voorrang OP rond punt

ganapathi tantra
Topic Starter
Berichten: 1340

voorrang OP rond punt

#1 , 13 mei 2017 21:20

Mocht iemand toch een link of onderwerp weten op dit forum verwijs mij maar door en zo niet graag beetje hulp bij volgende

Laten we een rondpunt nemen als een klok 12 u, 15 U 18.OO u en 21.00 u zijn de vier armen.rijrichtingen. Alle rijrichitingen en het rond punt hebben 2 rijstroken

Voertuig A komt uit de richting/ arm van 12 U het rondpunt op gereden en bevind zich op de binnenste rijstrook.
Voertuig B komt uit de richting/arm van 18.00 u. Staat stil maar ziet dat er nog voldoende tijd is om het rond punt op te rijden zonder A te hinderen.
Voertuig a bevind zich op de buitenste rijstrook.
Voertuig A laat nu merken dat hij de zelfde richting uit wil als voertuig B zijnde de richting 15.00 u. Voertuig A moet dus van de binnenste rijstrook naar de buitenste rijstrook.

Wie heeft hier voorrang. Voertuig A omdat het zich al langer op het rond punt bevond of voertuig B omdat hij nadien op het rond punt is gekomen ?

Mijn idee. Het is een inschattingfout van B om zich te snel op het rond punt te begeven A was er al op. Maar B bevind zich nog steeds op zelfde hoogte als A. Gezien B geen manouvre uitvoert heeft het voorrang op A gezien A van rijstrook verandert.
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Oude Belg
Berichten: 3192

#2 , 14 mei 2017 08:29

Ik begrijp er geen barst van, alhoewel ik prima kan kloklezen. Bekijk het eenvoudig; vergeet ronde punten, klokken en wijzers en beschouw het rondpunt gewoon als een voorrangsbaan met in dit geval twee rijstroken. Veel eenvoudiger en het komt op hetzelfde neer.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

P-Stone
Berichten: 280

#3 , 14 mei 2017 12:33

Voertuig A verandert van rijstrook en moet bijgevolg voorrang geven aan voeruig B op de andere rijstrook.
Op dit moment zijn immers beide voeruigen op het ronde punt en speelt het geen rol meer of voertuig B voorrang had moeten geven bij het oprijden van het ronde punt. Volgens de letter van de wet zal Izebal misschien wel gelijk hebben (bij een ongeval zal de rechter hierover moeten oordelen), maar als men bij het oprijden van een rond punt met meerdere rijstroken altijd moet wachten tot alle rijstroken vrij zijn, heeft een rondpunt met meerdere rijstroken helemaal geen zin meer. En op ronde punten met 3 of meer rijstroken (zoals in Brussel) wordt dit helemaal onmogelijk. Maar dit ter zijde. In de vraag zijn beide voertuigen reeds op het rond punt en moet A voorrang geven omdat hij van rijvak verandert.

Reclame

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”