarmee er rekening gehouden moet worden.
Ik neig echter naar een "het mag", want vermoedelijk zou je de details waarover de wegcode spreekt ook wel aangehaald hebben indien ze van toepassing waren.

Specifiek kun je de regels omtrent parkeerverboden hier nalezen:
https://wegcode.be/wetteksten/secties/k ... /189-art24
https://wegcode.be/wetteksten/secties/k ... /190-art25

Als de situatie van je buurman niet in 1 van die 2 lijsten voorkomt, mag hij er parkeren.

Anoniempje95
Topic Starter
Berichten: 18
Juridisch actief: Nee

#3 , 18 jul 2017 23:45

Hartelijk dank voor uw reactie!

Als ik de artikels lees lijkt me alles in orde te zijn. Het parkeren opzich leek me al een duidelijke situatie. Enkel vermits er ook die parkeervakken zijn ietsje verder in de straat, was ik ergens ook aan het twijfelen.

Maar wilt het dan zeggen dat de parkeervakken verder in de straat er enkel staan als suggestie? Of zijn daar ook specifieke regels rond? Want op een openbare parking bijvoorbeeld mag je dan niet naast het vak staan?

Maar mag je op de openbare weg dan zeggen dat je niet in zo'n vak gaat staan, zolang je voor de rest maar reglementair staat?

Reclame

Drone
Berichten: 3030
Locatie: st-niklaas

#4 , 18 jul 2017 23:58

de term "parkeervak" is nergens in de wegcode opgenomen, als er alleen vakken geschilderd staan en het is geen woonerf of parkeerzone dan mag men buiten die vakken parkeren zolang er geen andere bepaalde regeling van kracht is in de straat.

Anoniempje95
Topic Starter
Berichten: 18
Juridisch actief: Nee

#5 , 19 jul 2017 01:32

Lijkt me een duidelijke zaak dan.

Ik wil jullie hartelijk bedanken voor jullie zeer snelle hulp!

Jabbe
Berichten: 586

#6 , 19 jul 2017 18:09

Gelijkaardige situatie in mijn straat, maar tussen elk parkeervak staat wel een bord E3 met een pijl die de geldigheid aanduid tussen de vakken.
Dat is duidelijk. Tien jaar geleden was er helemaal geen markering aan de ene kant van de straat en kon je dus vrij parkeren.
In het bovenstaande geval zou ik ervan durven uitgaan dat dergelijke afbakeningen een parkeervak suggereren maar wat niet belet dat je elders kan parkeren als de situatie het toelaat (bvb. niet voor een garagepoort, inrit of landweg). De gemeente is verantwoordelijk voor de goede signalisatie, dus bij discussie moeten zij het maar uitleggen. Het is dan nog te zien wat de politie gebeurlijk zou vaststellen als het al onduidelijk is voor de weggebruiker.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”