Retributie Antwerpen

krisve
Berichten: 2

APCOA

#61 , 18 apr 2010 16:50

Op 17/12/2008 stond er een interessant artikel in "Het Laatste Nieuws" in verband met een betaalparking die beheerd wordt door APCOA. Deze parking ligt aan de Van der Sweeptstraat in Antwerpen. In de buurt van het nieuwe Justitiepaleis. Het is een deel van de openbare weg met parkeervakken doch zonder slagbomen. Er staan wel betaalterminals die erg lijken op de betaalautomaten elders in de stad.
Nu... het interesante deel in het krantenartikel is hetvolgende : ....
Titel : GRATIS PARKEREN AAN HET JUSTITIEPALEIS
datum artikel : 17/12/2008
"""... Luc Verduyckt, CEO van APCOA, bevestigt. Als klanten geen ticket leggen en de forfataire parkeervergoeding niet overschrijven, kunnen wij daar niks tegen beginnen. ...."""
"""... GAPA-directeur Eric DUbois : "Private bedrijven als APCOA hebben geen toegang tot die gegevens (nrpltn) en daardoor is het voor hen onmogelijk om dat forfaitaire bedrag van 25 euro daadwerkelijk te innen..."""

Voor diegene die interesse heeft in een copietje van dit krantenartikel, stuur mij uw email adres via een persoonlijk bericht en in bezorg u een copie.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos
Berichten: 16087

#62 , 18 apr 2010 17:13

Ondertussen is de wetgeving wel aangepast en kunnen de gegevens gekoppeld aan de nummerplaat worden opgevraagd.

krisve
Berichten: 2

#63 , 18 apr 2010 17:26

Ja, voor zover ik weet is de wetgeving sinds begin januari 2009 gewijzigd en kan het wel.
Maar wat doe ik met een feit dat voordien is gebeurd? Kan ik hier mijn gelijk nog wel bij halen?

Reclame

Thunder
Berichten: 1

#64 , 19 apr 2010 20:34

Graag had ik ook een recent vonnis ontvangen ivm het niet betalen van retributies. Graag van Vinci park indien mogelijk.

Kan iemand mij deze bezorgen?


Mvg

Juradvo
Berichten: 1

#65 , 20 jul 2010 18:45

If possible mag je het mij ook altijd zenden. Thx!

Kristien
Berichten: 36
Locatie: Antwerpen

#66 , 17 aug 2010 11:38

even wat duidelijkheid rond de parkeerboetes:

op 30/06/2010 heeft het Vlaams parlement het decreet goedgekeurd dat zegt dat privéparkeerbedrijven wel boetes mogen uitschrijven en innen. Op 09/07/2010 werd dit decreet bekrachtigd met verschijning in het Staatsblad op 26/07/2010. Dus ... vanaf nu is het wettelijk ... en moet er dus betaald worden. Zie hieronder:

einde eerste woord laatste woord
Publicatie : 2010-07-26
VLAAMSE OVERHEID
9 JULI 2010. - Decreet houdende de invordering van parkeerheffingen door parkeerbedrijven (1)
Het Vlaams Parlement heeft aangenomen en Wij, Regering, bekrachtigen hetgeen volgt : decreet houdende de invordering van parkeerheffingen door parkeerbedrijven.
Artikel 1. Dit decreet regelt een gewestaangelegenheid.
Art. 2. In het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens wordt een hoofdstuk V/1 ingevoegd dat luidt als volgt :
« Hoofdstuk V/1. De aanvullende reglementen inzake <parkeren>
Art. 10/1. Wanneer de Vlaamse Regering of de gemeente een aanvullend reglement vaststellen dat betrekking heeft op het <parkeren> voor een beperkte tijd, het betalend <parkeren> en het <parkeren> op plaatsen voorbehouden aan houders van een gemeentelijke parkeerkaart, kunnen zij parkeerretributies of -belastingen bepalen die van toepassing zijn op motorvoertuigen, hun aanhangwagens of onderdelen.
Deze bepaling geldt niet voor het halfmaandelijks beurtelings <parkeren> en de beperking van het langdurig <parkeren>.
Art. 10/2. Met het oog op het innen van de parkeerretributies of -belastingen kunnen concessies of beheersovereenkomsten worden afgesloten.
De Vlaamse Regering, de steden en de gemeenten en hun concessiehouders en de gemeentelijke verzelfstandigde agentschappen zijn gemachtigd om de identiteit van de houder van de nummerplaat op te vragen bij de overheid die belast is met de inschrijving van de voertuigen in overeenstemming met de wet tot bescherming van de persoonlijke levenssfeer.
Art. 10/3. De in artikel 10/1 bedoelde retributies of belastingen worden ten laste gelegd van de houder van de nummerplaat. »
Art. 3. De wet van 22 februari 1965 waarbij aan de gemeenten wordt toegestaan parkeergeld op motorrijtuigen in te voeren wordt opgeheven, voor wat betreft het Vlaamse Gewest.
Kondigen dit decreet af, bevelen dat het in het Belgisch Staatsblad zal worden bekendgemaakt.
Brussel, 9 juli 2010.
De minister-president van de Vlaamse Regering,
K. PEETERS
De Vlaamse minister van Bestuurszaken, Binnenlands Bestuur, Inburgering, Toerisme en Vlaamse Rand,
G. BOURGEOIS
De Vlaamse minister van Mobiliteit en Openbare Werken,
H. CREVITS
_______
Nota
(1) Zitting 2009-2010.
Stukken. - Voorstel van decreet : 573 - Nr. 1. - Verslag : 573 - Nr. 2. - Tekst aangenomen door de plenaire vergadering : 573 - Nr. 3.
Handelingen. - Bespreking en aanneming. Avondvergadering van 30 juni 2010.

ConVer
Berichten: 8

#67 , 13 okt 2010 15:20

Beste, lidnr. 2755408-26 testaankoop en aan ombudsdienst Antwerpen en Zelzate

Hier terug 2 boetes van APOCA zie vorige mail van Zelzate...van mij of hieronder APOCA onwettelijke praktijken uitoefent buiten Zelzate nl. maar nu om parkeerboete aan Sportpaleis en Deurne.
Volgens mij teug niet wettelijk.Aanmaningen van deurwaarder J. wouters te Antwerpen
Ik krijg geen enkel antwoord terug alleen van ombudsdienst, maar die zijn meer overheidsgericht betrokken.
Zie ook hieronder verhaal....
Dit teruggevonden over Apoca Antwerpen over internet: http://www.juridischforum.be/forum/viewtopic.php?t=7947" onclick="window.open(this.href);return false; Ik heb mijn verhaal hierbij ook op dat forum gezet.

Quote: juridich forum :
Zeer recentelijk moest ik voorkomen ivm een onbetaalde retributie in Antwerpen. Om een lang verhaal kort te maken ben ik vrij gesproken door de rechter en moet eisende partij (apcoa) de kosten betalen.

Ik heb het vonnis thuis gekregen, als iemand van jullie hier graag een copietje van zou hebben, laat me dan maar iets weten, dan scan ik ze in en mail ik ze door.

Internetinfo:
Rechter heeft een aantal punten aangehaald en één ervan is dat een prive organisatie die uit is op winst (apcoa) niet op een wettelijke manier de gegevens van de DIV kan bekomen.

Opgelet, dit geldt dus enkel voor retributie (niet betalen van parkeergeld), gaat dus niet over parkeer overtredingen (boete door politie)

Mail
To: jwouters@gdwantwerpen.be ; goemaere.dirk@skynet.be ; info@apcoa.eu ; Klachten@VlaamseOmbudsdienst.be ; griffie@oost-vlaanderen.be ; elke.lauwers@oost-vlaanderen.be ; mobiliteit@oost-vlaanderen.be
Subject: NIEUWE boetes REF APS199 parkeerboete APCOA sportpleis en 700/0008/3779 Deurne Vercruysse Conny

Aan allen ,

Dit zijn nog 2 boetes van APOCA bedrag 28,5 euro op 03-07-2009 te Deurne ref. 700/0008/3777
en
28,5 euro parkeerboete aan sportpaleis ref APS9199 vercruysse Conny
En bij navraag van politie Evergem dat Apoca niet reglementeir werkt.
Die agent zei ook dat ie de intentie niet had om te betalen....lol het is van deze mensen dat je het moet horen...
En ie ze ging laten vervolgen voor stalking. (dit was antwoord van agent die zelfde meemaakte sportpaleis)
Onderstaande info internet is wel van zelzate, maar geldt ook voor antwerpen en Deurne.
adres Apoca Belgium , brusselstraat 59 2018 Antwerpen
Deurwaarder Charles Mertens en Jan Wouters , Vrijheidsstraat 32 bus 18, 2000 Antwerpen, tel 03/237.63.60 mail: mertens-wouters@gdwantwerpen.be
Graag reactie zo vlug mogelijk, of schadevergoeding zal geeist worden voor prive organisatie die uit is op winst (apcoa) niet op een wettelijke manier de gegevens van de DIV kan bekomen.
Indien nodig kunnen jullie (ombudsdienst en grifie) dit mss doormailen naar andere betrokkene instanties ?



To: Leden@test-aankoop.be
Subject: Fw: REF APZ4328 parkeerboete APCOA


Beste,

Heb nog problemen met parkeerretributie APOCA die onrechtvaardig en niet reglementair boetes heeft.
Hieronder al mijn adressen die ik aangesproken heb.
En de informatie van de frauduleuze praktijken van APOCA (bedrijf die beboet)

To: stafmedewerker@zelzate.be
Subject: Fw: REF APZ4328 parkeerboete APCOA


Tav mevr. Christine,

De ombudsman verwijst mij naar u door ivm APOCA, want dhr. Goemare Dirk gemeenteraadslid Zelzate reageert niet.
Ook niet de andere personen.

Kan u mij helpen aub ?


To: jwouters@gdwantwerpen.be ; goemaere.dirk@skynet.be ; info@apcoa.eu ; Klachten@VlaamseOmbudsdienst.be ; goemaere.dirk@skynet.be ; info@apcoa.eu ; Klachten@VlaamseOmbudsdienst.be ; griffie@oost-vlaanderen.be ; elke.lauwers@oost-vlaanderen.be ; mobiliteit@oost-vlaanderen.be
Cc: jwouters@gdwantwerpen.be ; goemaere.dirk@skynet.be ; info@apcoa.eu ; Klachten@VlaamseOmbudsdienst.be ; goemaere.dirk@skynet.be ; info@apcoa.eu ; Klachten@VlaamseOmbudsdienst.be ; griffie@oost-vlaanderen.be ; elke.lauwers@oost-vlaanderen.be ; mobiliteit@oost-vlaanderen.be
Subject: REF APZ4328 parkeerboete APCOA



Aan Goemare Dirk, ombudsdienst en griffie van Oost-Vlaanderen en alle betrokkenen.

Op 19/08 krijg ik weer een aanmaning tot betaling van 12,5 euro door gerechtsdeurwaarder Jan Wouters Vrijheidsstraat 32 bus 18 2000 Antwerpen.
Ik had al op 29 juni een mail gestuurd met mijn bezwaar tot betaling tegen APOCA (zie uitleg hieronder en onwettig innen van boetes door Apoca, informatie Apoca via internet gevonden)
Kunnen jullie aub de gerechtsdeurwaarder en APOCA eens op het matje roepen ?
Dat ze niet recht in hun schoenen staan ?
En als het mogelijk is dit naar de juiste juridische dienst door te zenden aub.
Want ik krijg geen antwoord van alle betrokkenen, deurwaarder niet , apoca, niet, nu hulp met testaankoop en is in onderzoek..



To: jwouters@gdwantwerpen.be ; goemaere.dirk@skynet.be ; info@apcoa.eu ; info@juridischforum.be
Subject: REF APZ4328 parkeerboete APCOA


Beste deurwaarder Wouters,

Ik schik deze boete van Zelzate niet te betalen, onderaan bewijzen genoeg dat ze niet mogen.
En jullie zijn die antwerpse deurwaarders die ze vernoemen.
Indien nodig, rechtbank dan maar.
Maar verschillende gevallen worden geseponeerd door rechter, dat weet ik en u ook !!!
De juridische dienst en ook gemeenteraadslid van zelzate hebben dit in copie.
Gelieve de boete te seponeren, indien rechtbank alle kosten voor Apoca zoals hieronder beschreven.
Alle boetes werden op 31 december geseponeerd.
Maar Apoca houdt zich niet aan de afspraken !!!!
Onderstaande komt al van informatie van internet over Apoca.
Mijn boete was van 14/09/2009 dus afgeschaft, en ze moeten niet liegen van goedgekeurd door gemeente zelzate op uw brief wat dat is bedriegerij en oplichterij !!!!


Deze informatie komt van het internet over Apoca

ZELZATE - Ook al is het betalend parkeren in de gemeente sinds 31 december vorig jaar afgeschaft, toch kregen deze week tientallen inwoners van Zelzate, en ook inwoners van buurgemeenten een brief in de bus van een gerechtsdeurwaarder uit Antwerpen. (JULLIE DUS !!!)
Het parkeerbedrijf Apcoa probeert alsnog onbetaalde parkeerbonnen uit 2008 te innen. Het gaat vaak over mensen die destijds hun parkeerbon hebben betwist. Nadien hebben ze nooit meer iets over die boete gehoord, tot begin deze week dus.

‘Apcoa had echter met het college een overeenkomst om onbetaalde boetes op 31 december te seponeren. De concessie was dan afgelopen en er kon een streep worden getrokken onder alle openstaande bonnen', weet raadslid Dirk Goemaere van PVDA. ‘Met het gemeentebestuur werd overeengekomen, dat 70 procent zou worden betaald door de gemeente, en 30procent door Apcoa. Blijkbaar houdt Apcoa zich weer niet aan de afspraken', vervolgt Goemaere.

De PVDA'er raadt iedereen aan om niet te betalen en een korte mail te sturen naar de deurwaarder. Hij roept daarbij het gemeentebestuur op om tussen te komen bij Apcoa en het bedrijf te wijzen op de gemaakte afspraken.



Rechter heeft een aantal punten aangehaald en één ervan is dat een prive organisatie die uit is op winst (apcoa) niet op een wettelijke manier de gegevens van de DIV kan bekomen.
Opgelet, dit geldt dus enkel voor retributie (niet betalen van parkeergeld), gaat dus niet over parkeer overtredingen (boete door politie)


Zelzate :: 84% parkeergeld verdwijnt in zakken privéfirma Apcoa
PVDA-gemeenteraadslid Dirk Goemaere wordt overspoeld met klachten over privéfirma Apcoa. Het bedrijf baat de parkeermeters uit in de kanaalgemeente. Van elke euro parkeergeld, verdwijnt 84 cent rechtstreeks in de zakken van Apcoa, berekende Dirk Goemaere. De PVDA wil dat de parkeermeters verdwijnen, zoals in het beleidsplan van het gemeentebestuur werd beloofd.
Dirk Goemaere

PVDA-gemeenteraadslid Dirk Goemaere schreef een 'Open brief' (pdf, 134 Kb) aan het college van Burgemeester en Schepenen van Zelzate.

Beste Burgemeester, beste Schepenen, Zelzate, 26/11/2008

Op de gemeenteraad van vorige week woensdag 19 november had ik het agendapunt laten opnemen: “bespreking van de inkomsten voor de gemeente v h betalend parkeren voor het 2e en 3e kwartaal van 2008. Verzoek tot spoedig bijeenroepen van de ad-hoc- commissie Parkeerbeleid.”

Als voorbereiding op de bespreking had ik alle gegevens van de afrekeningen van Apcoa voor 2007 en 2008 in een tabel geplaatst. U vindt de tabel in attach.
Ik heb op de gemeenteraad naar voor gebracht, dat een vergelijking van de eerste 9 maanden van 2008 met dezelfde periode in 2007 heel leerzaam is. Want niet alleen is de globale som van de ontvangsten met 17.871 € teruggelopen: ook het bedrag van de munten is met 5.484 € teruggelopen.

Volgens mij wijst dat op het feit, dat er minder geparkeerd wordt en dus het globale bezoek aan het centrum van Zelzate stilaan terugloopt.

Dat betekent, dat het betalend parkeren de bewoners wegjaagt uit het centrum.

Ik zag hierin een extra argument om snel werk te maken van de belofte om het betalend parkeren snel af te schaffen.

U repliceerde, dat dit vooral was omdat de mensen hun boetes niet betaalden, en er dus meer moet gecontroleerd worden;

U voegde er in een adem aan toe, dat u de politie weer opdracht had gegeven de persoonsgegevens van niet-betalers opnieuw door te spelen aan Apcoa!

Tegelijk mocht ik daar ook vernemen, dat de ad-hoc commissie nog geen nieuwe samenkomst voorzag, omdat er nog geen nieuws was over de 2 vragen die uit de vorige bijeenkomst van 7 oktober waren naar voor gekomen.

Nu er ook in de pers een artikel is verschenen over het opnieuw innen van parkeerboetes, voel ik me verplicht te reageren naar U en het college toe:

1. Welke zin heeft de ad-hoc-commissie nog, wanneer die op non-actief wordt gesteld, en ondertussen beslissingen worden getroffen, die haaks staan op de gemaakte afspraken?

Een van de vragen waarop een antwoord moet komen was precies de volgende: bij stopzetten van het betalend parkeren en vervangen door Blauwe Zone eist Apcoa dat zij de controle mogen uitvoeren. Mijn opmerking was: maar dan blijft het probleem onopgelost van de inbreuk op de privacy voor niet – betalers.

Apcoa mag hun identiteit niet opvragen bij de politie. Dit probleem zou simpel kunnen opgelost worden,indien de concessie met Apcoa werd opgezegd, en de Blauwe zone gecontroleerd wordt door een hulpagent van de Politiezone, zoals in Lochristi.

Bij mijn weten is de wettelijke situatie nog geen letter veranderd, maar toch hebt u, zonder de ad-hoc commissie te raadplegen, op eigen houtje beslist dat de politie opnieuw persoonsgegevens mag doorgeven aan Apcoa. U weet maar al te goed dat de wet op de Privacy dit verbiedt.

Blijkbaar hebt u dus het geweer van schouder veranderd.

Ik krijg de sterke indruk dat u bezig bent dit probleem te ”en-commissioneren”, dus begraven in een commissie, en ondertussen op het terrein daden stellen die tegengesteld zijn aan de belofte, om het betalend parkeren tegen 31/12/2008 te stoppen.

Sinds vorige maandag krijg ik heel wat telefoons en mails van automobilisten die gepest worden door een nieuwe golf van rappels door Apcoa. Ik verzoek u dan ook dringend te stoppen met het verder doorspelen van gegevens aan Apcoa.

Het sop is echt de kool niet waard, maar u jaagt er wel de mensen mee uit het centrum van Zelzate.

2. De resultaten van het betalend parkeren in de eerste 9 maanden van 2008 zijn werkelijk dramatisch:

Opbrengsten 1e kwartaal: 10.582 €, 2e kwartaal: 791 €, 3e kwartaal: -5.828 €.
Opbrengst 3 kwartalen in 2008: 5.231 €.

Geef toch toe dat het betalend parkeren een fiasco is, dat beter vandaag dan morgen wordt stopgezet !

Lanox
Berichten: 3518
Juridisch actief: Nee

#68 , 13 okt 2010 15:32

En u wilt hier wat mee zeggen?

ConVer
Berichten: 8

#69 , 13 okt 2010 20:14

Sta ik recht in mijn schoenen te weigeren de boetes te betalen en kan ik schadevergoeding eisen ?
Daar hierboven bewezen is dat Apoca een frauduleus bedrijf is. 80% opbrengst boetes in eigen zak steken en 20% naar de gemeente of politie ?
En geen recht hebben de privacy gegevens op te vragenvan de te beboete persoon, ik dus ?
Zelfs agent heeft toe dat Apoca frauduleus bedrijf is, maar was er van af met melding aan deurwaarder dat hij stalker was.
Agent nooit meer van Apoca of deurwaarder gehoord !!
Maar ik blijf wel lastig gevallen worden....snap je wat ik bedoel ?

Franciscus
Berichten: 38583

#70 , 15 okt 2010 18:06

U lag betwisten wat u wil -
De stad Antwerpen heeft een concessie met oa Apcoa ... hoe dat is geregeld is hun zaak.
Het lijkt me logisch dat de concessie houder er geld aan overhoud vb om zijn personeel en uitrusting te betalen.
Wat de grond van de zaak betreft. Ik heb in beroep nog gehoord dat met daar ook de zaak zou gewonnen hebben laat staan een cassatiearest over de procedure.
En het zijn geen boete's waar de strafrechter over gaat maar het niet betalen van een stedelijke belasting omdat u gebruik hebt gemaakt van het openbaar domein ZONDER het reglement daarover na te leven.

float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#71 , 15 okt 2010 20:46

Ik zie niet in welke schade u oploopt...

Franciscus
Berichten: 38583

#72 , 16 okt 2010 10:15

Lees de algemene regels en het gemeentelijk reglement van de stad Antwerpen inzake retributie.
De ontvanger van Stad Antwerpen is gerechtigd een dwangbevel uit te schrijven dit staat gelijk met een vonnis.
gezien u niet bent ingegaan op het voorstel tot betalen van de retributie nl het dagtarief betaald u nu het tarief + de kosten.

Indien u het hufters vindt blijf er dan weg dan hebt u geen problemen ander dient u zich aan de regels te houden.
Een gehandicatpenkaart is enkle geldig als de betrokkene er bij is
De kaart wordt gelegd.
Aan u om te bewijzen dat ze er lag.

LB1
Berichten: 35

#73 , 25 mar 2011 16:36

Hallo, weet iemand hoe dit in mekaar zit in Brussel ????

Ik heb onlangs een retributie gekregen van € 40, wegens parkeren in een bewonerszone !!!

Duidelijk aangegeven of niet, ik was me van geen kwaad bewust, mag een parkeerwachter hiervoor een retributie schrijven of moet de overtreding vastgesteld worden door de politie ???

Ik heb een bezwaarschrift ingediend, maar natuurlijk zonder antwoord van de stad Brussel.

Franciscus
Berichten: 38583

#74 , 25 mar 2011 17:02

Tijdsgebonden parkeerregeling is niet voor de politie

LeenW
Berichten: 12811

#75 , 01 apr 2017 15:51

Kan het autonoom parkeerbedrijf Antwerpen niet worden aangeklaagd. Ik heb in al die jaren dat ik rij één maal 10 minuten over tijd geweest en een maal mijn kaart vergeten te zetten ( geen half uur weg geweest) maar niets is zo betrouwbaar als dat een hopeloze sukkelaar wat extra belastingen mag komen opstrijken zodat de gemeente hem niet moet laten stempelen.
Ze zouden beter goede agenten op straat zetten om die achterlijke cowboys van de weg te houden. Mijn vraagt blijkbaar dat de brave Belg ook een degoutante cowboy wordt.

Dus u was in fout en de boete is terecht. Moest u daar nu echt een account voor aanmaken?

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”