Mag ik met mijn e-bike (speed-pedelec) de grens over?

Jupi
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Mag ik met mijn e-bike (speed-pedelec) de grens over?

#1 , 07 apr 2017 11:06

Ik heb een elektrische fiets (speed-pedelec) 1300w fiets die tot 45km/u kan rijden.
Ik moet wel trappen, fiets kan niet autonoom rijden!
In België is een BA verzekering NIET verplicht, wel helm, rijbewijs en nummerplaatje.
Een familiale verzekering is aangeraden maar moet niet.

https://www.touring.be/nl/artikels/elek ... ementering

Ik wil nu met de camper op vakantie en het is de bedoeling om onze fietsen mee te nemen.
In bvb. NL en Spanje is een verzekering VERPLICHT.
Mag ik daar rijden met mijn onverzekerde fiets?
Ik heb een familiale verzekering en mijn agent zegt dat mijn fiets daarmee gedekt is, maar een attest of groene kaart kan hij niet afleveren.

Om het nog moeilijker te maken, de fiets van mijn partner is een 750w 25km/u fiets.
in België geen helm, geen rijbewijs geen nummerplaat en geen verzekering voor nodig.
Maar in bvb NL en Spanje moet een fiets boven de 250W een nummerplaat hebben.
Mag ik hiermee de grens over?

In Duitsland is het maximale toegelaten vermogen beperkt tot 500w, hier mag ik in principe met geen van beide fietsen rijden.

Europese harmonisatie?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8837

#2 , 07 apr 2017 12:11

Ik denk dat het niet mag. Anders zou iedereen in dat land gewoon kunnen zeggen: ha maar deze (onverzekerde) pedelec-fiets (of ander voertuig) is niet van mij, maar van mijn neefje uit Xland dat hier logeert.

eylis
Berichten: 8837

#3 , 07 apr 2017 12:51

en even ter aanvulling nog: misschien moet je deze vraag stellen op juridische fora van die landen zelf...dit forum gaat over deregels en wetten in België. We kunnen moeilijk aan andere landen opleggen dat onze regels van hier, ginder ook maar moeten gelden :-)

Reclame

Milo72
Berichten: 1016

#4 , 07 apr 2017 13:50

Je geeft eigenlijk telkens zelf het antwoord:
In bvb. NL en Spanje is een verzekering VERPLICHT.

in bvb NL en Spanje moet een fiets boven de 250W een nummerplaat hebben.

In Duitsland is het maximale toegelaten vermogen beperkt tot 500w
duidelijk toch ?
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”