Retributie

leo1996
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Retributie

#1 , 23 mei 2017 13:39

Vraag: ik heb een retributie gekregen toen ik VOLLEDIG buiten het parkeervak stond. ik heb gemaild en antwoord terug gehad. Wat denken Jullie
Afbeelding
Afbeelding ik stond zoals die Landrover (defender)
Mijn mail
Vrijdag 19/05/17 te Antwerpen (thv Hessenplein) kreeg ik een retributie op een plaats buiten "parkeerzone met witte markering" wat volgens
Artikel 77.5 van de wegcode een overtreding is van eerste graad. Hiertoe herroep ik mij op de bevoegdheid van de parkeerwachter, hij/zij is er niet toe bevoegd om retributie te schrijven dit is namelijk een bevoegdheid van de politie.

hun antwoord

Geachte mevrouw
Geachte heer

Uw bezwaarschrift over bovenvermelde parkeerretributie heb ik goed ontvangen en aandachtig doorgenomen.
U vraagt zich af of de stad Antwerpen/ het Parkeerbedrijf bevoegd is om een retributie te heffen op parkeren. Sta me toe om onze bevoegdheid wettelijk te kaderen. Met de wet van 7 februari 2003 werden het parkeren met beperkte parkeertijd, het betalend parkeren en het bewonersparkeren gedepenaliseerd. Hierdoor hebben deze inbreuken niet langer politiestraffen als gevolg. Vanaf 7 februari 2003 zijn de gemeenten dan ook gemachtigd om een heffing in te stellen voor inbreuken op deze regels.
Deze depenalisering leidde er ook toe dat de gemeente ook bevoegd werd voor de vaststelling van parkeerovertredingen. Bovendien geeft de Wet van 22 februari 1965, waarbij aan de gemeenten wordt toegestaan parkeergeld op motorrijtuigen in te voeren, de gemeenten uitdrukkelijk de bevoegdheid om retributies te heffen op het parkeren. Krachtens deze wettelijke basis heeft de stad Antwerpen de controle op de retributies opgedragen aan het Parkeerbedrijf. Onze parkeerwachters hebben de eed afgelegd voor de burgemeester van de stad Antwerpen.

Uit nazicht van de vaststelling blijkt dat uw voertuig geparkeerd stond op een wettelijke parkeerplaats en het doorgaand verkeerd niet hinderde. De getekende parkeervakken op het Hessenplein zijn richtlijnen, enkel op woonerven is het verplicht gebruik te maken van deze markeringen. Hierom meen ik dat uw retributie correct werd uitgeschreven.

Gelieve te betalen......

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Milo72
Berichten: 1016

#2 , 23 mei 2017 16:25

Ik vrees dat hun argumentatie correct is: u stond niet fout geparkeerd ("enkel op woonerven is het verplicht gebruik te maken van deze markeringen") en dus is de retributie terecht.

Het probleem met art. 77.5 is dat dit gaat over een "parkeerzone", terwijl deze term verder niet gedefinieerd wordt.
Er is wel sprake van een parkeerzone in artikel 75.2 van het koninklijk besluit van 1 december 1975 (zie hieronder) maar dit is hier niet van toepassing.
75.2. Markeringen die de denkbeeldige rand van de rijbaan aanduiden.
Een brede witte doorlopende streep mag op de rijbaan aangebracht worden om de denkbeeldige rand van de rijbaan aan te duiden.
Het aan de andere kant van deze streep gelegen deel van de openbare weg is voorbehouden voor het stilstaan en parkeren, behalve op autosnelwegen en autowegen.
Het begin en het einde van deze parkeerzone mogen aangeduid worden door een witte doorlopende dwarsstreep.
Voor u niet relevant, maar de vraag blijft wel, als een politieagent u zo ziet staan, kan u dan een boete krijgen (voor fout parkeren), en kan u die op basis van diezelfde argumenten aanvechten ? ...
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

Franciscus
Berichten: 38583

#3 , 24 mei 2017 00:22

Ook parkeerwachters kunnen nu GAS boeten uitschrijven voor foutparkeren in Antwerpen en in andere steden.
Ik volg de redenering in #2 van Milo72... zie ook Vlaamse en Waalse kaai.

Reclame

leo1996
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#4 , 24 mei 2017 13:29

Er kan geen sprake zijn van een retributie wanneer er fout geparkeerd wordt. Een retributie kan immers maar worden geïnd wanneer de gemeente een dienst ter beschikking stelt. Er kan bezwaarlijk worden gesteld dat de gemeente bestuurders de mogelijkheid biedt om fout te parkeren. Het heffen van een retributie op die plaatsen zou dan het goedpraten van het foutparkeren impliceren, hetgeen niet de bedoeling kan zijn. Het Hof van Cassatie heeft deze zienswijze bevestigd in haar arrest van 5 november 2010 (zie bijlage), stellende dat gemeenten geen parkeerplaatsen ter beschikking kunnen stellen waar het op grond van de wetgeving en de reglementen op de politie van het wegverkeer verboden is te parkeren; zij kunnen dan ook geen aanspraak maken op een parkeerretributie voor voertuigen die op die plaatsen geparkeerd staan.

Aangezien het politiereglement (zie bijlage) van de Antwerpse politie (24 april 2017) aangeeft op pagina 212 “1.19. Het stilstaan of parkeren is verboden op witte markeringen bedoeld in artikel 77.5 van het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg die de plaatsen afbakenen waar de voertuigen moeten staan.” en op pagina 208 van dit zelfde reglement “1.1. Binnen de woonerven en de erven is het parkeren verboden, behalve: op de plaatsen die afgebakend zijn door wegmarkeringen of door een wegbedekking in een andere kleur en waar de letter "P" is aangebracht; en op plaatsen waar een verkeersbord het toelaat”. U vermeldde in uw voorgaande mail dat er sprake was van een richtlijn die betrekking heeft op woonerven. Echter volgens het politiereglement heeft dit betrekking op de openbare weg in zijn geheel.
Tot slot citeer ik burgemeester Bart De wever (hoofd van de Antwerpse lokale politie): "
De markeringen laten politiediensten toe efficiënter op te treden bij foutparkeren. Burgemeester De Wever: “We verduidelijken waar automobilisten wettig kunnen parkeren en geven een sterk signaal. Wordt er buiten het parkeervak of op het verdrijvingsvlak geparkeerd, dan begaat men een overtreding. (NVAantwerpen, 2015.)(
https://antwerpen.n-va.be/nieuws/stad-v ... an-garages)

Dit heb ik verzameld als argument.

leo1996
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 24 mei 2017 13:30

Ook parkeerwachters kunnen nu GAS boeten uitschrijven voor foutparkeren in Antwerpen en in andere steden.
Ik volg de redenering in #2 van Milo72... zie ook Vlaamse en Waalse kaai.
In antwerpen is er nog een verschil tussen gasambtenaar en parkeerwacht.

Milo72
Berichten: 1016

#6 , 24 mei 2017 14:56

De hele tegenargumentatie van het parkeerbedrijf, is net dat u NIET verkeerd geparkeerd stond. En gezien de wegcode (of beter, het gat in de wegcode) is dat mijns inziens ook correct.
- De eerste regel die u aangeeft (1.19) gaat over parkeren OP witte markeringen, en is dus niet van toepassing.
- Het is geen (woon)erf, dus ook dat is niet van toepassing.
- En een uitspraak van burgemeester De Wever is, hoewel best interessant, geen wet noch politiereglement, en dus niet van belang.
(Net zoals politieagenten durven ook politici wel eens iets zeggen dat juridisch geen steek houdt).
- aangezien het niet over een gasboete maar over een retributie gaat, kan dit uitgeschreven worden door de parkeerwacht.
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

Franciscus
Berichten: 38583

#7 , 24 mei 2017 19:47

Op de foto staat nergens dat er tijdsgebonden parkeren is.
Zoals ik heb geschreven hebben niet alleen de GAS-ambtenaren die bevoegdheid nu maar ook een aantal door personeelsleden ( niet allemaal) van de privé parkeerdiensten.

LeenW
Berichten: 12818

#8 , 02 jun 2017 14:19

Veel tralalala om een parkeerbon te vermijden. Parkeer zoals een ander "binnen" de afgebakende parkeerzone en ga niet staan daar waar het niet mag of jij denkt dat het wel mag. Je denkt misschien dat je boven de wet staat en mag parkeren waar het je best uitvalt. A-sociaal gedrag noem ik dat, en daar storen veel automobilisten zich aan. Doe zoals iedereen, parkeer normaal.
Moest er op dat moment iemand tegen je auto rijden je zou nog durven zeggen dat het zijn fout is. Je staat hier duidelijk in de weg, en je mag van mij gerust weggesleept worden. Boete is hier op zijn plaats. Volgende keer zal je wel een plaats binnen de vakken zoeken.
Eigen schuld dikken bult !!!!!!!
Dit is een juridisch forum, gelieven uw frustraties elders te uiten.

Franciscus
Berichten: 38583

#9 , 02 jun 2017 14:22

Iemand die er tegen rijdt is ook in fout wat de aanrijding betreft.

Orran
Berichten: 87
Juridisch actief: Nee

#10 , 06 jun 2017 11:26

Ik denk dat hier geen retributie kan worden afgedwongen, maar niet om de reden die aangehaald is. Artikel 27.3.2. van de wegcode laat verstaan dat, gezien er geen onderbord "betalend" is aangebracht, men hier eigenlijk zou mogen spreken van een gratis parking. Nu veronderstel ik wel dat de parking in een zone betalend of blauwe zone parkeren ligt, maar artikel 27.1.4. zegt duidelijk (tenminste wanneer het gaat over een BLAUWE zone) dat de zone-reglementering niet van toepassing is als een bord E9b wordt aangebracht zonder onderbord met daarop een parkeerschijf. Ik veronderstel dan ook dat deze reglementering kan worden doorgetrokken naar een betalende zone.

https://wegcode.be/wetteksten/secties/k ... /192-art27

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”