uitgezonderd voor bewoners?

Hooi
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

uitgezonderd voor bewoners?

#1 , 30 mar 2017 12:45

Ik woon in een klein afzonderlijk deel van een grote straat, bij de toegang staat er een rond bord met rode rand met daaronder een plaatje "uitgezonderd bewoners". Het deel waar ik woon is ingericht als voetgangerszone: mooie klinkers, aanplantingen, banken, fonteintje e.d..
Er staan echter geen borden die dit als voetgangerszone afbakenen.
Onlangs werd er hier een horeca zaak geopend, die vooral bij goed weer veel klanten met de fiets trekt.
Soms staan er tientallen fietsen.
Aangezien ze zelf een klein terras hebben, worden de fietsen tegen de gevels en in bosjes bij elkaar her en der opgesteld.
In die mate dat de bewoners zelf niet meer met de wagens door kunnen.
Door de fietsenmassa laveren is niet vanzelfsprekend.
Er is geen gemeentelijk reglement, de gemeente laat begaan.
Vraag: indien de toegang tot deze niet voor verkeer ingerichte zone enkel voorbehouden is voor bewoners, mogen de fietsers er dan zomaar binnen fietsen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Milo72
Berichten: 1016

#2 , 30 mar 2017 14:44

"Uitgezonderd bewonders" betekent m.i. dat die fietsers daar niet mogen RIJDEN.

(In tegenstelling tot "Uitgezonderd plaatselijk verkeer" = "de voertuigen van de bewoners en hun bezoekers, de voertuigen voor levering inbegrepen, de voertuigen van geregelde diensten voor gemeenschappelijk vervoer, de voertuigen voor onderhoud en toezicht, wanneer de aard van hun opdracht dit rechtvaardigt, de prioritaire voertuigen bedoeld in artikel 37 en fietsers en ruiters." (waar de fietsers zowel letterlijk vermeld, als in de hoedanigheid van "bezoekers" toegang hebben)

Dat neemt niet weg dat je met de fiets tot daar kan geraken, zolang je de fiets aan de hand meeneemt.

Dan nog moeten ze wel nog steeds voldoen aan art. 23.3:
23.3. Fietsen en tweewielige bromfietsen moeten buiten de rijbaan en de parkeerzones bedoeld in artikel 75.2 opgesteld worden zonder het verkeer van de andere weggebruikers te hinderen of onveilig te maken, behalve op plaatsen gesignaleerd zoals voorzien in artikel 70.2.1.3°.f.
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

Reclame

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”