voorrang OP rond punt
Geplaatst: 13 mei 2017 21:20
Mocht iemand toch een link of onderwerp weten op dit forum verwijs mij maar door en zo niet graag beetje hulp bij volgende
Laten we een rondpunt nemen als een klok 12 u, 15 U 18.OO u en 21.00 u zijn de vier armen.rijrichtingen. Alle rijrichitingen en het rond punt hebben 2 rijstroken
Voertuig A komt uit de richting/ arm van 12 U het rondpunt op gereden en bevind zich op de binnenste rijstrook.
Voertuig B komt uit de richting/arm van 18.00 u. Staat stil maar ziet dat er nog voldoende tijd is om het rond punt op te rijden zonder A te hinderen.
Voertuig a bevind zich op de buitenste rijstrook.
Voertuig A laat nu merken dat hij de zelfde richting uit wil als voertuig B zijnde de richting 15.00 u. Voertuig A moet dus van de binnenste rijstrook naar de buitenste rijstrook.
Wie heeft hier voorrang. Voertuig A omdat het zich al langer op het rond punt bevond of voertuig B omdat hij nadien op het rond punt is gekomen ?
Mijn idee. Het is een inschattingfout van B om zich te snel op het rond punt te begeven A was er al op. Maar B bevind zich nog steeds op zelfde hoogte als A. Gezien B geen manouvre uitvoert heeft het voorrang op A gezien A van rijstrook verandert.
Laten we een rondpunt nemen als een klok 12 u, 15 U 18.OO u en 21.00 u zijn de vier armen.rijrichtingen. Alle rijrichitingen en het rond punt hebben 2 rijstroken
Voertuig A komt uit de richting/ arm van 12 U het rondpunt op gereden en bevind zich op de binnenste rijstrook.
Voertuig B komt uit de richting/arm van 18.00 u. Staat stil maar ziet dat er nog voldoende tijd is om het rond punt op te rijden zonder A te hinderen.
Voertuig a bevind zich op de buitenste rijstrook.
Voertuig A laat nu merken dat hij de zelfde richting uit wil als voertuig B zijnde de richting 15.00 u. Voertuig A moet dus van de binnenste rijstrook naar de buitenste rijstrook.
Wie heeft hier voorrang. Voertuig A omdat het zich al langer op het rond punt bevond of voertuig B omdat hij nadien op het rond punt is gekomen ?
Mijn idee. Het is een inschattingfout van B om zich te snel op het rond punt te begeven A was er al op. Maar B bevind zich nog steeds op zelfde hoogte als A. Gezien B geen manouvre uitvoert heeft het voorrang op A gezien A van rijstrook verandert.