Ik dacht dat te snel rijden tijdens een inhaalbeweging toegestaan is.Ik was aan het inhalen in een zone 50 en reed daarbij te snel.
Geen idee waarom dit niet zou mogen.dat ik inhaalde in zone 50
Dit mag uiteraard niet. Je mag niemand hinderen als je voorbij steekt, laat staan in gevaar brengen.en dat ik een andere weggebruiker daardoor in gevaar bracht
Dus een wagen die uit een straat links kwam en naar u toe reed op de voor u linker rijstrook, die u op dat moment aan het gebruiken was om in te halen? Als deze interpretatie van mij correct is, dan had jij absoluut GEEN voorrang op die wagen die van links kwam. Als dit een gevaarlijke situatie opleverde op dat moment, heeft de agent overschot van gelijk.(nl. een auto die van links kwam op een weg waar ik voorrang had)
Dit speelt geen rol (los van het feit hoe jij kan weten of die agent al dan niet dienst had. Het is niet omdat hij in burger is, dat hij geen dienst heeft. Maar bon, speelt dus geen rol, zoals ik al zei). Een agent mag sowieso beboeten als hij een overtreding kan vaststellen. Aan het werk of niet.Dus, deze agent had geen dienst
Niets mis mee.is mij een kwartier lang gevolgd om uit te kunnen stappen
Of de toon al dan niet agressief was, is subjectief en ook niet te bewijzen.en redelijk agressief mij aan te spreken op mijn rijgedrag en vragen wat mijn excuus was.
Verkeerd gedacht ....Ik dacht dat te snel rijden tijdens een inhaalbeweging toegestaan is.Ik was aan het inhalen in een zone 50 en reed daarbij te snel.
Er is evenwel geen enkele regel in het verkeersreglement die een uitzondering voorziet op de maximum toegestane snelheidslimiet om aan puntje 16.4.1.d) te kunnen voldoen.16.4. Voor het links inhalen moet elke bestuurder :
1° zich ervan vergewissen dat hij dit zonder gevaar kan doen, en inzonderheid :
a) dat de weg over een voldoende afstand vrij is om alle gevaar voor ongevallen te vermijden;
b) dat geen achterligger reeds begonnen is in te halen;
c) dat hij zijn plaats rechts opnieuw kan innemen, zonder de andere bestuurders te hinderen;
d) dat hij op zeer korte tijd kan inhalen.
Ho, je slaat een belangrijke stap over.Ik weet dat ik in fout was. Ik mocht op zich inhalen want ik reed op een voorrangsweg en er stonden stippellijnen in het midden. Maar ik reed te snel, dus daar was ik in fout. De wagen die van links kwam, wou de straat waar ik op reed inrijden, maar had dat nog niet gedaan. Ik dacht dus dat hij moest wachten aangezien ik op de voorrangsweg reed (of ik nu aan het inhalen was of niet). Als je een straat indraait, moet je toch altijd kijken of er geen auto's aankomen, en ook of er niemand aan het inhalen was? Maar ik weet dat ik in fout was, en dat er gevolgen zullen zijn. Ik weet dat agenten mogen beboeten als ze geen dienst hebben. Maar ik dacht dat ze wel altijd moesten zeggen wat de volgende stappen gingen zijn. Ik vond hem agressief omdat hij tegen mij aan het roepen was, en dat hij gewoon iets zei van "volgende stappen". Dus dat is wat ik mij nu afvraag: wordt dit een boete, zal ik voor de verkeersrechtbank moeten komen, kan ik gearresteerd worden, komt dit op mijn strafblad, zullen ze mijn rijbewijs afnemen, ...
Zoals jij het beschrijft, heb je gelijk. Of het verstandig is om op zo'n moment in te halen ... ? Veel bestuurders houden geen rekening met inhalende bestuurders op de voorrangsweg en je hebt er nog een hoop die denken dat ze voorrang hebben ...De wagen die van links kwam, wou de straat waar ik op reed inrijden, maar had dat nog niet gedaan. Ik dacht dus dat hij moest wachten aangezien ik op de voorrangsweg reed (of ik nu aan het inhalen was of niet). Als je een straat indraait, moet je toch altijd kijken of er geen auto's aankomen, en ook of er niemand aan het inhalen was?
opgepast met die link .... De info die je daar vindt, is niet helemaal correct ....
17.2. Het links inhalen van een gespan, van een tweewielig motorvoertuig of van een voertuig met meer dan twee wielen is verboden:
1° op een overweg gesignaleerd door het verkeersbord A45 of A47, behalve indien het een overweg is met slagbomen of indien het verkeer er door verkeerslichten wordt geregeld;
A45 A47
2° a) op de kruispunten waar de voorrang van rechts geldt;
b) op de andere kruispunten voor de bestuurders die voorrang moeten verlenen overeenkomstig artikel 12.3.1.
3° bij het naderen van de top van een helling en in bochten, wanneer de zichtbaarheid onvoldoende is, behalve indien kan ingehaald worden zonder de doorlopende witte streep te overschrijden die het voor de tegenliggers bestemde deel van de rijbaan aflijnt;
4° wanneer de in te halen bestuurder zelf een ander voertuig dan een fiets, een tweewielige bromfiets of een tweewielige motorfiets inhaalt, behalve wanneer de rijbaan drie of meer rijstroken heeft die bestemd zijn voor het verkeer in de gevolgde rijrichting;
5° wanneer de in te halen bestuurder stopt voor een oversteekplaats voor voetgangers of een oversteekplaats voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen of deze oversteekplaatsen nadert op plaatsen waar het verkeer niet geregeld wordt door een bevoegd persoon of door verkeerslichten.
6° bij neerslag, op de autosnelwegen, autowegen en wegen met ten minste vier rijstroken met of zonder middenberm, voor bestuurders van voertuigen en slepen met een maximale toegelaten massa van meer dan 7,5 ton.
Deze bepaling is niet van toepassing bij het inhalen van voertuigen die gebruik maken van een voorbehouden rijstrook voor traag verkeer, noch ten opzichte van landbouwvoertuigen.
7° buiten de bebouwde kom, op de openbare wegen waarvan de rijbaan twee rijstroken in de gevolgde rijrichting omvat, voor bestuurders van voertuigen en slepen gebruikt voor het vervoer van zaken met een maximale toegelaten massa van meer dan 3,5 ton.
Deze bepaling is niet van toepassing bij het inhalen van voertuigen die gebruik maken van een voorbehouden rijstrook voor traag verkeer, noch ten opzichte van landbouwvoertuigen.
Langs de andere kant mag iemand die inhaalt ook geen enkele andere weggebruiker hinderen. Indien het tot een ongeval komt, zou daar het laatste woord zeer zeker nog niet over gezegd zijn. Kans is groot dat het op gedeelde verantwoordelijkheid uitdraait. Indien een agent dan nog eens een PV van roekeloos rijgedrag zou opgesteld hebben, zou het er helemaal niet goeg uitzien voor de TS.De bestuurder moet evenwel voorrang verlenen aan iedere bestuurder die rijdt op de openbare weg of de rijbaan die hij oprijdt :
a) wanneer hij uit een openbare weg of een rijbaan met een verkeersbord B1 (omgekeerde driehoek) of met een verkeersbord B5 (stop) komt.
b) wanneer hij uit een aardeweg of een pad op een openbare weg met een rijbaan komt.[/i]
Kans lijkt me klein dat je er nog iets van hoort. Waarschijnlijk had je met een agent te doen die even wou laten voelen wie "de baas" was, maar verder te lui was om er enige administratie rond te moeten doen...We zijn ondertussen 2,5 maanden verder. Ik heb nog niets ontvangen.
Zal ik dan nu nog een PV ontvangen? Of mag ik aannemen dat die politieagent besloten heeft om er verder niets mee te doen, en ik dus geen boete of PV zal ontvangen.