Overtredingen plaatselijk verkeer - politie doet nts - wat zelf doen?

SOHO
Topic Starter
Berichten: 49

Overtredingen plaatselijk verkeer - politie doet nts - wat zelf doen?

#1 , 03 mei 2017 11:34

Wij wonen in een straat waar alleen plaatselijk verkeer toegelaten is. Helaas wordt deze regel dikwijls overtreden door sluipverkeer en door bestuurders die in de straat komen parkeren (maar geen bestemming hebben in de straat).

De politie is ervan op de hoogte, maar voor hen is het geen prioriteit. Daarenboven kunnen inbreuken enkel op heterdaad worden gesteld, dus bij het binnenrijden van de straat.

Ik stel me de vraag op welke manier ik zelf - op een legale manier - de overtredingen kan helpen terugdringen. Hierbij denk ik aan flyers onder de ruitenwissers van de auto steken (met vermelding V.U.), maar ook aan het plaatsen van verkeerskegels (op of langs de rijwel) of andere signalisaties. Ik weet dat bij speelstraten de straten deels worden geblokkeerd mbt hekkens met verbodsborden. Het is me niet duidelijk welke regelgeving deze hekkens op de openbare weg toelaat, maar een dergelijke oplossing zou in onze straat wel zinvol kunnen zijn.

Wat denken jullie? Suggesties?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#2 , 03 mei 2017 12:10

Ik stel me de vraag op welke manier ik zelf - op een legale manier - de overtredingen kan helpen terugdringen. Hierbij denk ik aan flyers onder de ruitenwissers van de auto steken (met vermelding V.U.), maar ook aan het plaatsen van verkeerskegels (op of langs de rijwel) of andere signalisaties. Ik weet dat bij speelstraten de straten deels worden geblokkeerd mbt hekkens met verbodsborden. Het is me niet duidelijk welke regelgeving deze hekkens op de openbare weg toelaat, maar een dergelijke oplossing zou in onze straat wel zinvol kunnen zijn.

Wat denken jullie? Suggesties?
Indien je dit zou doen ben je strafbaar.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#3 , 03 mei 2017 12:41

Hierbij denk ik aan flyers onder de ruitenwissers van de auto steken (met vermelding V.U.).
Dit mag. Niet vermelden dat de flyer niet op de openbare weg mag gegooid worden. Maar zelfs met die vermelding: indien er tientallen van die flyers in de straat zouden liggen, zal het wel de verantwoordelijke uitgever zijn die op het matje geroepen wordt. Hou dit in het achterhoofd.
maar ook aan het plaatsen van verkeerskegels (op of langs de rijwel) of andere signalisaties.
Als je hier de nodige vergunningen voor hebt, kan dit. Indien niet, zou ik het zo laten.
Ik weet dat bij speelstraten de straten deels worden geblokkeerd mbt hekkens met verbodsborden. Het is me niet duidelijk welke regelgeving deze hekkens op de openbare weg toelaat.
Dit is in overleg met het stadsbestuur / gemeentebestuurd, die dan de nodige vergunningen geeft om een straaf tijdelijk af te sluiten. De politie wordt hiervan geïnformeerd, en de gemeentediensten zorgen dan voor de signalisatie.

Kortom: buiten "sensibilisering" kan je niet veel doen. U mag in uw voortuin ook altijd een groot bord plaatsen waarin u de voorbijrijdende wagens duidelijk maakt dat enkel lokaal verkeer toegelaten is...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

Lanox
Berichten: 3521
Juridisch actief: Nee

#4 , 03 mei 2017 14:16

U mag in uw voortuin ook altijd een groot bord plaatsen waarin u de voorbijrijdende wagens duidelijk maakt dat enkel lokaal verkeer toegelaten is...
Waarschijnlijk ludiek bedoeld, maar zonder stedenbouwkundige vergunning mag ook dit niet.

SOHO
Topic Starter
Berichten: 49

#5 , 03 mei 2017 15:57

Bedankt! Zoals gezegd ben ik op zoek naar legale oplossingen. Een parkeerverbod aanvragen zou ik ook kunnen doen. In onze gemeente is dit gratis. Dan mogen we echter in de betreffende zone zelf niet parkeren.

giserke
Berichten: 2434

#6 , 03 mei 2017 16:52

Bedankt! Zoals gezegd ben ik op zoek naar legale oplossingen. Een parkeerverbod aanvragen zou ik ook kunnen doen. In onze gemeente is dit gratis. Dan mogen we echter in de betreffende zone zelf niet parkeren.
U kunt ook parkeren met bewonerskaart aanvragen.

SOHO
Topic Starter
Berichten: 49

#7 , 03 mei 2017 17:32

Bedankt! Zoals gezegd ben ik op zoek naar legale oplossingen. Een parkeerverbod aanvragen zou ik ook kunnen doen. In onze gemeente is dit gratis. Dan mogen we echter in de betreffende zone zelf niet parkeren.
U kunt ook parkeren met bewonerskaart aanvragen.
Parkeren met bewonerskaart zou er alleen in verschillen dat de overtreders continue beboet kunnen worden, maar vereist evenzeer controle. Daarenboven doet het niets aan het sluipverkeer.

Vraag blijft sowieso wat verkeersregels betekenen als overtreders ongemoeid gelaten worden. Politie kreeg meldingen maar trad nooit iets. Misschien eens aan hun chef (de burgemeester) melden.

Franciscus
Berichten: 38596

#8 , 03 mei 2017 19:36

Parkeren is ok mogelijk voor diegene die in een nabijgelegen straat moeten zijn ..volgens mij voldoende uitspraken over.
Sluipverkeer kan worden tegengegaan door vb rijrichting om te draaien of straat doodlopend te maken.
Nadeel men gaat dan natuurlijk voor de paaltjes staan extra illegale parkeerplaatsen. :cry:

SOHO
Topic Starter
Berichten: 49

#9 , 03 mei 2017 19:50

Parkeren is ok mogelijk voor diegene die in een nabijgelegen straat moeten zijn ..volgens mij voldoende uitspraken over.
Heb je hier referenties van? Dit is van fundamenteel belang in de discussie.

giserke
Berichten: 2434

#10 , 03 mei 2017 22:58

Ik heb een tijd geleden toch ergens gelezen dat de politie een systeem heeft om 'plaatselijk verkeer' te monitoren.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”