BRUSSEL - De wet wordt gewijzigd zodat gemeenten en parkeerbedrijven de identiteit van slecht betalende parkeerders kunnen achterhalen, zonder dat het een inbreuk op de privacy is.
Van onze redacteur
Er is een wettelijke oplossing uitgedokterd voor het privacy-probleem bij het opsporen van niet-betalende parkeerders. Dat was dringend geworden nadat in mei een rechter in Sint-Niklaas geoordeeld had dat honderd bestuurders hun parkeerbon, die ze hadden opgelopen in Temse, niet hoefden te betalen. De rechter vond het niet kunnen dat de gemeente de namen van de wanbetalers had doorgespeeld aan de parkeertoezichter, de privé nv Parkeerbeheer. Een inbreuk op de privacy, vond hij.
De rechterlijke uitspraak joeg een schok door de Vlaamse gemeenten waarvan er al een honderdtal een beroep doen op een privé-bedrijf voor de parkeercontrole. De verwarring was groot, aangezien er ook vonnissen waren die helemaal geen bezwaren tegen de werkwijze hadden.
Na de commotie beloofde de staatssecretaris voor Mobiliteit, Etienne Schouppe (CD&V), een aanpassing van de regelgeving om de rechtsonzekerheid weg te werken. Hij liet een wijziging klaarstomen van de wet op het betalend parkeren van 1965. Gemeenten en de parkeerbedrijven waaraan ze de inning in concessie hebben gegeven, krijgen nu expliciet de toestemming om de identiteiten op te vragen. Zolang ze dat doen 'in overeenstemming met de bescherming van de persoonlijke levenssfeer'.
De aanpassing was eerder in een koninklijk besluit gegoten, maar de Raad van State had bezwaren. Dergelijke ingrijpende beslissing moet in een wet. Vandaar dat de tekst in het pakket van de programmawet aan Kamer en Senaat voorgelegd zal worden voor goedkeuring. Dat zal in december gebeuren, waarna de nieuwe regeling van kracht kan worden.
Betalend parkeren is uit het strafrecht gehaald en kan nu administratief afgehandeld worden. Vandaar dat niet de politie de controle doet, maar steeds vaker de werknemers van een privé- of gemeentelijk bedrijf waaraan de opdracht uitbesteed werd. We spreken om die reden niet meer van een boete maar van een retributie, een soort belasting voor het gebruik van een stukje openbare weg. De namen van 'wanbetalers' worden opgevraagd bij de federale dienst voor de inschrijving van voertuigen (DIV), aan de hand van de nummerplaat.
Met deze wetswijziging wordt een mogelijke ondermijning van het lokale parkeerbeleid vermeden. Betalend parkeren geldt als een sturend element in het verkeersbeleid. Voor de gemeentebesturen zijn de parkeergelden ook een aardige bron van inkomsten.
Tom Ysebaert (De Standaard.be 22/10/2008)
http://www.standaard.be/Artikel/Detail. ... d=ER221BF7