Retributie Antwerpen

bianco
Berichten: 4

Re: Retributie Antwerpen

#31 , 24 sep 2008 16:26

Beste forum lezers,

Zeer recentelijk moest ik voorkomen ivm een onbetaalde retributie in Antwerpen. Om een lang verhaal kort te maken ben ik vrij gesproken door de rechter en moet eisende partij (apcoa) de kosten betalen.

Ik heb het vonnis thuis gekregen, als iemand van jullie hier graag een copietje van zou hebben, laat me dan maar iets weten, dan scan ik ze in en mail ik ze door.

Rechter heeft een aantal punten aangehaald en één ervan is dat een prive organisatie die uit is op winst (apcoa) niet op een wettelijke manier de gegevens van de DIV kan bekomen.

Opgelet, dit geldt dus enkel voor retributie (niet betalen van parkeergeld), gaat dus niet over parkeer overtredingen (boete door politie)

Groetjes
Beste ik had ook graag een copietje gehad dank bij voorbaat

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bianco
Berichten: 4

#32 , 24 sep 2008 16:35

Ik heb ook zo een klote retributie gekregen komt reeds via deurwaarder en heb hem volgend briefje geschreven ik heb uiteraard de namen eruit gelaten:


Ter attentie van:
-------------------
-------------------
-------------------


Onderwerp:
-----------------
-------------------
--------------

U Ref: ----------------
Mijn Ref: -----------------

----------- 23 september ’08

Geachte heer/mevrouw,

De wagen werd bestuurd door mijn man naam - adres - gemeente.

Aangezien mijn man naam daar ter plaatse was om een Offerte bon af te geven bij de volgende firma naam - straat - 2600 Berchem.

Hij is hierbij hoogstens nog geen 5 minuten binnen geweest dit kan bevestigt worden door zijn 2 kinderen die op dat ogenblik in de wagen zaten en die ook hebben gezien dat een allochtone werknemer van het parkeerbeheer een bon tussen de ruitenwisser gestopt heeft terwijl hij goed en wel heeft gezien dat zij in de wagen zaten en dat er houten ladders op de wagen lagen wat suggereerde dat hij daar was voor de uitoefening van zijn beroep.

Mijn man laat bij deze dan ook weten niet te zullen overgaan tot betaling van de retributie voorgesteld door u. Daar hij ten stelligste vind dat deze ten onrechte gegeven is.

Hij laat u ook weten dat hij zich over dit probleem in uiterste geval dan ook met rechte zal komen verdedigen met een advocaat ten overstaan van de bevoegde vrederechter.

Hierbij vraag ik u ook om mij alle foto’s die u heeft genomen van mijn wagen met kinderen in te bezorgen daar ik dit een grove schending van de privacy vindt.

Ik persoonlijk naam laat u weten dat ik zeker de bestuurder niet was daar ik geen rijbewijs hebt de wagen staat echter wel op mijn naam .

Ik naam breng u ook op de hoogte van het feit dat wij gehuwd zijn met een huwelijkscontract van volledige scheiding van goederen.

Deze brief word u toegestuurd aangetekend – gewoon en per e-mail.

Met de meeste hoogachting,
naam
-------------------------------------------------------------------------------------


En je kan gerust zijn als die niet opgeeft dat ik met een advocaat naar de vrederechter stap die advocaat kost mij toch geen kloten ik heb daar een verzekering voor.

Beachcomber
Berichten: 572

#33 , 25 sep 2008 09:55

allochtone werknemer
Bij deze hebt u elke kans om verlost te worden van uw boete verkeken.

Mag ik u vragen wat u met die zinsnede dacht te bereiken?

Reclame

Drone
Berichten: 3031
Locatie: st-niklaas

#34 , 25 sep 2008 13:03

allochtone werknemer
Bij deze hebt u elke kans om verlost te worden van uw boete verkeken.

Mag ik u vragen wat u met die zinsnede dacht te bereiken?

als er maar 1 allochtone mens werkt daar dat ze weten wie het is? :oops:

sniper
Berichten: 780
Locatie: meetkerke

#35 , 25 sep 2008 16:11

allochtone werknemer
Bij deze hebt u elke kans om verlost te worden van uw boete verkeken.

Mag ik u vragen wat u met die zinsnede dacht te bereiken?
ik zou niet goed weten waarom,
het is juist een extra bewijs dat ze hem goed gezien hebben
het gaat hem niet over een boete
beter een slechte dag op zee,
dan een goede dag op het werk

Beachcomber
Berichten: 572

#36 , 26 sep 2008 08:37

Zo een termen gebruiken in die context zorgt voor niets anders dan de reactie 'amai, tzèn wier rassiste!'.

Krijg ik zoiets voorgeschoteld dan is mijn eerste reactie: 'Betalen zult ge'.
Of die werknemer nu wit geel of groen was doet er absoluut niet toe. Ik verdenk de posters er trouwens van dat dit niet ingegeven is door de zorg om duidelijk te kennen te geven dat ze de persoon in kwestie hebben gezien.

Er had evengoed kunnen staan: "Mijn kinderen zaten nog in de auto toen uw werknemer zijn briefje tussen de ruitenwissers stopte".

Dit zijn zaken waar heel hard mee moet worden opgelet, het zou niet de eerste keer zijn dat het CGKR voor zoiets een vordering zou instellen. Dan heb niet alleen een parkeerretributie te betalen, maar ook nog eens het officiële stigma van racist...

gust69
Berichten: 1

#37 , 29 sep 2008 20:23

Beste,
zou u dit vonnis kunnen inscannen naar slegers_kim@hotmail.com
Dank bij voorbaat
Gunther

Beste forum lezers,

Zeer recentelijk moest ik voorkomen ivm een onbetaalde retributie in Antwerpen. Om een lang verhaal kort te maken ben ik vrij gesproken door de rechter en moet eisende partij (apcoa) de kosten betalen.

Ik heb het vonnis thuis gekregen, als iemand van jullie hier graag een copietje van zou hebben, laat me dan maar iets weten, dan scan ik ze in en mail ik ze door.

Rechter heeft een aantal punten aangehaald en één ervan is dat een prive organisatie die uit is op winst (apcoa) niet op een wettelijke manier de gegevens van de DIV kan bekomen.

Opgelet, dit geldt dus enkel voor retributie (niet betalen van parkeergeld), gaat dus niet over parkeer overtredingen (boete door politie)

Groetjes

ub4b
Berichten: 154

#38 , 09 okt 2008 16:38

Ik heb blijkbaar rechtsbijstand bij mijn omnium, dus ik heb het dossier aan mijn verzekering overgemaakt.

Jorre

#39 , 22 okt 2008 10:53

BRUSSEL - De wet wordt gewijzigd zodat gemeenten en parkeerbedrijven de identiteit van slecht betalende parkeerders kunnen achterhalen, zonder dat het een inbreuk op de privacy is.


Van onze redacteur



Er is een wettelijke oplossing uitgedokterd voor het privacy-probleem bij het opsporen van niet-betalende parkeerders. Dat was dringend geworden nadat in mei een rechter in Sint-Niklaas geoordeeld had dat honderd bestuurders hun parkeerbon, die ze hadden opgelopen in Temse, niet hoefden te betalen. De rechter vond het niet kunnen dat de gemeente de namen van de wanbetalers had doorgespeeld aan de parkeertoezichter, de privé nv Parkeerbeheer. Een inbreuk op de privacy, vond hij.

De rechterlijke uitspraak joeg een schok door de Vlaamse gemeenten waarvan er al een honderdtal een beroep doen op een privé-bedrijf voor de parkeercontrole. De verwarring was groot, aangezien er ook vonnissen waren die helemaal geen bezwaren tegen de werkwijze hadden.

Na de commotie beloofde de staatssecretaris voor Mobiliteit, Etienne Schouppe (CD&V), een aanpassing van de regelgeving om de rechtsonzekerheid weg te werken. Hij liet een wijziging klaarstomen van de wet op het betalend parkeren van 1965. Gemeenten en de parkeerbedrijven waaraan ze de inning in concessie hebben gegeven, krijgen nu expliciet de toestemming om de identiteiten op te vragen. Zolang ze dat doen 'in overeenstemming met de bescherming van de persoonlijke levenssfeer'.

De aanpassing was eerder in een koninklijk besluit gegoten, maar de Raad van State had bezwaren. Dergelijke ingrijpende beslissing moet in een wet. Vandaar dat de tekst in het pakket van de programmawet aan Kamer en Senaat voorgelegd zal worden voor goedkeuring. Dat zal in december gebeuren, waarna de nieuwe regeling van kracht kan worden.

Betalend parkeren is uit het strafrecht gehaald en kan nu administratief afgehandeld worden. Vandaar dat niet de politie de controle doet, maar steeds vaker de werknemers van een privé- of gemeentelijk bedrijf waaraan de opdracht uitbesteed werd. We spreken om die reden niet meer van een boete maar van een retributie, een soort belasting voor het gebruik van een stukje openbare weg. De namen van 'wanbetalers' worden opgevraagd bij de federale dienst voor de inschrijving van voertuigen (DIV), aan de hand van de nummerplaat.

Met deze wetswijziging wordt een mogelijke ondermijning van het lokale parkeerbeleid vermeden. Betalend parkeren geldt als een sturend element in het verkeersbeleid. Voor de gemeentebesturen zijn de parkeergelden ook een aardige bron van inkomsten.



Tom Ysebaert (De Standaard.be 22/10/2008)
http://www.standaard.be/Artikel/Detail. ... d=ER221BF7

sniper
Berichten: 780
Locatie: meetkerke

#40 , 22 okt 2008 10:59

We spreken om die reden niet meer van een boete maar van een retributie, een soort belasting voor het gebruik van een stukje openbare weg.
betalen we daar al niet wegenbelasting voor
dus is het eigenlijk een dubbele belasting
beter een slechte dag op zee,
dan een goede dag op het werk

Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#41 , 22 okt 2008 11:06

BRUSSEL - De wet wordt gewijzigd zodat gemeenten en parkeerbedrijven de identiteit van slecht betalende parkeerders kunnen achterhalen, zonder dat het een inbreuk op de privacy is.
F'tomme hé, gedaan met gratis parkeren!

Jorre

#42 , 22 okt 2008 11:13

We hebben nog effe tijd tot januari om 'gratis' te parkeren. :twisted:

Drone
Berichten: 3031
Locatie: st-niklaas

#43 , 22 okt 2008 15:07

"--- waarna de nieuwe regeling van kracht kan worden."


ze moet nog goedgekeurd worden, der is nog een kleine kans :)

Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#44 , 22 okt 2008 16:20

betalen we daar al niet wegenbelasting voor
dus is het eigenlijk een dubbele belasting
Belasting op stilstaande voertuigen! :oops:

favins
Berichten: 3

#45 , 19 nov 2008 14:39

Heb net hetzelfde tegengekomen in Menen. Mijn vraag is nu of we kunnen klacht indienen tegen de retributie bedrijven als antwoord op hun gelobby. Ze hebben de wet overtreden en dus ... kunnen we ze aanklagen of niet ?

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”