eenrichtingsstraat of niet

promy
Topic Starter
Berichten: 5

eenrichtingsstraat of niet

#1 , 04 apr 2017 09:55

Ook wij zijn slachtoffer geworden van het nieuwe verkeersplan van stad Gent. Omdat het nogal onduidelijk is en er wat discussie is met de collega's stel ik hier m'n vraag :D

De straat waar de uitrit van onze ondergrondse parking zit was vroeger een 2 richtingsstraat. Nu is deze aangepast:
- aan het begin een bord die wat lijkt op bord F17 of F18: blauw bord, met aan de rechterkant een pijl omhoog, links ervan een volle streep en dan aan de linkerkant de tekst BUS TAXI en een symbool fiets eronder
- aan de andere kant (dus voorbij onze inrit) een bord C1 (verboden richting voor iedere bestuurder) met onderbord M2 (uitgezonderd fietsers) en onderbord met tekst "uitgezonderd bus, taxi en prioritaire voertuigen"
- volle streep op de weg, onderbroken ter hoogte van de inrit van de parking.
- pijl op de weg in de richting van de pijl op het bord, tekst bus taxi en symbool fiets op het andere vak op de weg
- in de rijrichting van de pijl zijn er parkeerplaatsen aangegeven door een witte rand (aan de rechterkant) maar ook aan de linkerkant (dus de rijrichting van de bus etc) zijn er parkeerplaatsen aangegeven.

Mijn vragen dus:
- klopt het dat het bord die lijkt op F17 of F18 eigenlijk geen officieel bord is (want het staat niet tussen de lijst van de F borden op wegcode.be)?
- is bijgevolg het bord C1 niet geldig (want geen geldig F bord aan de andere zijde)
- is het onderbord van het C1 bord (uitgezonderd bus, taxi en prioritaire voertuigen) geldig?
- hoe moet je parkeren op de parkeerplaatsen aan de zijde van de bus strook? (want je mag niet over de volle lijn om ze te bereiken, maar je mag zogezegd ook niet de richting van de bus rijden? :?
- welke boete (als enige) riskeer ik door uit de parking te rijden in de richting die gemarkeerd is "bus, taxi en prioritaire voertuigen"

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Didymus
Berichten: 2061

#2 , 04 apr 2017 10:51

- hoe moet je parkeren op de parkeerplaatsen aan de zijde van de bus strook? (want je mag niet over de volle lijn om ze te bereiken, maar je mag zogezegd ook niet de richting van de bus rijden? :?
Dit klopt alvast niet. Spookrijden in een eenrichtingsstraat (C1 negeren) mag uiteraard niet, maar je mag wel de busstrook oversteken om daar een parkeerplaats in te nemen.
- welke boete (als enige) riskeer ik door uit de parking te rijden in de richting die gemarkeerd is "bus, taxi en prioritaire voertuigen"
C1 negeren is een overtreding van de derde graad: onmiddellijke inning kost u 165 EUR als ik me niet vergis.
"sowieso" schrijf je zo.

promy
Topic Starter
Berichten: 5

#3 , 04 apr 2017 12:13

- hoe moet je parkeren op de parkeerplaatsen aan de zijde van de bus strook? (want je mag niet over de volle lijn om ze te bereiken, maar je mag zogezegd ook niet de richting van de bus rijden? :?
Dit klopt alvast niet. Spookrijden in een eenrichtingsstraat (C1 negeren) mag uiteraard niet, maar je mag wel de busstrook oversteken om daar een parkeerplaats in te nemen.
- welke boete (als enige) riskeer ik door uit de parking te rijden in de richting die gemarkeerd is "bus, taxi en prioritaire voertuigen"
C1 negeren is een overtreding van de derde graad: onmiddellijke inning kost u 165 EUR als ik me niet vergis.
Voor het 1e: je mag toch geen volle lijn oversteken (meestal zijn busstroken met onderbroken lijnen aangegeven als ik me niet vergis)?
voor het 2e: het C1 bord passeer ik niet (de uitrit ligt tussen de beide borden), dus moest ik weten dat het een 1richtingsstraat is voor "gewoon" verkeer als dat bord dat lijkt op F17 / F18 niet in de wegcode voorkomt? Want zonder een officieel bord F19 aan de ene zijde is die C1 ook niet geldig als ik me niet vergis.

Reclame

eylis
Berichten: 8840

#4 , 04 apr 2017 12:33

de Stad Gent heeft een aantal stewards aangesteld die mensen helpen met problemen ivm het nieuwe circulatieplan. De stad laat ook weten dat als je tegensrijdigheden of onduidelijkheden opmerkt in de nieuwe situatie, je welkom bent het te melden, zodat ze de situatie kunnen optimaliseren. Misschien een mailtje naar de Stad plegen?

promy
Topic Starter
Berichten: 5

#5 , 04 apr 2017 12:48

de Stad Gent heeft een aantal stewards aangesteld die mensen helpen met problemen ivm het nieuwe circulatieplan. De stad laat ook weten dat als je tegensrijdigheden of onduidelijkheden opmerkt in de nieuwe situatie, je welkom bent het te melden, zodat ze de situatie kunnen optimaliseren. Misschien een mailtje naar de Stad plegen?
klopt, maar dan krijg je een mooi standaard mailtje terug van "we zullen het bekijken" en dan doen ze er niks mee (diverse collega's hadden reeds opmerkingen doorgestuurd voor het plan in actie ging). Mijn ervaringen met Stad Gent ivm zo'n zaken zijn eerder "als ze in ons kraam passen zullen we er iets mee doen en voor de rest heb je je niet te moeien" (maar dat is natuulijk mijn eigen ervaring die misschien uitzonderlijk is)
In ons specifiek geval lijkt het me niet logisch om 3 a 4 km door het stad te moeten rijden/aanschuiven ipv rechtstreeks naar de binnenring te rijden (en daarvoor 20m die straat te moeten doorrijden) Op die manier zou je een 100tal auto's (min 2x dag) uit de stad houden, en heeft het geen invloed op de rest van het circulatieplan.

eylis
Berichten: 8840

#6 , 04 apr 2017 13:26

promy, het lijkt me nu wel héél vroeg, meteen na de start van het circulatieplan ,om concrete wijzigingen aan te brengen... zo wérkt dat niet. De Stad zal eerst alle bemerkingen en opmerkingen verzamelen en dàn weer in zijn totaliteit bekijken hoe de situatie verbeterd kan worden. Stel je voor zeg, dat ze elke dag de binnengekomen opmerkingen meteen aanpassen..dan heb je élke dag een nieuw circulatieplan..dàt zou pas chaos worden...

promy
Topic Starter
Berichten: 5

#7 , 04 apr 2017 13:36

promy, het lijkt me nu wel héél vroeg, meteen na de start van het circulatieplan ,om concrete wijzigingen aan te brengen... zo wérkt dat niet. De Stad zal eerst alle bemerkingen en opmerkingen verzamelen en dàn weer in zijn totaliteit bekijken hoe de situatie verbeterd kan worden. Stel je voor zeg, dat ze elke dag de binnengekomen opmerkingen meteen aanpassen..dan heb je élke dag een nieuw circulatieplan..dàt zou pas chaos worden...
Klopt (maar is wel wat de geliefde burgemeester groots verkondigde dat het onmiddellijk word bijgestuurd) , maar dat is een discussie voor later / het referendum en niet voor op het forum :D .

Ben vooral benieuwd naar de juridische correctheid van de borden en wegmarkeringen.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”