Retributie

genoveva
Topic Starter
Berichten: 12

Retributie

#1 , 04 apr 2017 14:28

Mag en kan een parkeerwachter een retributie uitschrijven als je even gestopt hebt op een parkeerplaats voor 'dienstverleners' om de parkerborden beter te bekijken? Dank bij voorbaat!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12828

#2 , 04 apr 2017 14:32

Naar mijn mening wel, kan als parkeren gezien worden.

Milo72
Berichten: 1016

#3 , 04 apr 2017 15:16

Uitstappen en parkeerborden bekijken valt niet onder "een voertuig dat niet langer stilstaat dan nodig is voor het in- of uitstappen van personen of voor het laden of lossen van zaken.". Dus is dit parkeren, dus is de retributie terecht.
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

Reclame

Blaatpraat
Berichten: 3793

#4 , 04 apr 2017 17:49

Onder hetzelfde motto: een parkeerwachter kan een retributie uitschrijven als je in de wachtrij staat voor een parkeertijd in betaalzone, aangezien je op dat specifieke controlemoment nog niet betaald had.

Je hebt de letter van de wet enerzijds (waarin je inderdaad in fout bent, ook in mijn bovenstaand voorbeeld), maar daarnaast de geest van de wet (waarbij je in mijn voorbeeld de retributie zeker zou kunnen aanvechten als je aantoont dat je een paar minuten later een ticket had, omdat je in de rij stond om te betalen).
Als het effectief stoppen was, en het eerste dat je deed was controleren of je er wel mocht staan en zag dat je er niet mocht staan, lijkt mij een geldige reden om de retributie te schrappen.

Dan een andere kijk op de zaak:
Geparkeerd staan op een plek voor zorgverleners.
Valt dit niet onder fout parkeren, en dus niet onder de bevoegdheid van de politie ipv een parkeerwachter?

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”