Parkeerschijf

Parkeerschijf
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

Parkeerschijf

#1 , 10 apr 2017 10:49

Hoe zit het met een retributie voor een parkeerschijf waarop, naast "Heure d'arrivée - Tijdstip van Aankomst - Ankunftszeit", óók "Hour of Arrival" staat?
Gekregen in Aalst. Op de retributiebon staat "geen parkeerschijf". Op de foto die door de parkeerwachter werd gemaakt, zie je duidelijk de schijf liggen. Je kan er werkelijk niet naast kijken. Hun argumentatie luidt nu dat de bewoording "Hour of Arrival" daar niet had mogen staan. Wat hen betreft, ligt er dus géén parkeerschijf. In dat opzicht zou je je natuurlijk de vraag kunnen stellen of een verkeerslicht, waarvan de paal nog in het wit en het rood is geschilderd, plots geen verkeerslicht meer is. Mag iedereen dan door het rood knallen omdat de paal niet in het zwart en het geel is geschilderd?
Het Ministerieel Besluit van 14 MEI 2002 tot wijziging van het ministerieel besluit van 1 december 1975 tot vaststelling van de kenmerken van bepaalde schijven, bebakeningen en platen die voorgeschreven zijn door het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer stelt dat " Geen enkele andere vermelding dan die waarin in bijlage 1 wordt voorzien (Heure d'arrivée - Tijdstip van Aankomst - Ankunftszeit), op de voorzijde van de omslag (van de parkeerschijf) mag worden aangebracht.
Merk op dat de wetgever het enkelvoud gebruikt (vermelding - wordt). Taalkundig gezien is "Heure d'arrivée - Tijdstip van Aankomst - Ankunftszeit" één en dezelfde vermelding, weliswaar in drie verschillende talen.. Het is dan ook logisch aan te voeren dat "Hour of Arrival" geen andere vermelding is, maar een vertaling. Ik denk niet dat ik die retributie ga betalen. Volgens mij hebben ze een verkeerde kwalificatie gebruikt. Some advice of yours, gentlemen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 10 apr 2017 10:54

We zijn in een land met 3 officiële talen, waarom dan nog een 4 de gebruiken???

Als de wet dit voorschrijft dan zal je ook betalen, maar je staat vrij om daar mee naar de politie rechter te gaan.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Parkeerschijf
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#3 , 10 apr 2017 11:07

Ik had graag nuttig advies gekregen. Wie heeft gezegd dat ik naar een politierechter ga? Dit is overigens een kluifje voor een vrederechter, niet voor een politierechter. We leven in een land met drie officiële talen, ja. Dat weet intussen wel iedereen, denk ik. Heb je je identiteitskaart al eens bekeken? Daar staat, naast "Identiteitskaart - Carte d'identité - Personalausweiss" óók "Identity Card" op. En op mijn papieren rijbewijs van 1983 staat zelfs in álle talen van de Europese Unie "Rijbewijs" (Korekort, Ajokorrti, noem maar op). Gelieve dus on topic te blijven en advies te verstrekken.

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 10 apr 2017 11:18

Zijn die regels voor u soms niet duidelijk ??

Het is verboden parkeerschijven die niet conform bijlage 1 bij dit besluit zijn, te verkopen, te koop te stellen of kosteloos rond te delen.

Geen enkele andere vermelding dan die waarin in bijlage 1 wordt voorzien, mag op de voorzijde van de omslag worden aangebracht.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

LeenW
Berichten: 12828

#5 , 10 apr 2017 11:25

Naar de letter van de wet hebben ze gelijk, al vind ik het er persoonlijk wel over.

Didymus
Berichten: 2061

#6 , 10 apr 2017 11:30

Betekent dus ook dat auto's uit een ander EU-land hier een schijf moeten aanschaffen, want "Tijdstip van aankomst" zou er wel eens in het Spaans of het Tsjechisch kunnen opstaan i.p.v. onze 3 landstalen. Compleet belachelijk, want het gaat om een Europees model!
"sowieso" schrijf je zo.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 10 apr 2017 11:39

Waar begint de wet en waar eindig dit ?

En waarom zijn er altijd mensen die iets anders moeten doen dan de wet voorschrijft, dit zie je overal en altijd.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Parkeerschijf
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#8 , 10 apr 2017 11:59

Den Lowie,
ik heb geen parkeerschijven verkocht, te koop gesteld of kosteloos rondgedeeld.
Het is ook niet nodig te herhalen wat ik al heb gezegd. Ik heb al verwezen naar de bepalingen van het Ministerieel Besluit van 14 mei 2002. Waarom moet je dat dan nog eens herhalen? Wat is daar de meerwaarde van?
De hamvraag luidt: is "Hour of arrival" een ándere mededeling dan "Uur van Aankomst - Heure d'Arrivée - Ankunftszeit?" Vanuit taalkundig standpunt bekeken niét, maar is dat juridisch ook zo? Dus graag een afdoend antwoord op die vraag. De rest interesseert mij niet.

Didymus
Berichten: 2061

#9 , 10 apr 2017 12:12

Juridisch gesproken heeft de stad Aalst gelijk, zie ook: https://nieuws.vtm.be/binnenland/178051 ... hijf-boete
"sowieso" schrijf je zo.

Parkeerschijf
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#10 , 10 apr 2017 12:22

Ik heb dit vorige week ook gelezen, klopt. In het artikel staat: "Volgens de wegcode mogen enkel de drie landstalen gebruikt worden op een parkeerschijf". Dit is volgens mij niet hetzelfde als: "Geen enkele andere vermelding dan die waarin in bijlage 1 wordt
voorzien, mag op de voorzijde van de omslag worden aangebracht." Er is geen sprake van landstalen, het gaat over "vermelding". Het zal er nu een beetje vanaf hangen hoe de vrederechter de bewoording "vermelding" interpreteert, want ik weiger te betalen. Het is te gek voor woorden.

Didymus
Berichten: 2061

#11 , 10 apr 2017 12:46

Je kan en mag natuurlijk altijd je geluk beproeven bij de vrederechter, maar je hebt de letterlijke interpretatie van de wet niet echt aan je kant, vrees ik.
"sowieso" schrijf je zo.

Parkeerschijf
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#12 , 10 apr 2017 14:05

Ik zal de verkeerde kwalificatie aanvoeren. "Geen parkeerschijf" is niet hetzelfde als "niet-reglementaire parkeerschijf". En de kwalificatie moet juist zijn, want anders wordt de eis afgewezen. Bovendien kan de vrederechter ernstig aanstoot nemen aan de attitude van het parkeerbedrijf. Dit heeft niets meer met een behoorlijk parkeerbeleid te maken, maar met mierenneukerij. Wordt zeker vervolgd.

Parkeerschijf
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#13 , 11 apr 2017 21:51

Vandaag een mail gekregen van het parkeerbedrijf, OPC in Aalst. De retributie wordt geannuleerd. Kennelijk is de redenering dat het om verschillende vertalingen van één en dezelfde vermelding gaat dus niet in dovemansoren gevallen. Ik blijf mijn parkeerschijf met 'Hour of arrival" achter mijn voorruit plaatsen. Case closed.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”