reageren op boete de lijn

NielsVB
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

reageren op boete de lijn

#1 , 12 apr 2017 02:15

Gisteren nam ik samen met een vriend de bus terug huiswaarts, op de heenweg hadden we betaald via sms, op de terugweg hadden we niet de intentie om zwart te rijden. Toch vergaten we beide een sms te sturen, natuurlijk staan er net op dit ogenblik controleurs aan de volgende halte ,nu zouden we elk 107 EUR boete moeten betalen. De controleur wees ons erop dat we kunnen reageren op deze boete, mijn vraag is of dit zin heeft, en zo ja wat moeten we zeker vermelden ? beide zijn we minderjarig en hebben we nog nooit eerder een boete ontvangen.

Alvast bedankt !

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Avbogae
Berichten: 174
Juridisch actief: Nee

#2 , 12 apr 2017 06:59

Waarom zou je reageren op de boete? Je hebt ze immers toch terecht gekregen gezien je zwart reed?
Iedereen kan immers zeggen dat hij gewoon de sms vergeten was...

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 12 apr 2017 07:16

voor de 1.8€ dat je wil besparen is 107€ een goede les, iedereen moet betalen !

En neen je kan daar niks meer aandoen.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

LeenW
Berichten: 12824

#4 , 12 apr 2017 09:51

Gewoon betalen, hier is geen enkel argument dat in uw voordeel spreekt.

NielsVB
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#5 , 12 apr 2017 13:23

voor de 1.8€ dat je wil besparen is 107€ een goede les, iedereen moet betalen !

En neen je kan daar niks meer aandoen.
Ik betaal altijd en was dit gewoon vergeten, dus ik zie niet welke "les" ik hieruit zou moeten leren.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 12 apr 2017 13:30

voor de 1.8€ dat je wil besparen is 107€ een goede les, iedereen moet betalen !

En neen je kan daar niks meer aandoen.
Ik betaal altijd en was dit gewoon vergeten, dus ik zie niet welke "les" ik hieruit zou moeten leren.
Weet je dat 99% van de zwart rijders verklaren dat ze het vergeten zijn !

De les die je er uit kan leren is dat je het nooit mag vergeten van te betalen, ik rijd af en toe met den tram en ik vergeet dit nooit, ik sms reeds bij aankomst aan de halte want je heeft een uur tijd, en je mag altijd de rit uitmaken ook al duurt die iets meer dan een uur.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

NielsVB
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#7 , 12 apr 2017 13:35

Waarom zou je reageren op de boete? Je hebt ze immers toch terecht gekregen gezien je zwart reed?
Iedereen kan immers zeggen dat hij gewoon de sms vergeten was...
Niet elke "zwartrijder" betaalt voor zijn heenweg om dan niet te betalen op de terugweg, ik dacht dat dat samen met het feit dat we allebei nog nooit een boete hebben ontvangen desondanks het feit dat we regelmatig het openbaar vervoer nemen, misschien een solide argument was om aan te tonen dat we het gewoon vergeten waren, zonder bedoeling om zwart te rijden.

NielsVB
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#8 , 12 apr 2017 13:38

voor de 1.8€ dat je wil besparen is 107€ een goede les, iedereen moet betalen !

En neen je kan daar niks meer aandoen.
Ik betaal altijd en was dit gewoon vergeten, dus ik zie niet welke "les" ik hieruit zou moeten leren.
Weet je dat 99% van de zwart rijders verklaren dat ze het vergeten zijn !

De les die je er uit kan leren is dat je het nooit mag vergeten van te betalen, ik rijd af en toe met den tram en ik vergeet dit nooit, ik sms reeds bij aankomst aan de halte want je heeft een uur tijd, en je mag altijd de rit uitmaken ook al duurt die iets meer dan een uur.
Erg dure les... terwijl ik niet volledig akkoord ben, bedankt voor de bijdrage !

Meeboo
Berichten: 1488

#9 , 12 apr 2017 13:55

tja, je kan daar weinig tegen inbrengen he.. je had geen geldig bewijs dus de boete is terecht... of welk argument zou je gebruiken om de boete te ontlopen?

NielsVB
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#10 , 12 apr 2017 14:00

tja, je kan daar weinig tegen inbrengen he.. je had geen geldig bewijs dus de boete is terecht... of welk argument zou je gebruiken om de boete te ontlopen?
Het feit dat we op de heenweg wel hadden betaald, en dat we beide nog geen andere boetes hadden ontvangen van de lijn, terwijl we vaak gebruik maken van het openbaar vervoer. Ik snap dat "ik ben het vergeten" een uitvlucht is die vaak wordt gebruikt, maar in ons geval was het wel echt zo, dit wil ik op één of andere manier duidelijk maken...

LeenW
Berichten: 12824

#11 , 12 apr 2017 14:03

tja, je kan daar weinig tegen inbrengen he.. je had geen geldig bewijs dus de boete is terecht... of welk argument zou je gebruiken om de boete te ontlopen?
Het feit dat we op de heenweg wel hadden betaald, en dat we beide nog geen andere boetes hadden ontvangen van de lijn, terwijl we vaak gebruik maken van het openbaar vervoer. Ik snap dat "ik ben het vergeten" een uitvlucht is die vaak wordt gebruikt, maar in ons geval was het wel echt zo, dit wil ik op één of andere manier duidelijk maken...
Zoiets kun je niet bewijzen he. Ik snap wel dat het als jong persoon raar overkomt, maar zo werkt het systeem nu eenmaal.

Didymus
Berichten: 2061

#12 , 12 apr 2017 14:31

Bij inbreuken op het vervoersreglement van De Lijn doen, net zoals bij verkeersovertredingen, je intenties er niet toe. Louter het feit dat je de regel hebt overtreden rechtvaardigt de boete. Als het inderdaad een eenmalige vergetelheid is, is het natuurlijk zuur, maar ik zou mijn energie verder niet verspillen aan een nutteloze discussie met De Lijn.
"sowieso" schrijf je zo.

Blaatpraat
Berichten: 3793

#13 , 12 apr 2017 21:04

Op zich heeft iedereen gelijk: boete betalen zal waarschijnlijk de enige mogelijkheid zijn.
Echter zijn de mensen die de "klachten" beoordelen ook mensen, en dit kan zowel positief als negatief uitdraaien.
Je kan dus misschien wel een kans hebben op vermindering (kwijtschelding zullen ze sowieso niet geven).

Als je effectief kunt bewijzen dat je relatief vaak de bus neemt met een bewijsbaar ticket (sms-ticket of m-ticket), alsook dat je die dag al een ticket gekocht had per sms, zou je ze vriendelijk en beleefd kunnen toeschrijven dat je normaal nooit aan zwartrijden doet, en dit een eenmalige vergetelheid was. Bewijzen meesturen bij het bericht zodat je kunt aantonen dat je vaak de bus neemt, en die dag zelf ook al betaald had voor een ticket.
Met een beetje geluk vragen ze je om de ritprijs (3 euro, korting zullen ze niet geven) + administratieve kosten te betalen.

De Lijn is tegenwoordig trouwens versoepeld in hun beleid, zag ik vandaag op de bus:
Als abonneehouder mag je je abonnement eenmalig per kalenderjaar vergeten mee te nemen zonder dat dit je iets extra's kost, waar het vroeger ook 107 euro zou kosten (of een ticket die je niet terug kreeg).

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”