Parkeren op gelijkgrondse berm of in parkeervak?

poldeknol
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

Parkeren op gelijkgrondse berm of in parkeervak?

#1 , 10 apr 2017 21:31

Voor mijn huis, in de bebouwde kom, ligt al jarenlang een gelijkgrondse verharde berm die zoals het hoort gebruikt wordt om auto's op te parkeren. Voor alle duidelijkheid: het is geen fiets- of voetpad, daarvoor ontbreken de nodige verkeerstekens. (Ter info: Er is een afwateringsgootje tussen de weg en de berm, maar er is geen geschilderde markering die de rand van de rijweg aanduidt.)

Zopas heeft de gemeente het lumineuze idee gehad om her en der parkeervakken op de weg te schilderen (waardoor er nu veel minder plaatsen beschikbaar zijn). En om een vrachtwagenchauffeur uit de straat te plezieren hebben ze ook een fake BUS-vak geschilderd. Er is geen bushalte en er staat ook geen haltebord, enkel de markering op de grond.

1. Moet ik nu parkeren in zo'n parkeervak of mag/moet ik de gelijkgrondse berm blijven gebruiken?
2. Mag die vrachtwagen in het fake BUS-vak parkeren?
3. Mag ik zelf met mijn autootje in het fake BUS-vak parkeren?
4. Mag ik mijn vuilbak nog op die gelijkgrondse berm zetten?

Afbeelding

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
poldeknol
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#2 , 10 apr 2017 21:31


Karanog
Berichten: 141

#3 , 11 apr 2017 09:08

Dat bus-vak heeft geen waarde, zonder bord.
Trouwens, mocht het wel waarde hebben, mag je daar met een vrachtwagen ook niet parkeren.

Artikel 25. Parkeerverbod
25.1. Het is verboden een voertuig te parkeren :
2° op minder dan 15 meter aan weerszijden van een bord dat een autobus-, trolleybus- of tramhalte aanwijst;

77.3. Witte opschriften op de rijbaan mogen de door verkeersborden gegeven aanwijzingen herhalen.
Aan de autobus-, trolleybus- en tramhalten mag de zone waar het parkeren verboden is overeenkomstig artikel 25.1.2° aangeduid worden door witte opschriften.

Reclame

poldeknol
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#4 , 11 apr 2017 17:24

Bedankt voor de snelle reactie.

Zijn die witte lijnen op de rijbaan dwingender dan het verkeersreglement dat zegt dat ik op de gelijkgrondse berm moet parkeren?
Ze zijn geen 'herhaling' van een verkeersbord... maar eigenlijk ook geen parkeerplaats aangezien er BUS in staat en er geen bus stopt.

Verwarrend toch allemaal.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#5 , 11 apr 2017 18:49

Hoe breed is die gelijkgrondse berm?
U moet op de gelijkgrondse berm 1,5 meter laten voor de voetgangers (art. 23.1, tweede lid, verkeersreglement).
Zijn er nog andere parkeerplaatsen met lijnen getekend behalve die met het woord 'bus'. ?

poldeknol
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#6 , 13 apr 2017 12:04

De gelijkgrondse berm is net breed genoeg om een auto op te parkeren.
De wit afgelijnde vakken zijn géén herhaling van een verkeersbord (P). Hebben ze dan enige betekenis voor de wegcode?
Welke auto's staan in overtreding op onderstaande foto?

https://www.dropbox.com/s/ak7gv3imej61l ... n.jpg?dl=0
Laatst gewijzigd door poldeknol op 13 apr 2017 12:13, 1 keer totaal gewijzigd.

poldeknol
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#7 , 13 apr 2017 12:12

In dat artikel 23.1 lees ik ook: Indien het een berm betreft die de voetgangers moeten volgen, moet langs de buitenkant van de openbare weg een begaanbare strook van ten minste 1,50 meter breed vrijgelaten worden. Maar het is geen voetpad, voetgangers <moeten> die berm dus niet volgen.

Ik lees in art. 23.2 ook: (parkeren) in één enkele file. Dat is op de foto (vorig bericht) dus niet gerespecteerd.

Is de gemeente (die de lijnen heeft aangebracht) verantwoordelijk als door die verwarring een ongeval gebeurd?

poldeknol
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#8 , 13 apr 2017 12:19

Of wordt in artikel 23.1 met <buitenkant van de weg> de buitenkant van de rijweg bedoeld? Dat zou betekenen dat parkeren op de gelijkgrondse berm verplicht is en het ernaast liggende rijvak ten minste 1,50 meter vrij moet blijven. (niet dubbel parkeren b.v.)

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#9 , 13 apr 2017 12:31

Je ziet dit verkeerd, u moet minstens 1.5m vrij laten aan de rechterkant van u wagen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#10 , 13 apr 2017 13:38

De voetgangers moeten de gelijkgrondse berm volgen (art. 42.1).

U mag door op de gelijkgrondse berm te parkeren de voetgangers niet verplichten op de rijbaan te gaan.

De auto's op de gelijkgrondse berm staan in overtreding.

Met 'de buitenkant van de openbare weg' wordt bedoeld het meest rechts gelegen deel van de openbare weg, gezien in de rijrichting. Er staat 'openbare weg' niet 'rijbaan'. De openbare weg is het geheel: de rijbaan (waar de auto's rijden) + de bermen.

poldeknol
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#11 , 13 apr 2017 21:28

Bedankt allemaal.

Nu is het duidelijk. Samengevat, ik moet mijn auto in de afgebakende vakken parkeren (in de rijrichting) ook al staan er geen verkeersborden die een parkeerplaats aanduiden. En mijn auto mag dus ook in het grote vak staan waarin BUS geschilderd is (en er geen haltebord staat).

Toch nog een vraagje: Mag die vrachtwagen parkeren op drie aansluitende parkeervakken? (Dat zou de overlast een beetje kunnen verdelen over de buren.)

Karanog
Berichten: 141

#12 , 15 apr 2017 14:13

Nee, ofwel sta je volledig binnen een parkeervak ofwel sta je volledig buiten een parkeervak.

Probeer eens Touring, het ledenblad van Touring Wegenhulp, nr 239 van maart/april 2017 vast te krijgen.
Op blz 74 staat de uitleg.
Edit: is ook online : https://www.touring.be/nl/page/touring-magazine-239

poldeknol
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#13 , 16 apr 2017 15:29

Bedankt voor deze info!

Je mag dus zowel binnen als buiten zo'n vak parkeren, maar je mag daarbij niet over de witte lijnen staan.

Alle voertuigen, ook de vrachtwagen, mogen dus aan beide zijden van mijn straat geparkeerd worden, parkeervak of niet, als daarbij de overige verkeersregels gerespecteerd worden:

- 1,5m vrijlaten op de gelijkgrondse berm (art. 23.1°)
- De witte lijnen van het parkeervak niet overschrijden (art. 77.5°)
- 5 m vóór een zebrapad vrijlaten (art. 24.4°)
- 5 m van de rand van de dwarsrijbaan vrijlaten (art. 24.7°)
- minimum 3m vrije doorgang laten op de rijbaan (art. 25.1.7°)
- niet tegenover een ander voertuig indien dat het kruisen van 2 andere voertuigen bemoeilijkt (art.25.1.11°)
- niet op de rijbaan waar die in rijstroken is verdeeld (art. 25.1.9°)
- de tekst BUS in het grote vak heeft geen betekenis omdat er geen haltebord staat (art. 25.1°), ik mag er mijn autootje in zetten
- en misschien nog andere verkeersregels... zoals b.v. in de rijrichting parkeren en de opritten van de bewoners niet blokkeren e.d

Karanog
Berichten: 141

#14 , 17 apr 2017 09:19

Voor vrachtwagens geldt nog een bijkomende beperking:
"27.5.2. Binnen de bebouwde kommen is het verboden op de openbare weg auto's, slepen en aanhangwagens met een maximale toegelaten massa van meer dan 7,5 ton langer dan acht uur na elkaar te laten parkeren, behalve op de plaatsen waar het verkeersbord E9a, E9c of E9d is aangebracht."

Enne, je straat ligt toch niet in een woonerf (bord f12a)? Want daar gelden strengere regels.

poldeknol
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#15 , 17 apr 2017 11:23

Nogmaals bedankt voor deze nuttige toevoegingen.

Mijn straat ligt niet in een woonerf. De vrachtwagen staat hier wel meer dan acht uur na elkaar geparkeerd, maar daar kan ik mee leven.

Waar ik me wel zorgen om maak zijn de fietsers die nu tussen de aan beide zijden geparkeerde auto's door moeten laveren. (Op de gelijkgrondse berm mogen ze niet fietsen want die is volgens art. 23.1.2° voorbehouden voor voetgangers, of zie ik dat verkeerd?) Voor veel kinderen is dit de weg naar school en in de oude situatie (parkeren op de gelijkgrondse berm) was de rijweg vrij en overzichtelijk. Zien en gezien worden was geen probleem. Nu kan achter elke geparkeerde auto een fietser opduiken, ook kinderen die zich niet altijd bewust zijn van het gevaar.

Door de gebrekkige kennis van de wegcode (ik pleit schuldig) ontstaan er vervelende situaties: Een buur parkeert zijn wagen tegenover een LEEG parkeervak. Hij voldoet m.i. aan art.25.1.11° (niet tegenover een ander voertuig), maar een andere buur arriveert even later en is van mening dat hij in het, door de gemeente aangebrachte, parkeervak MOET parkeren... waardoor nu twee voertuigen tegenover elkaar staan en het kruisen van 2 andere voertuigen wordt bemoeilijkt. Leg dan maar eens uit aan de politieagent dat je er eerst stond. (Wiens auto wordt desgevallend weggesleept en wie betaalt de sleepkosten?)

Het gemeentebestuur (of zijn verkeersdienst) probeert de inwoners (belastingbetalers) om de tuin te leiden met een FAKE bushalte wat afbreuk doet aan hun geloofwaardigheid. En bovendien faalt ze in haar taak om de bevolking tijdig en correct in te lichten over deze verkeerswijziging, die bovendien de straat veel gevaarlijker maakt dan ze voorheen was, wat dan weer het vertrouwen naar beneden haalt.

Wanneer zijn het gemeenteraadsverkiezingen?

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”