betekening vonnis

DINGONG
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

betekening vonnis

#1 , 12 apr 2017 14:41

Een jaar geleden ben ik door de politierechter veroordeeld tot 2maand rijverbod en een geldboete (n.a.v. een, positieve speekseltest)
Vonnis zou enkele maanden later betekend worden, zou ongeveer in september zijn volgens de rechter
Ondertussen heb ik een brief ontvangen om de geldboete te betalen, dit is ondertussen ook gebeurt, maar in deze brief was geen sprake over het rijverbod...
Dus het vonnis werd mij nog niet betekend...
Verwacht men nu van mij dat ik zelf naar de politie stap om te vragen hoe het zit? Of wat kan ik nu best doen? Ben ik in overtreding ondertussen?
Alvast bedankt voor jullie reactie

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38583

#2 , 12 apr 2017 19:12

Als u een advocaat had dan zal het vonnis naar uw advocaat gestuurd zijn.
Als betekening via GDW of als aangetekende gerechtsbrief bij mijn weten.

DINGONG
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 13 apr 2017 11:10

Ik had geen advocaat, was wel zelf aanwezig op de zitting.
Volgens de rechter zou de betekening van het vonnis gebeuren door de wijkagent, en dat zou in september (2016) gebeuren...
Kan me moeilijk voorstellen dat men dit "vergeten" is...

Reclame

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#4 , 13 apr 2017 12:29

Een vonnis kan enkel betekend worden door een gerechtsdeurwaarder, die jij moet betalen, de deurwaarder vordert dit terug van de tegenpartij.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

DINGONG
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 13 apr 2017 18:06

Een vonnis kan enkel betekend worden door een gerechtsdeurwaarder, die jij moet betalen, de deurwaarder vordert dit terug van de tegenpartij.
Ik herhaal : volgens de rechter zou het vonnis betekend worden door de wijkagent.....maakt mij eigenlijk niets uit wie dat gaat doen, maar dat was ook helemaal de vraag niet....
Zou eigenlijk wel beetje vreemd zijn, heb ondertussen de gerechtskosten en boete betaald, volgens u krijg ik dan ook nog is een rekening vd gdw ???
Ik ga er trouwens nog altyd van uit dat de rechter de gang van zaken wel een beetje kent....

De vraag is dus : moet ik nu zelf iets ondernemen? Ben ik in overtreding ondertussen? En is er een wettelijke termijn voor de betekening ?

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#6 , 13 apr 2017 19:09

Het vonnis moet niet betekend worden. Ik vermoed dat u de rechter verkeerd begrepen hebt.
Voor het rijverbod moet u een bericht krijgen dat u uw rijbewijs op de griffie moet gaan binnenbrengen. Dat bericht wordt gebracht door de politie. Dat gebeurt in opdracht van de procureur des Konings. Daar komt inderdaad geen gerechtsdeurwaarder aan te pas.
De gerechtskosten en de boete worden dan weer geïnd door de ontvanger van de penale boeten. Dat is dus een andere instantie dan deze die moet zorgen voor het rijverbod.
Dat bericht om uw rijbewijs binnen te brengen kan dus nog altijd komen. Tenzij het dossier voor de tenuitvoerlegging ergens op het parket zoek is geraakt ...

Franciscus
Berichten: 38583

#7 , 13 apr 2017 22:08

Of er al een lopend rijverbod is.
Of betrokkene niet is ingegaan op uitnodiging van wijkinspecteur.. dan staat hij/zij nu gesignaleerd als op te sporen voor betekenen rijverbod.

Met als gevolg bij controle aan Schengengrenzen ... kan u eventjes opzei komen aub ...

Neem best een contact met uw wijkinspecteur.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”