Buren parkeren voor mijn garagepoort

AnnB
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

Buren parkeren voor mijn garagepoort

#1 , 18 jun 2017 13:46

Dag beste mensen,

ik had graag advies gekregen in verband met een aanslepend probleem.
Drie jaar geleden kocht ik mijn woning. Het is een rijhuis met brede gevel, waarin een zijdeur, een voordeur en een garagepoort.
Deze laatste werd door de vorige eigenaar geïnstalleerd. Er werd een garage gemaakt van de voorste kamer, met bouwvergunning uiteraard.

De vorige eigenaar heeft het huis echter nooit bewoond, hij gebruikte het eerder als werk- en stockeerplaats. De buren waren dus gewend om voor de garagepoort te parkeren. Na de verbouwingen en voor mijn verhuis, heb ik telkens er een wagen fout geparkeerd stond een heel vriendelijk opgesteld briefje onder de ruitenwisser gestopt met de melding dat het huis ging bewoond worden en met de vraag om niet langer voor de poort te parkeren.

Dat is me niet in dank afgenomen. Sindsdien ben ik voor sommige buren persona non grata. En... Ze bleven maar voor mijn poort parkeren. De reden is duidelijk: ik heb geen wagen. Ik heb echter wel familie en vrienden met wagens, ik doe met een wagen mijn boodschappen. Maar ik weet dat zelfs die argumenten niet hoeven: voor een poort mag je niet parkeren, toch?

Dat had u gedacht.

De toenmalig wijkagent antwoordde me doodleuk: 'Ach madammeke, wat ga je doen? Telkens de politie bellen?' En ja, ik heb me laten intimideren. Want wie wil er nu die 'vervelende buurvrouw' zijn als je net ergens nieuw komt wonen?
Een tweetal jaar zijn zo verstreken, ik weet het nu, ik heb hen veel te lang hun gang laten gaan.

Ondertussen is mijn situatie ook veranderd: ik ben slechter te been en de ergernis van nooit parkeerplaats te hebben voor mijn eigen poort als ik met mijn boodschappen thuiskwam groeide. Ik nam opnieuw contact op met de politie: blijkt dat onze buurt een kersverse jonge wijkagente heeft. Ze is de situatie ter plaatse komen bekijken, heeft mijn buren aangesproken op het feit dat ze daar niet mogen staan. Ze heeft hen ook gezegd dat er in de toekomst zou beboet worden.

Twee hardleerse buren kregen in de weken daarop een gasboete onder de ruitenwisser. Ik moet u niet zeggen dat ze dus woedend zij op mij, hoewel ik zelf nog noot gebeld heb om te beboeten, de wijkagente deed dat op eigen initiatief. Maar...
NOG STEEDS werd er voor mijn poort geparkeerd.

Opnieuw nam ik contact op met haar en vroeg om een gesprek. Ik wou dit nog steeds oplossen voor het probleem verder escaleerde.

Wat het resultaat van dat onderhoud was tart werkelijk alle verbeelding:

Ze beweerde dat de 'verkeerspolitie' zich gaat buigen over deze kwestie, dat er mss een verkeerswijziging komt, dat de gasboetes waarschijnlijk zullen geseponeerd worden en dat men mij wel op de hoogte zou houden van de op til zijnde wijziging, vanaf het moment dat er een beslissing is. Er heerst zogezegd 'verwarring' omtrend de parkeerplaats omdat ze ingelegd is in klinkers in het wegdek.

Ik viel haast van mijn stoel. Of er nu klinkers liggen, of vakjes aangeduid met haakjes, of godbeterd gouden tegels! Tenzij je nummerplaat is aangebracht op de poort, MAG JE VOOR EEN POORT NIET PARKEREN TOCH? En mijn buren zijn helemaal niet verward, ze overtreden zeer bewust de wet.

Kortom dit stinkt uren in de wind naar politieke inmenging. En ik weet echt niet meer wat doen nu de politie mij met mijn probleem laat stikken. Die bewuste verkeerswijziging, wat gaat die inhouden? Dat ze mijn parkeerplaats afnemen door het bord te verplaatsen? Ik weet nog steeds niet wat ze daarmee bedoelen, want ik heb er niets meer van gehoord.

Ondertussen lachen de buren mij uiteraard vierkant uit en parkeren vrolijk verder voor mijn poort en als ik ze aanspreek word ik bedreigd en uitgescholden.


Advies is dus meer dan welkom,

mvg,
Ann

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
P-Stone
Berichten: 280

#2 , 18 jun 2017 14:28

Beste Ann,

Je hebt 100 procent gelijk : ze mogen niet voor jouw garagepoort parkeren. Zelfs als er een verkeerswijziging zou komen -ik kan me niet voorstellen welke- speelt dit geen enkele rol : ze gaan zeker geen wet met terugwerkende kracht invoeren, er is dan ook geen enkele reden waarom de GAS-boetes ongedaan zouden gemaakt worden. Volgens mij pure ***koek en intimidatie.
Dus telkens als er een auto voor jouw garagepoort staat, de politie bellen. Best bellen via 101 dan staat jouw klacht of melding altijd officieel geregistreerd. En een foto maken van wagen met nummerplaat, waarop duidelijk te zien is dat hij voor uw poort staat.
Verder de buren niet meer aanspreken, dat helpt toch niet. En als ze jou bedreigen : meteen klacht indienen.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 18 jun 2017 15:07

Je kan uiteraard ook de nummerplaten van der wagens van uw vrienden op uw poort hangen. Je mag zoveel nummers hangen als je wil. Dus enkel die wagens mogen er staan. Staat er iemand anders, kan je hem laten wegslepen door de politie, zeggende dat die wagen in uw garage moet zijn om te lossen. Kunnen ze u niet verbieden, en buiten een GAS boete hebben uw buren ook nog nog eens de afsleepkosten aan hun broek.
Bij mijn ouders hingen destijds 5 nummerplaten op de poort (hun wagen en die van de 4 kinderen, ook al woonden die kinderen er al lang niet meer)

Reclame

AnnB
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#4 , 18 jun 2017 15:39

dat van die nummerplaten op de poort heb ik al gedaan, maar ik had nog geen definitieve versie (gewoon een blad opgeplakt en opgeschreven) en dat rukken ze dus gewoon van mijn poort en ze gooien het op de grond :(

AnnB
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#5 , 18 jun 2017 16:06

Met de verkeerssitutatie wijzigen zouden ze kunnen bedoelen dat ze het verkeersbord net voorbij mijn huis verplaatsten: dan zou er niet meer mogen geparkeerd worden voor mijn poort, maar ikzelf dan ook niet.

En andere mogelijkheid is dat klinkers die nu een parkeerplaats aanduiden en dus naar binnen wijzen, verplaatsen en ze naar buiten doen wijzen, ten teken dat er een garagepoort is... maar dat lijkt mij een heel gedoe, dat totaal onnodig is en dat op kosten van ons, belastingbetalers.

eylis
Berichten: 8840

#6 , 18 jun 2017 16:07

je hebt een garage? Vraag een vriend om zijn wagen in (of in de andere richting: er uit) je garage te rijden. Als je er niet in/uit kan omdat er een wagen voor geparkeerd staat, politie bellen en er wordt getakeld. Ik ben niet zeker of de tip met de nummerplaten 100% klopt: het is een practische tip, maar als je het wetboek volgt mag er geen enkele auto voor een garage geparkeerd staan.

Karanog
Berichten: 141

#7 , 18 jun 2017 17:32

Ik ben niet zeker of de tip met de nummerplaten 100% klopt: het is een practische tip, maar als je het wetboek volgt mag er geen enkele auto voor een garage geparkeerd staan.
Artikel 25. Parkeerverbod
25.1. Het is verboden een voertuig te parkeren :
...
3° voor de inrij van eigendommen, behalve de voertuigen waarvan het inschrijvingsteken leesbaar op die inrij is aangebracht;
...

P-Stone
Berichten: 280

#8 , 18 jun 2017 18:03

dat van die nummerplaten op de poort heb ik al gedaan, maar ik had nog geen definitieve versie (gewoon een blad opgeplakt en opgeschreven) en dat rukken ze dus gewoon van mijn poort en ze gooien het op de grond :(
Nummerplaten op de poort verven. Als ze dan het lef hebben om erover te verven (of met spuitbus of zo), meteen klacht voor vandalisme.
Tip van eylis is ook goed. Als je met de wagen niet in de garage kan, gaat de politie misschien nog proberen te bemiddelen (met andere woorden : jou overtuigen om nog wat te wachten), maar als je niet UIT de garage kan, wordt er gesleept.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”