vriend pleegt vluchtmisdrijf met mijn auto

vluchtmisdrijf
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

Re: vriend pleegt vluchtmisdrijf met mijn auto

#16 , 12 mei 2017 12:16

hypothetisch: Ik geef mijn sleutels af Hij is op dat moment nuchter. heeft enkel toestemming om er mee naar de garage van zijn vader te rijden. (auto is niet in de richting van garage gevonden) Er zat nog een persoon bij blijkbaar (ik wist van niks) 2x vluchtmisdrijf met stoffelijke schade. de bestuurder waren onder invloed van drugs/drank . Ik heb een alibi dat ik niet aanwezig was bij beide ongevallen. (zat in politiecombi toen). kan de bestuurder op dat moment aansprakelijk worden gesteld ipv de auto eigenaar?! ik heb al zeker een boete dat ik nalatig was met mijn auto mee te geven. maar voor wie is de stoffelijke schade? kan er beroep worden gedaan op 'misbruik van vertrouwen' ?

alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38592

#17 , 13 mei 2017 22:30

Boete voor nalatigheid...???? waar staat dat in wetgeving?
U moet wel controleren dat vriend een rijbewijs (bij) heeft.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#18 , 15 mei 2017 10:10

Daar kan een verzekering dan op springen om ofwel alleen de bestuurder of ook de 'gever' van de auto aan te spreken en zeker als er andere zaken alcohol /drugs mee ter sprake komen ..uitlenen van een wagen aan iemand onder invloed.... mogelijk regres van uw verzekering.
Tja, dan zal het toch aan de verzekering zijn om te bewijzen dat de bestuurder onder invloed was...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

giserke
Berichten: 2434

#19 , 15 mei 2017 10:28

Denk dat je dit best in 3 delen opsplitst.

1 de juridische vervolging:
Het is blijkbaar bewezen dat die ander persoon de overtreding gemaakt heeft. Daarvoor zal hij zich mogen verantwoorden voor de politierechtbank. de boete zal ook voor hem zijn.
Wat indien hij gedronken had. je mag inderdaad geen auto meegeven aan iemand die dronken is. Ook geen alcohol schenken aan iemand die dronken is.
De wet spreekt voor zover ik weet over uiterlijke tekenen van dronkenschap.
Als je wordt aangeklaagd wat ik betwijfel, zal het OM moeten bewijzen dat jij effectief wist op het moment dat je uw wagen afstond aan uw 'vriend' of hij dronken was.
Daarom denk ik niet dat het OM U zal dagvaarden. De bewijsvoering is moeilijk, want voor het zelfde geld heeft die 'vriend' nog meer gedronken nadat hij de auto meegekregen had.

2 de schade aan de andere partij
Dit zal uw verzekering moeten regelen.
Hopelijk is uw verzekering in orde wat betreft het laten rijden door andere personen in uw wagen. Niet iedere verzekering laat dit toe.
Uw bonus-malus zal wel omhoog gaan.

3 schade aan eigen voertuig + stijging bonus-malus
Dit zal je persoonlijk moeten vorderen van uw 'vriend'. Desnoods via een burgerlijke procedure.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#20 , 15 mei 2017 11:16

Giserke, volgens mij vat je het perfect samen ;-). TS kan zich dus best bezig houden met punt 3, denk ik...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Franciscus
Berichten: 38592

#21 , 15 mei 2017 19:34

Als TS al verhoord is kan hij al verteld hebben dat zijn vriend op dat ogenblik niet gedronken had. Da eindigt dat verhaal daar.
Hopelijk heeft hij ook een goede rechtsbijstandsverzekering die zich tegen 'de vriend' kan keren voor de niet vergoede schade + de stijging van bonus malus stelsel als gevolgschade.
Om nog maar iets te schrijven.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#22 , 16 mei 2017 11:24

Hopelijk heeft hij ook een goede rechtsbijstandsverzekering die zich tegen 'de vriend' kan keren voor de niet vergoede schade + de stijging van bonus malus stelsel als gevolgschade.
Ik denk inderdaad ook dat de TS zich best daarover zorgen maakt... Iets zegt me dat deze "vriend" niet zonder boe of ba de schade zal vergoeden...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”