Vraag ivm handeling kruispunt

Esdalan86
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee
Locatie: Gent

Vraag ivm handeling kruispunt

#1 , 15 mei 2017 15:32

Dag allemaal

Ik had een vraag waarover we discussieerden: Stel je komt aan lichten waarbij het stuk voor rechtdoor groen is, maar het stuk naar links niet meer. Je rijdt door om naar rechts in te slaan. Hiervoor is het nog steeds groen.

Er staan echter borden dat er werken in die straat zijn en die dus doodloopt. Je verandert dan op het kruispunt naar de voorsorteerstrook die naar links gaat. Op het kruispunt zelf staat zo'n rode pijl naar links. Je slaat toch linksaf.

Ben je dan feitelijk door het rood licht gereden. En zo ja, heb je nog andere overtredingen begaan.

Ik was van mening dat je enkel "niet volgen van de rijrichting" kan krijgen als boete. Mijn maat was van mening dat je ook door het rood licht rijden kon krijgen. Ik vond dat het niet klopte omdat je niet voorbij de lichten die rood stonden bent gereden.

We eindigden onze discussie dan erover dat je waarschijnlijk voor de rechtbank zal moeten komen hiervoor. Ik dacht ook weer dat dit minnelijke schikking zou zijn. Wie heeft er gelijk?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 15 mei 2017 16:06

Er staan echter borden dat er werken in die straat zijn en die dus doodloopt.
Als de signalisatie correct is, staat het VOOR het kruispunt reeds aangegeven dat je niet naar rechts kan.
Ben je dan feitelijk door het rood licht gereden. En zo ja, heb je nog andere overtredingen begaan.
Ja, als je daarna nog links afslaat, ben je door het rood gereden, want ook al was je van plan om naar rechts af te slaan, je hebt gezien dat het rood was om naar links af te slaan. Dan toch afslaan naar links is hetzelfde als een rood licht negeren. Waarschijnlijk ben je dan ook nog eens een volle witte lijn overgereden die de voorsorteerstroken van elkaar scheidt.

Stel dat het bord dat aangaf dat je niet naar rechts kon, en je merkt dit pas op het kruispunt, dan is de enige goede reactie: ofwel rechtdoor rijden en later reglementair proberen keren, of als je plaats hebt aan die borden (je hinderd het rechtdoorgaand verkeer niet, aan die borden keren en je zo opstellen om bij het eerstvolgende groene licht, het kruispunt terug op te rijden.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Esdalan86
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee
Locatie: Gent

#3 , 15 mei 2017 16:15

En indien er geen bord staat dat je niet naar rechts kunt?

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#4 , 15 mei 2017 16:25

En indien er geen bord staat dat je niet naar rechts kunt?
Foutje in mijn vorige tekst: als het bord er NIET stond, en je merkt pas op het kruispunt dat je niet naar rechts kan, dan moet je ofwel rechtdoor rijden, of als er toch nog een beetje plaats is in die straat naar rechts (voor de borden) om je op een veilige manier te keren, je draauen enzo opstellen alsof je uit de geblokkeerde straat komt. Wachten voor het licht daar, en als het groen wordt, uw weg verder zetten.

Op zich is het nemen van een andere richting dan die van de voorsorteerstrook waar je op stond, al een inbreuk, aangezien je daarbij een volle witte lijn bent overgereden.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

lohabra
Berichten: 1015

#5 , 15 mei 2017 20:07

En indien er geen bord staat dat je niet naar rechts kunt?
Borden die op één of andere manier de doorgang verbieden of onmogelijk maken, MOETEN normaliter aangebracht worden op een plaats waar men als bestuurder nog een alternatief heeft.

Is dat NIET het geval, dan doe je er goed aan, daarvan meteen bewijsmateriaal te verzamelen (dashcam, foto's) die de situatie bewijzen op het ogenblik dat je eventueel bekeurd zou worden ....
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Esdalan86
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee
Locatie: Gent

#6 , 15 mei 2017 21:04

En in geval van bestraffing, wat zou de boete daarvoor zijn?

Esdalan86
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee
Locatie: Gent

#7 , 15 mei 2017 23:15

Als het minnelijke schikking is, moet ik geen pintje betalen :D

Esdalan86
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee
Locatie: Gent

#8 , 15 mei 2017 23:44

En indien er geen bord staat dat je niet naar rechts kunt?
Borden die op één of andere manier de doorgang verbieden of onmogelijk maken, MOETEN normaliter aangebracht worden op een plaats waar men als bestuurder nog een alternatief heeft.

Is dat NIET het geval, dan doe je er goed aan, daarvan meteen bewijsmateriaal te verzamelen (dashcam, foto's) die de situatie bewijzen op het ogenblik dat je eventueel bekeurd zou worden ....
Ja, maar is niet nodig hoor :) Dit was een casus die wij lazen en we wisten het zelf totaal niet. Dus dan maar aan het forum gevraagd. Denk zelfs dat die situatie onmogelijk is, want zoals Tom reeds aanhaalde, bewegwijzering staat er altijd duidelijk bij. De enige boete waarvan sprake kan zijn in dit geval is de pint die ik zal moeten betalen.
Laatst gewijzigd door Esdalan86 op 15 mei 2017 23:57, 1 keer totaal gewijzigd.

Esdalan86
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee
Locatie: Gent

#9 , 15 mei 2017 23:49

En indien er geen bord staat dat je niet naar rechts kunt?
Foutje in mijn vorige tekst: als het bord er NIET stond, en je merkt pas op het kruispunt dat je niet naar rechts kan, dan moet je ofwel rechtdoor rijden, of als er toch nog een beetje plaats is in die straat naar rechts (voor de borden) om je op een veilige manier te keren, je draauen enzo opstellen alsof je uit de geblokkeerde straat komt. Wachten voor het licht daar, en als het groen wordt, uw weg verder zetten.

Op zich is het nemen van een andere richting dan die van de voorsorteerstrook waar je op stond, al een inbreuk, aangezien je daarbij een volle witte lijn bent overgereden.
Hmm in de casus spraken ze daar niet van. Stond nergens iets over lijnen. Nu ja, maakt ook niet veel uit, kan er maar maximum een pintje door verliezen.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#10 , 16 mei 2017 11:19

Hmm in de casus spraken ze daar niet van. Stond nergens iets over lijnen. Nu ja, maakt ook niet veel uit, kan er maar maximum een pintje door verliezen.
Aangezien je lichten met pijlen hebt en je zelf over voorsorteren spreekt, ga ik er van uit dat er voorsorteerstroken zijn, deze zijn sowieso afgescheiden met volle witte lijnen.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”