Wat te doen? Wat staat er mij te wachten?

llcjanon
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Wat te doen? Wat staat er mij te wachten?

#1 , 04 jun 2017 12:27

Dag allen

Ik heb op korte tijd 2 vervelende situaties voorgehad.

Situatie 1: een maand geleden kreeg ik een PV voor een snelheidsboete. €150. Echter is deze onterecht aangezien ik op de plaats van de feiten nog nooit geweest ben (wallonië) + bewijs heb dat ik op het moment van de feiten aan het werken was.
Na telefonisch contact met de lokale politie raadden ze mij aan om het antwoordformulier ingevuld (uiteraard) op te sturen + bewijs erbij te steken dat ik op het moment van de feiten elders aanwezig was.

Na 3 weken kreeg ik herinnering om de boete te betalen. Aangezien ik dit misverstand graag uit de wereld wou helpen, heb ik mijn beste frans naar bovengehaald en gebeld naar de verbalisanten. In het frans proberen uit te leggen wat de situatie was. Ze begrepen mij niet. Dan in het engels (kan ik wél goed) de situatie uitgelegd maar ook in het engels begrepen ze mij niet helemaal... Ik kreeg meermaals het antwoord: ''gewoon het antwoordformulier opsturen, waarschijnlijk hebben we foto verkeerd geïnterpreteerd, stuur voor de zekerheid ook een nieuw bewijs op.''

Zo gezegd, zo gedaan... Kan iemand mij zeggen of ik hier het juiste gedaan heb? Ook heb ik dit nagevraagd bij de lokale politie maar had het gevoel dat ze het zelf niet goed wisten. De politie, uw vriend! :roll:

Situatie 2: Ik ben geflitst geweest aan 115 km/ u waar ik 70 mocht (gecorrigeerd). Ik heb zo snel mogelijk het antwoordformulier opgestuurd want ik betwist de feiten niet. Ik ben fout geweest. Ik heb véél te hard gereden. Dit was een moment van onoplettendheid en absoluut niet van mijn gewoontes (geen excuus, ik weet het), en ik heb er enorm veel spijt van. Ben er ziek van geweest. :(

Nu even concreet: ik heb mijn rijbewijs 3 jaar. Ik ben nog nooit geflitst geweest, heb nog nooit een parkeerboete of dergelijke gehad...

Moet ik mij aan het ergste verwachten? Ga ik mijn rijexamen opnieuw moeten doen?... Iemand een gelijkaardige ervaring of weet wat mij te wachten staat?...

Alvast bedankt...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
berenod
Berichten: 942

#2 , 04 jun 2017 13:46

Je zal sowieso voor de politierechter moeten komen!
Wat wil zeggen dat niemand met 100% zekerheid kan zeggen wat je boete gaat zijn.

Je hebt je rijbewijs reeds meer dan 2 jaar, dus een nieuw rijexamen zal niet nodig zijn.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#3 , 04 jun 2017 14:05

Schakel u rechtsbijstand verzekering in, normaal heb je vrije keuze van advocaat.
Als dit voor de rechtbank komst zal het in arrondissement van overtreding zijn (Wallonië).
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

Bektronics
Berichten: 76
Juridisch actief: Nee

#4 , 05 jun 2017 14:29

Voor uw eerste overtreding:
Alle bewijsstukken goed bewaren en eventueel een bewijs vragen aan je werkgever dat je op dat tijdstip aan het werken was op locatie X van dat uur tot dat uur zonder het bedrijf te verlaten. In geval u moet inklokken en uitklokken, bewijs hiervan aanvragen aan uw werkgever.
U moet niet in het Frans beginnen als u de taal niet (genoeg) machtig bent. De rechtbank moet dan maar een beëdigd tolk aanstellen als de rechter geen Nederlands (wil) kan verstaan. :roll:
Indien u zwart op wit kunt bewijzen dat u op het moment van de overtreding (Flits) ergens anders was, zijn er twee mogelijkheden:
-De verbalisanten hebben de foto verkeerd geïnterpreteerd en jou nummerplaat hieraan gekoppeld. :oops:
-Er rijd iemand anders met jou nummerplaat rond, vervalst uiteraard. Merk van auto komt dat overeen? zo niet is het duidelijk een vervalste nummerplaat. Het is dan aan het gerecht om dit verder te onderzoeken. :shock:

Wat je tweede overtreding betreft:
Je verklaart schuld, dus mag je een boete verwachten. Je zal voor de rechter moeten verschijnen. Is dit ook in Wallonië gebeurd? Anders zelfde verhaal als hierboven, tolk aanstellen voor vertaling, is trouwens je recht. Toon je inschikkelijk, de rechter bepaald de hoogte van de boete.
Als dit ook in Wallonië is gebeurd lijkt het mij raar dat je de eerste keer dan niet daar was. Ik bedoel daarmee dat je verhaal dan raar overkomt. Lijkt me dan meer dan dat je 2 maal geflitst bent in Wallonië en je daarom zo een schrik hebt om je rijbewijs te verliezen. :evil:
Volgens je verhaal heb je toch wel een zware rechter voet 115 waar je maar 70 mag ????? :!:
Heb mijn twijfels over dat eerste verhaal. :mrgreen:
Is het zo dat je er wel was, dan vind ik de boetes terecht en zal je rijbewijs wellicht ingetrokken worden met de gevolgen van dien.
Ik kan niet meer of minder zeggen, als je steeds je snelheid rijd die maximum toegestaan is dan loop je geen gevaar op overdreven snelheid gepakt te worden.
Misschien vergeten zeker: maar in Wallonië staan ook wel degelijk flitstoestellen. :x

Aan jou om de waarheid hieruit te distilleren en je straf te aanvaarden indien ik gelijk zou hebben. Anders 1ste zaak aanvechten en voor de tweede je oprechte spijt betuigen. (En in het vervolg op je snelheid letten !!) :wink:

llcjanon
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#5 , 05 jun 2017 18:05

Dank allen voor jullie antwoorden,

De tweede situatie echter was niet in Wallonië. Ben zelf nog nooit met de auto in Wallonië geweest. De tweede situatie was een mobiele flitswagen in de buurt van mijn omgeving.

Het is omdat ik eigenlijk zelden snel rij, dat ik er zo van geschrokken ben. Ik ben helemaal geen snelheidsduivel :( ik heb momenteel een hele drukke periode met zeer veel stress (ik oefen een job uit met zeer veel verantwoordelijkheden) echter is dit absoluut geen excuus natuurlijk om zo snel te rijden. Tis echt dikke pech... maar ben mij er wel van bewust dat ik beter gewoon geen argumenten kan geven om mezelf te verdedigen want ik kan me inbeelden dat politierechters genoeg kwakzalvers bezig horen die hun eigen proberen verdedigen.

Heb te snel gereden, ben een gevaar geweest voor mezelf en andere weggebruikers en ik zal er zeker mijn les uit leren. Ik hoop echter dat de rechter mild zal zijn voor me...

llcjanon
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#6 , 08 jun 2017 15:01

Ik heb vandaag een brief ontvangen van de politie van Wallonië dat zij inderdaad een fout gemaakt hebben bij het interpreteren van de foto, ik ben vrijgesproken en mag de boete negeren.

Situatie 1 is dus al opgelost.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”