Parkeerretributie

Ronny Oyen
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

Parkeerretributie

#1 , 01 apr 2017 18:10

Ik heb een boete gekregen van 30€ en dit met een briefje achter de ruitenwisser. Waar ik mij echter uitgesproken aan erger is dan ik niet één keer mag vergeten om een parkeerkaart te plaatsen of binnen de 5 minuten heb je een bonnetje achter de ruit. Daar tegenover staat dat ik elke dat
10-tallen gekken over de weg zien vliegen welke ongestraft de ene overtreding na de andere kunnen maken. Daarnaast moet ik vaststellen dat ik tijdens mijn woon-werkverkeer naar de haven (inkomstenbron van half Belgie) over totaal stuk gereden wegen moet rijden.
Ik denk dat ik hier ook een boete voor ga verzinnen (veel meer dan 30€) --> poging tot doodslag of dergelijke. --> Mijn wagen valt bijna uiteen als ik deze putten niet kan ontwijken. ( Levensgevaarlijk)

Dat de staat deze wantoestanden jaren laat getijden gaat er bij mij niet in. Ben ik de enige die er moeite mee heeft dergelijke zaken te slikken?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8840

#2 , 01 apr 2017 19:36

Beste Ronny, wat is eigenlijk uw juridische vraag?

Ronny Oyen
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#3 , 03 apr 2017 20:00

Hoe kan dit probleem van verdoken belastingen aan de kaak gesteld worden? Ik kan niet de enige zijn die hier zo over denkt.
De wegcode is er voor de mensen te beschermen en niet om zoveel mogelijk belastingen te innen om zo minder dopper te hebben.

Reclame

mava105
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 03 apr 2017 20:04

Jij bent in de fout gegaan, dus betalen. Het is dus geen verdoken belasting, want dan zou iedereen zo'n bon moete ontvangen en ik heb er geen gekregen. :D

Franciscus
Berichten: 38592

#5 , 03 apr 2017 21:15

Het zijn geen verdoken belastingen.
Het zijn retributies die worden geheven op de ingebruikname voor een privaat doel van de openbare ruimte.
Deze retributie is gemeentelijk opgelegd en goedgekeurd door de bevoegde overheden.
Net zoals ophalen vuilnis is het een dienst die de gemeenschap ter beschikking stelt van de private gebruiker.

Uw recht is dat u een bezwaarschrift kan indienen - kan aanvaard worden of verworpen.
Dan zal er een dwangbevel volgen en daar tegen kan u voor de bevoegde rechtbank uw argumentatie gaan verdedigen.
Wat is daar mis mee.

Ronny Oyen
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#6 , 04 apr 2017 20:06

Als er even veel personeel zou klaar staan om de putten in de wegen te vullen en de wegpiraten zwaar aan te pakken dat zou ik dit begrijpen. Dit is echter op een gemakzuchtige manier geld innen (verre van evenwichtige prioriteiten --> dus verdoken belasting).
Waarom is er eigenlijk nog een parkeerschijf nodig.
De parkwachter zou even goed een boet kunnen geven aan mensen welke langer dan toegelaten geparkeerd staan.
Ze staan blijkbaar toch ergens verscholen tot ze een slachtoffer hebben gevonden en op deze wijze worden enkel die personen gestraft welke werkelijk een overtreding hebben begaan.
Dit geen onmogelijk idee. Ik heb dit meer dan 10 jaar geleden gezien in een van onze badsteden.

Ronny Oyen
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#7 , 04 apr 2017 20:14

Is de wet er voor de mensen of zijn de mensen er voor de weg met bijhorende schatkist?

LeenW
Berichten: 12826

#8 , 04 apr 2017 20:35

Komt er nog een juridische vraag of blijft het bij populistische praat?

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#9 , 04 apr 2017 20:39

Dit is een juridisch forum en geen politiek forum.
Wat de juridische (rechtssociologische) kant betreft: een regel(geving) is zinloos als er geen consequenties (sancties) zijn.
Als je verkeerd parkeert, dan kan daar een boete bij volgen. Anders zou niemand zich aan de parkeerinstructies houden.

Anderzijds, als je schade hebt aan je wagen door putten in de weg, dan kan je die verhalen op de staat. Sedert het Flandria-arrest is de overheid ook aansprakelijk voor gebrekkig onderhouden openbare voorzieningen.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Franciscus
Berichten: 38592

#10 , 04 apr 2017 22:36

Uiteraard moet er wel een causaal verband zijn tussen gebrek en schade en dat moet u wel bewijzen.
Ik ken meerdere zaken waar de overheid effectief veroordeeld is geworden voor die zaken.

Maar zoals gezegd feit dat u een overtreding hebt gedaan - wil niet zeggen u dat 'straffeloos' kan omdat andere zaken niet in orde zijn.

Wel straffeloos fout parkeren is net zo verkeerd als die andere zaken.

Ronny Oyen
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#11 , 05 apr 2017 19:38

Ik geef het op. In ben inderdaad in fout en verder gaat U interesse niet.
Als er morgen een wet wordt uit geschreven dat jullie van de brug moeten springen dan springen jullie. Veel plezier.

mava105
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#12 , 05 apr 2017 20:18

Toch eigenaardig dat personen die niet het antwoord krijgen dat ze graag willen horen, (dat ze niet in de fout zijn gegaan) hier steeds weer boos over worden.

Franciscus
Berichten: 38592

#13 , 05 apr 2017 22:54

Wat wil u dat we antwoorden?
U begaat een weliswaar kleine overtreding maar dat er andere zaken op het zelfde moment door anderen gedaan worden en die veel erger zijn, dat heeft er toch niets mee te maken.
Trouwens zoals ik of andere hebben geschreven u hebt nog al uw rechten die u kan gebruiken tot het Europees Hof van Justitie toe.

LeenW
Berichten: 12826

#14 , 05 apr 2017 23:52

TS beseft dat hij in fout is, we hebben dan toch iets goed gedaan zeker?

Ronny Oyen
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#15 , 06 apr 2017 09:47

Ik ben niet boos. Jullie hebben enkel interesse in de letter van de wet maar niet in de geest.
Een beetje statistiek. --> pakkans x grote boete=financiële impact van de bekeuring.
De pakkans voor een van de zovele zware overtredingen welke je elke dag kan vaststellen is vele malen lager dan de pakkans voor het je per ongeluk vergeten van een parkeerkaart.
Waarschijnlijk interesseert dit U niet omdat je dan niet met de lettertjes van de wet de slimmerik kunt uithangen.

Nota : Als iemand volgens U kwaad wordt dan zou een verstandig mens zich eerst afvragen wat hij anders had kunnen.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”