retributie onterecht aanmaning dagvaarding

Bektronics
Berichten: 76
Juridisch actief: Nee

Re: retributie onterecht aanmaning dagvaarding

#16 , 31 mei 2017 23:09

Als je het originele parkeerticket niet meer kunt voorleggen zal de rechter wel beslissen in het voordeel van de parkeer maatschappij.
De foto bewijst niet dat het om een geldig ticket gaat omdat de foto niet goed leesbaar is. De parkeerwachters zijn beëdigd en er zullen steeds op hun woord geloofd worden. Je zult 99,99% de zaak verliezen en er nog een boete boven op krijgen + kosten van je advocaat.
Ja, het zijn smeerlappen, ik weet het heb het ook al meegemaakt. Smijt NOOIT direct je parkeertickets weg. Hou ze zeker een volle maand bij. Hou ze niet in de auto bij achter de voorruit want de inkt verkleurt en verdwijnt door de zon na een tijdje en je hebt weer hetzelfde probleem. Hou ze bij in een kartonnen mapje thuis en in het donker. Met het ticket in je hand kan je je onschuld bewijzen voor de rechtbank zwart op wit.
Wat zal er nu gebeuren:
Parkeerboete = 25 Euro kosten gerecht en advocaat + parkeerboete al snel 150 tot 200 Euro. Voor mij is de som vlug gemaakt.
Probeer of je zaakvoeder de bon betaald, zal hij wellicht wel doen voor die ene keer.
Ben je zelfstandige, doe zoals zovele, reken de boete door aan je volgende klant op zijn factuur maar vermeld natuurlijk niet dat het om die boete gaat. Reken gewoon wat meer arbeidskost aan of iets meer voor één of ander onderdeel, zo doen ze dat tegenwoordig.
Wat kan hun nu die boete schelen, klant betaalt het wel in hun plaats.
Ik geloof wel dat je in je recht bent, maar daarom krijg je hier nog geen gerechtigheid hoor. Je leeft in België man, dus het enige wat telt zijn EURO'S.

Mijn vrouw heeft juist hetzelfde meegemaakt, geldig ticket, geplaatst aan voorruit, goed zichtbaar en leesbaar. Toch boete gekregen tijdens haar geldige parkeertijd. Parkeerticket naar voor gebracht als bewijsstuk. Einde parkeertijd 15.30Hr. Uur van boete 15.29Hr. Reden die ze opgaven " kan niet terug zijn op 1 minuut om wagen te verplaatsen" Dus parkeerbon 25 Euro + boete rechtzaak 120 Euro. Geen tegen verhaal mogelijk.
Bedankt Mhr. Dhondt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38596

#17 , 31 mei 2017 23:36

Bij mijn weten is voor een retributie de vrederechter bevoegd en niet de politierechter. Dus die kan daar niets aan doen.

Blaatpraat
Berichten: 3793

#18 , 01 jun 2017 00:04

Als je het originele parkeerticket niet meer kunt voorleggen zal de rechter wel beslissen in het voordeel van de parkeer maatschappij.
De foto bewijst niet dat het om een geldig ticket gaat omdat de foto niet goed leesbaar is. De parkeerwachters zijn beëdigd en er zullen steeds op hun woord geloofd worden.
Een parkeerwachter is niet altijd beëdigd. In sommige steden wel, maar dat is meer uitzondering dan regel.
In geval van TS (Oostende) is dit niet het geval.
De bewijslast van niet betalen ligt dus bij de parkeerwachter, niet bij TS.

Als er een ticket zichtbaar is op de foto, maar niet voldoende om te oordelen, alsook als niet gans de vooruit zichtbaar zou zijn, dan is dit ongeldig als bewijsstuk om te bewijzen dat TS niet betaald had, en wint TS de rechtszaak.
Mijn vrouw heeft juist hetzelfde meegemaakt, geldig ticket, geplaatst aan voorruit, goed zichtbaar en leesbaar. Toch boete gekregen tijdens haar geldige parkeertijd. Parkeerticket naar voor gebracht als bewijsstuk. Einde parkeertijd 15.30Hr. Uur van boete 15.29Hr. Reden die ze opgaven " kan niet terug zijn op 1 minuut om wagen te verplaatsen" Dus parkeerbon 25 Euro + boete rechtzaak 120 Euro. Geen tegen verhaal mogelijk.
Bedankt Mhr. Dhondt.
Zou me heel sterk verbazen dat een rechter dit zo zou uitspreken.
En mocht dit het geval zijn, win je dit toch op 1 been tijdens beroep.
Dit natuurlijk dat je betoog exact klopt.
Om 15h29 had je immers nog betaald, dus geen enkele reden tot retributie.
Was het nu 2 minuten later geweest, kon het een ander verhaal geweest zijn (maar kon je nog klagen dat de horloges van de wachter niet geijkt was tov de parkeermeters).

Reclame

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#19 , 01 jun 2017 09:06

En mocht dit het geval zijn, win je dit toch op 1 been tijdens beroep.
Beroep is niet mogelijk. Daarvoor is het bedrag van de retributie te klein. Dus enkel cassatie.

Blaatpraat
Berichten: 3793

#20 , 01 jun 2017 13:28

En mocht dit het geval zijn, win je dit toch op 1 been tijdens beroep.
Beroep is niet mogelijk. Daarvoor is het bedrag van de retributie te klein. Dus enkel cassatie.
Jij zal het wel bij het rechte eind hebben, maar ik dacht dat je in België altijd 1x in beroep kon gaan (en cassatie indien je vermoed dat er fouten gebeurd zijn)?
Maar hier heb ik alvast geen kennis over.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#21 , 01 jun 2017 14:39

Gerechtelijk Wetboek Art. 617
De vonnissen van de rechtbank van eerste aanleg en van de rechtbank van koophandel, waarbij uitspraak wordt gedaan over een vordering waarvan het bedrag 2.500 euro niet overschrijdt, worden gewezen in laatste aanleg. Hetzelfde geldt voor de vonnissen waarbij de vrederechter en, inzake de geschillen bedoeld in artikel 601bis, de politierechtbank uitspraak doet over een vordering waarvan het bedrag 1.860 euro niet overschrijdt.
De vonnissen van de arbeidsrechtbank zijn steeds vatbaar voor hoger beroep.
De door de rechtbank van eerste aanleg uitgesproken vonnissen over geschillen met betrekking tot de toepassing van een belastingwet, zijn steeds vatbaar voor hoger beroep

De retributie is geen belasting en valt dus niet onder de geschillen met betrekking tot de toepassing van een belastingwet,

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#22 , 02 jun 2017 14:22

Via u rechtsbijstand verzekering kan je een advocaat naar keuze nemen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

webmaster
Beheerder
Berichten: 1146

#23 , 02 jun 2017 14:42

Topic opgekuist.
Enkel juridisch relevante antwoorden aub.

balan
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#24 , 05 jun 2017 23:03

In principe ben is deze zaak gedekt door de rechtsbijstandverzekering die ik heb op mijn eigen wagen. Deze verzekering verleent ook dekking voor zaken die zich voordoen als bestuurder v/e firmawagen. Ze willen echter geen dekking verlenen omdat de gedagvaarde partij mij werkgever is (die eigenaar is van de wagen). Daarnaast zeggen ze dat ik laattijdig aangifte deed. Ik zie nog of het helpt om een verklaring van mijn werkgever te krijgen, maar maal er ook niet erg om . Ik zie het zitten om mij zelf te verdedigen

Wel heb ik nog volgende 2 vragen
- Kan ik mij als bestuurder verdedigen op de zitting, terwijl mijn werkgever gedagvaard is ? Ik had naar de deurwaarder gebeld en daar had men gezegd dat dit OK was. Nu begin ik schrik te krijgen of ik wel zal mogen spreken. Kan dit, dien ik een verklaring te hebben van mijn werkgever of iets dergelijks ?
- Kan ik ook een schadevergoeding vragen als tegemoetkoming voor alle tijd die ik hierin stak ?

Bedankt bij voorbaat voor het advies

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#25 , 05 jun 2017 23:09

Als jij niet gedagvaard bent mag jij daar niet spreken, u werkgever zal vertegenwoordigd zijn van een advocaat.
Kan ik ook een schadevergoeding vragen als tegemoetkoming voor alle tijd die ik hierin stak ?
Nee dat kan je niet.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Didymus
Berichten: 2061

#26 , 06 jun 2017 09:30

Waarom niet, sloeberken?
Afgezien van het feit dat het niet TS is die is gedagvaard zou een tegeneis wegens tergend en roekeloos geding toch mogelijk moeten zijn?
"sowieso" schrijf je zo.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#27 , 06 jun 2017 10:48

In beginsel mogen enkel partijen iets zeggen tijdens de zitting, of zij die een partij mogen vertegenwoordigen. Partijen kunnen in persoon verschijnen of vertegenwoordigd worden door een advocaat. Er zijn uitzonderingen: bijvoorbeeld in sociale zaken vakbondsafgevaardigden voor de arbeidsrechtbank, afstammelingen en echtgenoten met een volmacht bij de vrederechter (niet rechtbank eerste aanleg).
Een bvba kan persoonlijk verschijnen door de zaakvoerder. Een nv door de afgevaardigd bestuurder als dit door de statuten voorzien wordt.
Geen enkele wettelijke bepaling laat toe dat een werknemer de werkgever vertegenwoordigt.

U bent geen partij, mag dus in beginsel niets zeggen, en kan ook geen vorderingen stellen.
U kan wel partij worden door een conclusie/verzoekschrift tot vrijwillige tussenkomst neer te leggen. Dit is een geschrift, door u ondertekend, waarin u verklaart in de procedure tussen te komen en de redenen daartoe vermeldt. U moet daartoe een belang hebben, maar dat kan zijn dat de werkgever de te betalen retributie op u verhaalt.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”