verwarring boete Frankrijk

wingman
Topic Starter
Berichten: 220
Locatie: Vlaanderen

verwarring boete Frankrijk

#1 , 29 mei 2017 15:12

In 2015 bega ik een forse snelheidsovertreding in Frankrijk en wordt staande gehouden.
Ik moet onmiddellijk 750 euro boete betalen op bureau.
Ik mag terug vertrekken met mijn bijrijder aan het stuur want mijn rijbewijs werd afgenomen.
Enkele weken terug krijg ik een aangetekende zending uit Frankrijk en dit blijkt over die overtreding te gaan. Mijn Frans is niet goed maar goed genoeg om dat te snappen.
Er staat ook op dat er 750 euro betaald is en de restsom is nul.
Nu vandaag zit er een gewone brief in de bus uit Frankrijk met eenzelfde datum van uitspraak (denk ik) maar 750 euro te betalen....
Ik begrijp er niets van.Afbeelding
Het is godgeklaagd dat diegene die preekt geen god is maar zich toch beter waant dan zijn onderdanen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4625
Locatie: Diest

#2 , 29 mei 2017 15:33

Beste

Op het eerste document zie ik staan 'consignatie'. Op het tweede document is sprake van een 'boete'
Mijn mening : het parket heeft u een som van 750 € laten storten in 'consignatie'. deze som is dus door de Franse overheid 'in bewaring' genomen. Het parket vervolgt maar het is echter aan de rechtbank om een uitspraak te doen en een boete te bepalen. deze boete is niet toevallig ook 750 €. (het parket kent immers de vaste tarieven). gegeven de rechtbank deze boete nu oplegt moet die 750 € verhuizen van de 'kas' die het bedrag in consignatie heeft naar het boetefonds. u kan best met hen contact opnemen hoe u dat best regelt. Ofwel doet u de betaling rechtstreeks aan het boetefonds én vordert u het bedrag uit consignatie terug met bewijs van betaling. ofwel kan dat mogelijk rechtstreeks doorgestort worden.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

basejumper
Berichten: 4625
Locatie: Diest

#3 , 29 mei 2017 15:36

Beste

Lees ook

http://www.fbaa.be/Nl/default.asp?Id1=1 ... =Frankrijk



Betaling van een consignatie

De overtreder die geen woonplaats heeft in Frankrijk, zal, bij de opstelling van een proces-verbaal, een consignatie (waarborg) moeten betalen. Ook in Frankrijk dient deze als waarborg totdat de rechter een definitieve beslissing heeft getroffen.

Bij betaling van een consignatie, wordt een betalingsbewijs (quittance) in de vorm van een wit papiertje, afgeleverd.
Uiteraard wordt het bedrag van de consignatie achteraf verrekend op het bedrag van de definitieve geldboete :


ofwel werd de zaak geklasseerd zonder gevolg : diegene die de consignatie betaald heeft, heeft recht op terugbetaling van het integrale bedrag van de consignatie;
ofwel ligt het bedrag van de definitieve geldboete lager dan het consignatiebedrag : de betaler van de consignatie heeft recht op terugbetaling van het verschil tussen beide bedragen;
ofwel ligt het bedrag van de definitieve geldboete hoger dan het consignatiebedrag : het verschil tussen beide moet bijbetaald worden;
ofwel is het bedrag van de definitieve geldboete gelijk aan het consignatiebedrag : in dat geval dient niets meer bijbetaald/gerecupereerd te worden.

De Franse autoriteiten hebben niet de goede gewoonte de betrokkene te wijzen op het feit dat hij recht heeft op terugbetaling van (een gedeelte van) de consignatie. Daarom is het aangewezen regelmatig zelf contact op te nemen met de Franse autoriteiten en te vragen naar de stand van zaken in een bepaald dossier.

Indien ze de procedure waarvan ze het voorwerp uitmaakt onterecht vindt, kan de geverbaliseerde persoon haar argumenten doen gelden:


bij de procureur van de Republiek van de plaats van vaststelling van de overtreding (hij beschikt over de mogelijkheid van vervolgingen);


indien de procureur de zaak bij de rechtbank aanhangig heeft gemaakt, bij de rechter tijdens de audiëntie;


indien de rechtbank een veroordeling heeft uitgesproken, door in beroep te gaan tegen het uitgesproken vonnis binnen een termijn van 2 maanden volgend op het vonnis.

Hierna vindt u een overzicht van enkele bedragen van de voorlopige geldboetes (consignatie) en definitieve sancties voor allerhande overtredingen:
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

wingman
Topic Starter
Berichten: 220
Locatie: Vlaanderen

#4 , 29 mei 2017 15:45

Beste

Lees ook

http://www.fbaa.be/Nl/default.asp?Id1=1 ... =Frankrijk



Betaling van een consignatie

De overtreder die geen woonplaats heeft in Frankrijk, zal, bij de opstelling van een proces-verbaal, een consignatie (waarborg) moeten betalen. Ook in Frankrijk dient deze als waarborg totdat de rechter een definitieve beslissing heeft getroffen.

Bij betaling van een consignatie, wordt een betalingsbewijs (quittance) in de vorm van een wit papiertje, afgeleverd.
Uiteraard wordt het bedrag van de consignatie achteraf verrekend op het bedrag van de definitieve geldboete :


ofwel werd de zaak geklasseerd zonder gevolg : diegene die de consignatie betaald heeft, heeft recht op terugbetaling van het integrale bedrag van de consignatie;
ofwel ligt het bedrag van de definitieve geldboete lager dan het consignatiebedrag : de betaler van de consignatie heeft recht op terugbetaling van het verschil tussen beide bedragen;
ofwel ligt het bedrag van de definitieve geldboete hoger dan het consignatiebedrag : het verschil tussen beide moet bijbetaald worden;
ofwel is het bedrag van de definitieve geldboete gelijk aan het consignatiebedrag : in dat geval dient niets meer bijbetaald/gerecupereerd te worden.

De Franse autoriteiten hebben niet de goede gewoonte de betrokkene te wijzen op het feit dat hij recht heeft op terugbetaling van (een gedeelte van) de consignatie. Daarom is het aangewezen regelmatig zelf contact op te nemen met de Franse autoriteiten en te vragen naar de stand van zaken in een bepaald dossier.

Indien ze de procedure waarvan ze het voorwerp uitmaakt onterecht vindt, kan de geverbaliseerde persoon haar argumenten doen gelden:


bij de procureur van de Republiek van de plaats van vaststelling van de overtreding (hij beschikt over de mogelijkheid van vervolgingen);


indien de procureur de zaak bij de rechtbank aanhangig heeft gemaakt, bij de rechter tijdens de audiëntie;


indien de rechtbank een veroordeling heeft uitgesproken, door in beroep te gaan tegen het uitgesproken vonnis binnen een termijn van 2 maanden volgend op het vonnis.

Hierna vindt u een overzicht van enkele bedragen van de voorlopige geldboetes (consignatie) en definitieve sancties voor allerhande overtredingen:
Hoe vraag ik dit best aan? Moet ik dit trouwens niet in het Nederlands krijgen zodat ik het op z'n minst begrijp?
Het is godgeklaagd dat diegene die preekt geen god is maar zich toch beter waant dan zijn onderdanen.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#5 , 29 mei 2017 16:27

Moet ik dit trouwens niet in het Nederlands krijgen zodat ik het op z'n minst begrijp?
In Frankrijk is er maar een landstaal "frans"
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Didymus
Berichten: 2061

#6 , 29 mei 2017 22:40

Frankrijk heeft anders wel een informatieve website waar hun boetesysteem wordt uitgelegd in het Engels, Duits, Spaans, Italiaans én Nederlands: https://www.antai.gouv.fr/nl/publiques/accueiletranger

Daar kunnen de meeste andere Europese landen nog een puntje aan zuigen.
"sowieso" schrijf je zo.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”