rijbewijs kwijt

unkrautex
Topic Starter
Berichten: 4

rijbewijs kwijt

#1 , 28 jan 2008 19:03

hallo,

dit weekend moest ik blazen,
ik heb nog geen 2 jaar mijn rijbewijs en had 1,5 mg/l geblazen,

op een site las ik dat ik zowieso theoretisch en praktijkexamen (minste van mijn zorgen) opnieuw zal moeten afleggen.

Ik zag ook iets staan over het verval van recht tot sturen, van 2 maand tot 5 jaar en een boete van 1100 euro tot 11000 euro.

Ik ga nog naar school en kan onmogelijk zo'n hoog bedrag ophoesten, is er een mogelijkheid te betalen in schijven? en zo ja, is er een maximum termijn waarin afbetaald moet worden?

Verder nog, hoe lang zal ik het recht tot besturen waarsschijnlijk verliezen?

Dank bij voorbaat

PS

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
unkrautex
Topic Starter
Berichten: 4

#2 , 28 jan 2008 20:11

ik had dit nog vergeten:
kan ik een werkstraf vragen? en hoeveel uren zou dit zijn?

Heye
Berichten: 468

#3 , 28 jan 2008 20:17

Beste,

De beste leerschool is op de harde manier. Boetes betalen in schijven is mij niet bekend het kan zijn dat dat bestaat, maar daar kan ik mij niet over uitspreken.

Woon je officieel nog thuis, en je wordt veroordeeld tot het betalen van een boete, die je niet kan betalen zullen je ouders worden aangesproken.

Veel succes.

Met vriendelijke groeten

Heye Andy

Reclame

pieterverherstraeten
Berichten: 146
Locatie: Antwerpen - Borgerhout
Contacteer: Website

#4 , 29 jan 2008 16:51

geachte,

in eerste instantie kan u voor de politierechter reeds bepleiten dat er rekening wordt gehouden met uw financiële situatie. Zo zal men vaak een straf opleggen met een heel groot deel "met uitstel voor 3 jaar". dat blijft dan gedurende 3 jaar boven uw hoofd hangen. Indien U binnen die periode nogmaals dronken wordt gevat, wordt dat deel van de boete effectief.

U kan na het vonnis nog contact opnemen met de Dienst met de vraag om het bedrag af te betalen.

U raadpleegt toch best een advocaat om u zo goed mogelijk te verdedigen en te hopen dat u een boete met uitstel krijgt.

mvg,

Pieter Verherstraeteb

unkrautex
Topic Starter
Berichten: 4

#5 , 30 jan 2008 22:21

geachte,

in eerste instantie kan u voor de politierechter reeds bepleiten dat er rekening wordt gehouden met uw financiële situatie. Zo zal men vaak een straf opleggen met een heel groot deel "met uitstel voor 3 jaar". dat blijft dan gedurende 3 jaar boven uw hoofd hangen. Indien U binnen die periode nogmaals dronken wordt gevat, wordt dat deel van de boete effectief.

U kan na het vonnis nog contact opnemen met de Dienst met de vraag om het bedrag af te betalen.

U raadpleegt toch best een advocaat om u zo goed mogelijk te verdedigen en te hopen dat u een boete met uitstel krijgt.

mvg,

Pieter Verherstraeteb
bedankt, ik zal uw raad zeker volgen, we hebben tenslotte een verzekering met gerechtsbijstand

Beachcomber
Berichten: 572

#6 , 31 jan 2008 09:07

Een beetje afhankelijk van de rechter (er zijn jammer genoeg nog steeds een pak idioten tussen) zal deze rekening houden met uw financiële situatie. Aangezien u vermoedelijk meerderjarig bent zijn uw ouders niet verplicht de boete te betalen, ik raad hen dan ook aan dit niet te doen en dit ook duidelijk te melden aan de voorzitter.
U zal waarschijnlijk een boete van zo'n 750 EURO te slikken krijgen en een rijverbod van 3 tot 6 maanden, misschien minder als u zeer zielig kan kijken.

Ik raad u vooral aan om in persoon naar de politierechtbank te trekken, u gewillig te laten uitschelden door de voorzitter en vooral zeer deemoedig kijkend uw diepste spijt te betuigen, eraan toevoegend dat u beseft dat u een enorme dommerik bent en dat dit een zeer wijze les is geweest en dat u de voorzitter bedankt om u op tijd weer op het rechte pad te krijgen. Daar stopt u. Nog meer spijt hebben is ongeloofwaardig.

Welke politierechtbank heeft u opgereopen? Dat kan al een idee geven van de tarieven.
Laatst gewijzigd door Beachcomber op 01 feb 2008 07:52, 1 keer totaal gewijzigd.

JohnD
Berichten: 3580

#7 , 01 feb 2008 02:22

LOL.

Je kan voor aanvang misschien best reeds vragen dat je, indien je veroordeeld word, je eventueel in schijven magen betalen. Want eerlijk gezegd enkel en alleen al over je financiele situatie klagen voor je een uitspraak krijgt zonder het element gespreide betaling te vermelden geeft een slechte indruk. Ik vind dit een groot verschil.

roderidder
Berichten: 2946
Contacteer: Website

#8 , 01 feb 2008 04:59

Als student zou daar stoppen waar beachcomber stopt

maar als studente zou ik overwegen om er aan toevoegen en zeggen tegen de politierechter dat je bereid bent draagmoeder te zijn om je boete te betalen
Als de politierechter (komende uit dat pak) dat zou geloven zal de straf de minimum straf (opschorting) zijn
>> http://www.juridischforum.be/forum/view ... 9127#29127


RR

Beachcomber
Berichten: 572

#9 , 01 feb 2008 08:07

JohnD en RR hebben gelijk, het gaat bij de politierechter zeer vaak om de algemene indruk. Een politierechtbakk heeft meestal een zeer brede waaier aan straffen waaruit ze kan kiezen. Het hangt dus heel erg af van rechtbank tot rechtbank.

Bekende 'dure' politierechtbanken zijn o.m. die van Dendermonde (de voorzitter daarvan is een familielid verloren aan een dronken chauffeur en is daar dus bijzonder gevoelig voor) en die van Leuven.

Het is ook kwestie van geluk hebben, een politierechter die 's morgens door zijn vrouw goed is gepest zal waarschijnlijk harder straffen dan een politierechter die net vader is geworden, bij wijze van spreken.

Altijd goed bij een politierechtbank: toegeven aan de schuld en geen excuses zoeken. Duidelijk zeggen, "Ik was in fout, u heeft gelijk Mr/Mevr. de voorzitter." Ook altijd goed: reeds maatregelen hebben genomen om je fout in de toekomst te vermijden, zoals: een alcoholslot laten installeren of een cursus defensief rijden gaan volgen.

Als advokaat - stagiair word je vaak naar zo'n kleinere zaken gestuurd, ik heb er dus wel wat mogen doen. Wat mij opviel was de grote verschillen die er zijn tussen de verschilende politierechtbanken. De ene heeft het graag technischer en zal enkel met de advokaat overleggen, de andere zal de overtreder een serieuze uitbrander geven en de advokaat voor spek en bonen laten staan. Het is kwestie van je op voorhand goed te informeren en een beetje theater te spelen...

roderidder
Berichten: 2946
Contacteer: Website

#10 , 02 feb 2008 02:25

politierechters mogen uiteraard representatief zijn duidend op het feit dat het verlies van een familielid veroorzaakt door een onvoorzichtige bestuurder voor hem/haar gevoelig mag liggen.

Als er jaarlijks (veel) meer dan 1000 verkeersdoden te betreuren zijn dan heeft de politierechter wel degelijk een (penale)taak in de maatschappij.

De vraag die ik me stel hoe kan de kloof Politierechter/Burger zo klein mogelijk gehouden kan worden of hoe kan die politierechter uit die ivorentoren kan klimmen om zich te mengen in evenwichtige debatculturen waar zijn insteek ook waardevol zal zijn
De ene heeft het graag technischer en zal enkel met de advokaat overleggen
Als die mogelijkheid bestaat moet je toch een oen zijn om niet die mogelijkheid te onderzoeken of je vb. "onschuldig" kan zijn. Verder kan de advocaat (die de verschillende culturen v/d politierechtbanken kent) bijstaan om vb. advies te geven om vb. eerst een snelstoomcursus toneel te volgen

Hoe zou je binnen 10 jaar als politierechter zelf staan tegenover advocaten die pleiten tegen het zonlicht in tov een bestuurder die een houding aanneemt zoals je beschrijft. Dus ja je krijgt mijn volledige steun wat de beste strategie is bij een verkeersovertreding waar een normaal mens zou zeggen "oerdom dat je zoiets doet, hopelijk ben ik morgen niet aan de beurt"



RR

***

In 2001 vielen er in ons land nog 1.486 verkeersdoden te betreuren
http://aps.vlaanderen.be/statistiek/nie ... vallen.htm

faustino
Berichten: 9

#11 , 02 sep 2008 14:16

Een beetje afhankelijk van de rechter (er zijn jammer genoeg nog steeds een pak idioten tussen) zal deze rekening houden met uw financiële situatie. Aangezien u vermoedelijk meerderjarig bent zijn uw ouders niet verplicht de boete te betalen, ik raad hen dan ook aan dit niet te doen en dit ook duidelijk te melden aan de voorzitter.
U zal waarschijnlijk een boete van zo'n 750 EURO te slikken krijgen en een rijverbod van 3 tot 6 maanden, misschien minder als u zeer zielig kan kijken.

Ik raad u vooral aan om in persoon naar de politierechtbank te trekken, u gewillig te laten uitschelden door de voorzitter en vooral zeer deemoedig kijkend uw diepste spijt te betuigen, eraan toevoegend dat u beseft dat u een enorme dommerik bent en dat dit een zeer wijze les is geweest en dat u de voorzitter bedankt om u op tijd weer op het rechte pad te krijgen. Daar stopt u. Nog meer spijt hebben is ongeloofwaardig.

Welke politierechtbank heeft u opgereopen? Dat kan al een idee geven van de tarieven.
Hallo Beachcomber,

Ik zou willen terugkomen op uw bovenvermelde reactie van 31/01/2008 en meer bepaald op de volgende zin: 'Aangezien u vermoedelijk meerderjarig bent zijn uw ouders niet verplicht de boete te betalen, ik raad hen dan ook aan dit niet te doen en dit ook duidelijk te melden aan de voorzitter.'
Hoe kan men als ouder(s) vermijden om te moeten opdraaien voor boetes die de rechtbank oplegt aan meerderjarige inwonende kinderen indien deze niet in staat zijn de hen opgelegde boete(s) te betalen? Hoe kan men vermijden dat er eventueel een deurwaarder beslag komt leggen op de onroerende goederen van de ouders bij niet-betaling van de boete opgelegde aan één van de kinderen?

Daar ik in het geval ben had ik hier graag meer duiding bekomen.

Met dank bij voorbaat.

ZeddLeppelin
Berichten: 97

#12 , 11 nov 2008 14:20


Bekende 'dure' politierechtbanken zijn o.m. die van Dendermonde (de voorzitter daarvan is een familielid verloren aan een dronken chauffeur en is daar dus bijzonder gevoelig voor)
Fabel.

Beachcomber
Berichten: 572

#13 , 12 nov 2008 15:12

Werkelijk?

Tja, dat werd me altijd voorgehouden door mijn stagemeester indertijd...
Goed mogelijk dat het een kwakkel was.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”