wie is verantwoordelijk voor de boete?

oli4002
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

wie is verantwoordelijk voor de boete?

#1 , 26 apr 2017 19:56

Als beroepschauffeur lukt het mij niet boetevrij te rijden. Maar met mijn 2 vorige werkgevers bezorgde mij dit serieuze problemen. Alle twee woonden ze meer dan 50 km van zowel mijn woonplaats als werkplaats. Ik zag of hoorde die dus nooit! Alle minnelijke schikkingen kwamen bij hun aan. En zij bezorgden die niet aan mij. Als ik dan uiteindelijk gedagvaard werd kreeg ik geen dag verlof en werd steeds bij verstek veroordeeld. Maar ik zag toch een lichtpuntje. Toen ik de vonnissen ontving stond volgende zin daarin: de ex-werkgever werd bij verstek burgerrechtelijk aansprakelijk gesteld voot alle geldboetes en kosten ten mijnen laste. Dus ging ik ervan uit dat ik geen kosten had en alles voor die werkgever was. Maar nu komt een deurwaarder alle boetes en kosten bij mij halen en schreef daarvoor mijn inboedel op. Ik schreef het kantoor ook aan met mijn argumentatie maar nooit kreeg ik antwoord op de vraag wie de boetes eigenlijk moet betalen, ik of de werkgever?
Morgen komen ze mijn woonst leeghalen terwijl ik er nog altijd van overtuigd ben niet aansprakelijk te zijn voor de kosten. Kan iemand mij helpen en duidelijkheid geven of ik wel of geen gelijk heb en indien wel of ik een advokaat moet inschakelen.
Dank U wel.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5396

#2 , 26 apr 2017 21:03

Uw wergever heeft (de voor u onaangename) verplichting vervuld om u te declareren als bestuurder. Je hebt brieven gekregen om die boetes te betalen, bent niet opgedaagd op de politierechtbank om alsnog na veroordeling te betalen. Etc. Je hebt alles genegeerd en zit nu met de gevolgen. Deurwaardersbeslag. Je bent veroordeeld. Enkel "vandaag" betalen kan beslag mogelijks nog afwenden. Het is niet de fout van je werknemer dat jij je boetes niet betaalt en de politierechtbank negeert.

Je zou hoogstens kunnen discuteren over het door je werkgever doen betalen van de verhogingen omdat hij niet voldoende snel je de minnelijke schikkingen bezorgde maar voor de verstekveroordelingen ben jij verantwoordelijk. Sinds enkele jaren zijn er verplichtingen om boetes "supersnel" aan bestuurders te bezorgen om verhogingen/politierechtbank te vermijden doch in uw dossier lijkt het kalf verdronken te zijn.

Antwoord onder voorbehoud.

Franciscus
Berichten: 38596

#3 , 26 apr 2017 21:12

Laatst gewijzigd door Franciscus op 26 apr 2017 21:18, 1 keer totaal gewijzigd.

Reclame

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#4 , 26 apr 2017 21:13

U bent veroordeeld tot betaling van een boete en de kosten.
Uw werkgever wordt, samen met uw, burgerlijk aansprakelijk gesteld voor de betaling van de boete en de kosten.
De Belgische Staat kan die boete en de kosten dus invorderen bij u of uw werkgever, ze kan kiezen.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”