vriend pleegt vluchtmisdrijf met mijn auto

vluchtmisdrijf
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

vriend pleegt vluchtmisdrijf met mijn auto

#1 , 08 mei 2017 16:08

Wij waren samen gereden naar Duitsland en onderweg reed hij met mijn auto, omdat ik wat moe was. Onderweg ging hij te hard in de bocht. en schuurde hij met mijn linkervoorkant van de auto tegen betonnen blokken aan. hierdoor was er schade aan de auto en niks aan de betonnen blokken. Hij vertelde mij dat hij het ging reparen bij zijn vader als we terug in Belgie waren. Toen we terug in Belgie waren zette hij mij thuis af en ik gaf mijn auto mee om te laten repareren . 4 a 5 uur later stond de politie voor mijn deur om te vragen of dat mijn auto gestolen was. Ik gaf een een verklaring af. wat hierboven staat.. en op dat ogenblik hoorde ik dat er met mijn auto nog een vluchtmisdrijf is gebeurt enkel was nu mijn auto per total blijkbaar. wel enkel stoffelijke schade. (tijdens dat ik mijn verklaring moest afleggen). Ik had toestemming gegeven om hem te maken en niet om er mee joyriding te doen. Hij heeft 2 keer vluchtmisdrijf gepleegd met mijn auto wanneer ik er niet bij was.

Ik vroeg mij af wat voor gevolgen dit heeft voor 'mij'?!

Jullie weten natuurlijk niet exact wat er zal gebeuren, maar wat raad, tips of ongeveer wat er zal gebeuren met mij is meer dan welkom (kleine shock gekregen)

Alvast Bedankt!!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3793

#2 , 09 mei 2017 11:32

Jij verklaart dat je vriend (met naam en toenaam) met deze auto gereden heeft.
Als deze vriend dit niet tegenspreekt, zal hij verantwoordelijk gesteld worden.
Als hij dit wel tegenspreekt, is het woord tegen woord, en indien er geen andere bewijzen kunnen gevonden worden, zul jij, als juridische eigenaar, verantwoordelijk gesteld worden.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#3 , 09 mei 2017 15:12

Met andere woorden, probeer een "bekentenis" van uw "vriend" (op zo'n moment zou ik deze persoon niet meer als vriend beschouwen, maar bon) te bemachtigen. Als u bijvoorbeeld SMS verkeer hebt waarin bijvoorbeeld staat:

Jij: Zonet bezoek gehad van politie: wat is er met mijn wagen?
Hij: Sorry, ongeval gehad. Ik wou het je nog zeggen.

Zoiets is serieus bewijs dat je vriend met de wagen reed. Heb je iets dergelijks? SMS, mail, whats app berichtjes, weet ik veel? Indien niet, kan je er zo nog bemachtigen door uw vriend nu nog iets te sturen? Ik denk hierbij aan:

Jij: Hey, hoe zie jij het om de schade van mijn wagen te regelen?
Hij: Ja, sorry, ik zit nu krap bij kas. Kunnen we dit later regelen?

Ook bovenstaande is min of meer een schuldbekentenis. Als je zo niets kan bekomen, en uw vriend ontkent keihard alle betrokkenheid, heb je een probleem, zoals Blaatpraat zegt...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

Meeboo
Berichten: 1488

#4 , 09 mei 2017 15:22

dat is toch weerlegbaar door een fatsoenlijk advocaat? Stel dat ze een sms stuurt aan haar vriend en dan met zijn apparaat de schade toegeeft... zo waterdicht is dat ook niet me dunkt

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#5 , 09 mei 2017 16:09

dat is toch weerlegbaar door een fatsoenlijk advocaat? Stel dat ze een sms stuurt aan haar vriend en dan met zijn apparaat de schade toegeeft... zo waterdicht is dat ook niet me dunkt
Hoe gaat de topic starter toegang hebben tot de GSM van zijn vriend? Een advocaat kan proberen dit zo uit te leggen, en ik zeg ook niet dat een SMS bericht 100% bewijs is. Maar beter een BEGIN van bewijs, dan geen bewijs. Dus beter iets op papier of digitaal, dan enkel mondeling...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

vluchtmisdrijf
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#6 , 10 mei 2017 16:46

Blijkbaar hebben ze hem gepakt na het vluchtmisdrijf en verhoord. Ik denk wel dat hij er niet meer tussenuit kan dat hij het heeft gedaan, maar het was natuurlijk wel MIJN auto. blijkbaar ben ik verantwoordelijk voor wat daar mee gebeurd. kleine update hij heeft een paar bloembakken geraakt, 2 geparkeerd auto's en een gevel en dit op 2 verschillende plaatsen en misschien ng iets, maar ik mag het dossier voorlopig niet inkijken. GSM staat al even uit BTW. Ik denk wel dat hij een schuldbekentenis heeft gedaan, maar wie mag er nu voor de kosten opdraaien? ! volgende de wet is het mijn auto. iemand tips of raad

alvast bedanktt

LeenW
Berichten: 12828

#7 , 10 mei 2017 16:56

Normaal gezien zal de chauffeur de schade moeten vergoeden. Ik vraag mij hier echter af of u hier niet mee verantwoordelijk kunt worden gesteld omdat u de wagen heeft gegeven aan deze persoon. Hij had al eerder een die nacht aanrijding met vluchtmisdrijf gepleegd en was mogelijk ook vermoeid door de lange rit? Dan laat je die persoon toch niet rijden?
Laatst gewijzigd door LeenW op 10 mei 2017 16:57, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#8 , 10 mei 2017 16:57

Blijkbaar hebben ze hem gepakt na het vluchtmisdrijf en verhoord.
Ah, OK. IK ging er even van uit dat hij gaan lopen was en de politie daarom bij u kwam aankloppen.
Ik denk wel dat hij er niet meer tussenuit kan dat hij het heeft gedaan,
Neen, inderdaad.
maar het was natuurlijk wel MIJN auto. blijkbaar ben ik verantwoordelijk voor wat daar mee gebeurd.
Ja, maar indien u de wagen aan uw vriend uitgeleend hebt, en deze was in staat om te rijden (dus niet dronken of onder invloed van drugs), dan kan men u weinig ten laste leggen. De verantwoordelijkheid ligt dan bij uw vriend.
kleine update hij heeft een paar bloembakken geraakt, 2 geparkeerd auto's en een gevel en dit op 2 verschillende plaatsen en misschien ng iets, maar ik mag het dossier voorlopig niet inkijken. GSM staat al even uit BTW. Ik denk wel dat hij een schuldbekentenis heeft gedaan, maar wie mag er nu voor de kosten opdraaien? ! volgende de wet is het mijn auto. iemand tips of raad
Normaal zal uw verzekering deze schade vergoeden (tenzij uw verzekeringspolis bepaald dat u de wagen bijvoorbeeld niet mag uitlenen aan bestuurders jonger dan 25, en de chauffeur jonger dan 25 was. Maar als uw verzekeringspolis geen beperkingen oplegt ivm het occasioneel uitlenen van uw wagen, zal uw verzekering de schade aan derden vergoeden. Als uw verzekering meent dat uw vriend onverantwoord was, kan uw verzekering de schade terug proberen vorderen bij uw vriend.

De schade aan uw wagen (indien niet omnium verzekerd) zal u moeten terugvorderen bij uw vriend, aangezien hij deze in de vernieling gereden heeft.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

vluchtmisdrijf
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#9 , 10 mei 2017 17:41

Toen ik mijn sleutel afgaf was hij nuchter, maar ik vermoed wel dat hij iets gedaan heeft of gedronken. ik kan me niet voorstellen dat je dit nuchter doet! blijkbaar zat er ook nog een inzittende bij in de auto. hoeveel kans bestaat er dat ik voor alle kosten kan opdraaien of in welk situatie? kunnen de kosten naar mij verhaald worden?!

Alvast bedankt!!

Franciscus
Berichten: 38596

#10 , 10 mei 2017 21:59

Uw 'vriend' had alleen toestemming ermee naar garage van zijn vader te rijden.... als ik goed heb gelezen.
Dus het ander gebruik kan mogelijk betwist worden door uw verzekering.

Tybo
Berichten: 145

#11 , 11 mei 2017 09:58

Pluis de verzekeringspolis uit, bezoek je verzekeringsmakelaar...
Die weten normaliter wel te vertellen hoe het verder zal aflopen op burgerlijk vlak (uitbetaling aan derden / schadeloosstelling)
Uiteraard zal je vriend moeten opdraaien voor het verkeersongeval met vlucht en eventueel bijkomende overtredingen (alcohol / drugs / ...), wat het
strafrechtelijk luik inhoudt.

Jabbe
Berichten: 586

#12 , 11 mei 2017 12:04

Misschien dat de aansprakelijkheidsregels die minister van Consumentenzaken Kris Peeters onlangs heeft laten bijsturen hierbij kunnen helpen.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#13 , 11 mei 2017 12:10

Dus het ander gebruik kan mogelijk betwist worden door uw verzekering.
Inderdaad, maar de verzekering zal zich bij de betwisting tot de "vriend" richten, niet tot de topic starter...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

vluchtmisdrijf
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#14 , 11 mei 2017 14:32

Ik vroeg mij ook af eigenlijk of dat dit uitmaakt voor de verzekering of politie
Als hij na het eerst ongeval gestopt was en de papieren had ingevuld was alles oke en was ik waarschijnlijk in fout geweest zonder betwisting, maar hij pleegde vluchtmisdrijf ipv de papieren in te vullen is dit dan helemaal geen ander misdrijf en werkt dit misschien in mijn voordeel voor de verzekering?

Alvast bedankt aan de mensen die mij hier helpen!

Franciscus
Berichten: 38596

#15 , 11 mei 2017 22:13

Als hij elke keer de papieren had ingevuld waren het gewoon aanrijdingen stoffelijk geweest.
Nu vluchtmisdrijf ... en dan stelt men mogelijk de vraag was het gebruik wel legitiem ...mocht hij er wel mee rijden en op die plaats?
Daar kan een verzekering dan op springen om ofwel alleen de bestuurder of ook de 'gever' van de auto aan te spreken en zeker als er andere zaken alcohol /drugs mee ter sprake komen ..uitlenen van een wagen aan iemand onder invloed.... mogelijk regres van uw verzekering.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”