Inhalen in zone 50

Rog
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Inhalen in zone 50

#1 , 15 mei 2017 14:10

Ik was aan het inhalen in een zone 50 en reed daarbij te snel. Een politieinspecteur heeft dat blijkbaar gezien (niet in dienst op dat moment), en is mij gevolgd. Toen ik parkeerde, is hij naar mij toe gekomen, heeft zich geïndentificeerd ("om later discussies te vermijden") en mij op mijn rijgedrag aangesproken: dat ik inhaalde in zone 50, en dat ik een andere weggebruiker daardoor in gevaar bracht (nl. een auto die van links kwam op een weg waar ik voorrang had) en dat het onverantwoord was. Hij vroeg mij naar mijn excuus, en zei toen dat hij mijn nummerplaat had en het nodige zou doen.

Dus, deze agent had geen dienst, is mij een kwartier lang gevolgd om uit te kunnen stappen en redelijk agressief mij aan te spreken op mijn rijgedrag en vragen wat mijn excuus was. Toen zei hij dat hij stappen zou ondernemen en vertrok hij weer. Maar hij zei niet wat die stappen zouden zijn. Ik weet dus niet wat er nu gaat gebeuren: krijg ik een boete, moet ik voor de rechtbank komen, ... Ik zou gewoon graag iets meer informatie hebben, dat ik mij hier op kan voorbereiden. Bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12828

#2 , 15 mei 2017 14:23

U gaat vermoedelijk binnen de 14 dagen een PV ontvangen met daarin wat u ten laste wordt gelegd. Wacht dat dus af.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#3 , 15 mei 2017 14:45

Reed u op een voorrangsweg of een kruispunt met voorrang van rechts?
Op een kruispunt met voorrang van rechts mag u geen wagen inhalen, op een voorrangsweg wel.

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#4 , 15 mei 2017 14:59

Ik was aan het inhalen in een zone 50 en reed daarbij te snel.
Ik dacht dat te snel rijden tijdens een inhaalbeweging toegestaan is.
dat ik inhaalde in zone 50
Geen idee waarom dit niet zou mogen.
en dat ik een andere weggebruiker daardoor in gevaar bracht
Dit mag uiteraard niet. Je mag niemand hinderen als je voorbij steekt, laat staan in gevaar brengen.
(nl. een auto die van links kwam op een weg waar ik voorrang had)
Dus een wagen die uit een straat links kwam en naar u toe reed op de voor u linker rijstrook, die u op dat moment aan het gebruiken was om in te halen? Als deze interpretatie van mij correct is, dan had jij absoluut GEEN voorrang op die wagen die van links kwam. Als dit een gevaarlijke situatie opleverde op dat moment, heeft de agent overschot van gelijk.
Dus, deze agent had geen dienst
Dit speelt geen rol (los van het feit hoe jij kan weten of die agent al dan niet dienst had. Het is niet omdat hij in burger is, dat hij geen dienst heeft. Maar bon, speelt dus geen rol, zoals ik al zei). Een agent mag sowieso beboeten als hij een overtreding kan vaststellen. Aan het werk of niet.
is mij een kwartier lang gevolgd om uit te kunnen stappen
Niets mis mee.
en redelijk agressief mij aan te spreken op mijn rijgedrag en vragen wat mijn excuus was.
Of de toon al dan niet agressief was, is subjectief en ook niet te bewijzen.

Zoals hierboven gezegd: wacht af wat er in de bus valt.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

lohabra
Berichten: 1015

#5 , 15 mei 2017 17:25

Ik was aan het inhalen in een zone 50 en reed daarbij te snel.
Ik dacht dat te snel rijden tijdens een inhaalbeweging toegestaan is.
Verkeerd gedacht ....
16.4. Voor het links inhalen moet elke bestuurder :

1° zich ervan vergewissen dat hij dit zonder gevaar kan doen, en inzonderheid :

a) dat de weg over een voldoende afstand vrij is om alle gevaar voor ongevallen te vermijden;
b) dat geen achterligger reeds begonnen is in te halen;
c) dat hij zijn plaats rechts opnieuw kan innemen, zonder de andere bestuurders te hinderen;
d) dat hij op zeer korte tijd kan inhalen.
Er is evenwel geen enkele regel in het verkeersreglement die een uitzondering voorziet op de maximum toegestane snelheidslimiet om aan puntje 16.4.1.d) te kunnen voldoen.
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Rog
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#6 , 15 mei 2017 18:14

Ik weet dat ik in fout was. Ik mocht op zich inhalen want ik reed op een voorrangsweg en er stonden stippellijnen in het midden. Maar ik reed te snel, dus daar was ik in fout. De wagen die van links kwam, wou de straat waar ik op reed inrijden, maar had dat nog niet gedaan. Ik dacht dus dat hij moest wachten aangezien ik op de voorrangsweg reed (of ik nu aan het inhalen was of niet). Als je een straat indraait, moet je toch altijd kijken of er geen auto's aankomen, en ook of er niemand aan het inhalen was? Maar ik weet dat ik in fout was, en dat er gevolgen zullen zijn. Ik weet dat agenten mogen beboeten als ze geen dienst hebben. Maar ik dacht dat ze wel altijd moesten zeggen wat de volgende stappen gingen zijn. Ik vond hem agressief omdat hij tegen mij aan het roepen was, en dat hij gewoon iets zei van "volgende stappen". Dus dat is wat ik mij nu afvraag: wordt dit een boete, zal ik voor de verkeersrechtbank moeten komen, kan ik gearresteerd worden, komt dit op mijn strafblad, zullen ze mijn rijbewijs afnemen, ...

Franciscus
Berichten: 38596

#7 , 15 mei 2017 19:44

Als u een PV krijgt dan kan het ofwel een dagvaarding ofwel een Minnelijke Schikking zijn. (eigenlijk een verval tot strafvordering door een betaling van een geldsom) zijn.
Beide worden vermeld in het strafregister een MS komt wel niet op uw strafblad (uittreksel) maar wordt wel geregistreerd en ter inzage voor politie en vooral rechtbanken.

lohabra
Berichten: 1015

#8 , 15 mei 2017 20:01

Ik weet dat ik in fout was. Ik mocht op zich inhalen want ik reed op een voorrangsweg en er stonden stippellijnen in het midden. Maar ik reed te snel, dus daar was ik in fout. De wagen die van links kwam, wou de straat waar ik op reed inrijden, maar had dat nog niet gedaan. Ik dacht dus dat hij moest wachten aangezien ik op de voorrangsweg reed (of ik nu aan het inhalen was of niet). Als je een straat indraait, moet je toch altijd kijken of er geen auto's aankomen, en ook of er niemand aan het inhalen was? Maar ik weet dat ik in fout was, en dat er gevolgen zullen zijn. Ik weet dat agenten mogen beboeten als ze geen dienst hebben. Maar ik dacht dat ze wel altijd moesten zeggen wat de volgende stappen gingen zijn. Ik vond hem agressief omdat hij tegen mij aan het roepen was, en dat hij gewoon iets zei van "volgende stappen". Dus dat is wat ik mij nu afvraag: wordt dit een boete, zal ik voor de verkeersrechtbank moeten komen, kan ik gearresteerd worden, komt dit op mijn strafblad, zullen ze mijn rijbewijs afnemen, ...
Ho, je slaat een belangrijke stap over.

Wacht éérst en vooral het PV af. Eérst moet je weten wélke inbreuk de verbalisant precies weerhoudt op het PV, en wat er precies beschreven staat bij de vaststellingen.

Pas dàn kan je écht doelgericht antwoorden krijgen ....
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Karanog
Berichten: 141

#9 , 16 mei 2017 08:23

De wagen die van links kwam, wou de straat waar ik op reed inrijden, maar had dat nog niet gedaan. Ik dacht dus dat hij moest wachten aangezien ik op de voorrangsweg reed (of ik nu aan het inhalen was of niet). Als je een straat indraait, moet je toch altijd kijken of er geen auto's aankomen, en ook of er niemand aan het inhalen was?
Zoals jij het beschrijft, heb je gelijk. Of het verstandig is om op zo'n moment in te halen ... ? Veel bestuurders houden geen rekening met inhalende bestuurders op de voorrangsweg en je hebt er nog een hoop die denken dat ze voorrang hebben ...

12.3.1.
...
De bestuurder moet evenwel voorrang verlenen aan iedere bestuurder die rijdt op de openbare weg of de rijbaan die hij oprijdt :
a) wanneer hij uit een openbare weg of een rijbaan met een verkeersbord B1 (omgekeerde driehoek) of met een verkeersbord B5 (stop) komt.
b) wanneer hij uit een aardeweg of een pad op een openbare weg met een rijbaan komt.


Zie ook https://rijexamen-theorie.be/training-s ... -te-halen/

lohabra
Berichten: 1015

#10 , 16 mei 2017 09:19

opgepast met die link .... De info die je daar vindt, is niet helemaal correct ....

Men heeft het daar over een inhaalverbod. Merk op, dat blijkbaar énkel het LINKS inhalen verboden is. Rechts inhalen -mits beide voorwaarden daartoe vervuld zijn- blijft toegelaten .....

https://www.wegcode.be/wetteksten/secti ... /175-art17
17.2. Het links inhalen van een gespan, van een tweewielig motorvoertuig of van een voertuig met meer dan twee wielen is verboden:

1° op een overweg gesignaleerd door het verkeersbord A45 of A47, behalve indien het een overweg is met slagbomen of indien het verkeer er door verkeerslichten wordt geregeld;

A45 A47

2° a) op de kruispunten waar de voorrang van rechts geldt;

b) op de andere kruispunten voor de bestuurders die voorrang moeten verlenen overeenkomstig artikel 12.3.1.

3° bij het naderen van de top van een helling en in bochten, wanneer de zichtbaarheid onvoldoende is, behalve indien kan ingehaald worden zonder de doorlopende witte streep te overschrijden die het voor de tegenliggers bestemde deel van de rijbaan aflijnt;

4° wanneer de in te halen bestuurder zelf een ander voertuig dan een fiets, een tweewielige bromfiets of een tweewielige motorfiets inhaalt, behalve wanneer de rijbaan drie of meer rijstroken heeft die bestemd zijn voor het verkeer in de gevolgde rijrichting;

5° wanneer de in te halen bestuurder stopt voor een oversteekplaats voor voetgangers of een oversteekplaats voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen of deze oversteekplaatsen nadert op plaatsen waar het verkeer niet geregeld wordt door een bevoegd persoon of door verkeerslichten.

6° bij neerslag, op de autosnelwegen, autowegen en wegen met ten minste vier rijstroken met of zonder middenberm, voor bestuurders van voertuigen en slepen met een maximale toegelaten massa van meer dan 7,5 ton.

Deze bepaling is niet van toepassing bij het inhalen van voertuigen die gebruik maken van een voorbehouden rijstrook voor traag verkeer, noch ten opzichte van landbouwvoertuigen.

7° buiten de bebouwde kom, op de openbare wegen waarvan de rijbaan twee rijstroken in de gevolgde rijrichting omvat, voor bestuurders van voertuigen en slepen gebruikt voor het vervoer van zaken met een maximale toegelaten massa van meer dan 3,5 ton.

Deze bepaling is niet van toepassing bij het inhalen van voertuigen die gebruik maken van een voorbehouden rijstrook voor traag verkeer, noch ten opzichte van landbouwvoertuigen.
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#11 , 16 mei 2017 11:17

De bestuurder moet evenwel voorrang verlenen aan iedere bestuurder die rijdt op de openbare weg of de rijbaan die hij oprijdt :
a) wanneer hij uit een openbare weg of een rijbaan met een verkeersbord B1 (omgekeerde driehoek) of met een verkeersbord B5 (stop) komt.
b) wanneer hij uit een aardeweg of een pad op een openbare weg met een rijbaan komt.[/i]
Langs de andere kant mag iemand die inhaalt ook geen enkele andere weggebruiker hinderen. Indien het tot een ongeval komt, zou daar het laatste woord zeer zeker nog niet over gezegd zijn. Kans is groot dat het op gedeelde verantwoordelijkheid uitdraait. Indien een agent dan nog eens een PV van roekeloos rijgedrag zou opgesteld hebben, zou het er helemaal niet goeg uitzien voor de TS.

Maar bon, gelukkig is er geen ongeval gebeurd, dus zoals hierboven gezegd: de brief afwachten.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Rog
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#12 , 28 jul 2017 13:45

We zijn ondertussen 2,5 maanden verder. Ik heb nog niets ontvangen.
Zal ik dan nu nog een PV ontvangen? Of mag ik aannemen dat die politieagent besloten heeft om er verder niets mee te doen, en ik dus geen boete of PV zal ontvangen.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#13 , 28 jul 2017 13:55

We zijn ondertussen 2,5 maanden verder. Ik heb nog niets ontvangen.
Zal ik dan nu nog een PV ontvangen? Of mag ik aannemen dat die politieagent besloten heeft om er verder niets mee te doen, en ik dus geen boete of PV zal ontvangen.
Kans lijkt me klein dat je er nog iets van hoort. Waarschijnlijk had je met een agent te doen die even wou laten voelen wie "de baas" was, maar verder te lui was om er enige administratie rond te moeten doen... :wink:
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”