Niet getakeld, wel kosten

Bekkeleozs
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Niet getakeld, wel kosten

#1 , 18 mar 2017 19:36

Beste Juristen,

Ik stond vanochtend op en zag de takeldiensten auto's wegslepen waar je normaal altijd mag staan (1030 Schaarbeek). Blijkbaar moesten deze stroken nu leeg komen te staan voor Carnaval. Vele mensen hadden dit niet gezien en er werden tal van auto's weggesleept. Toen ik aankwam hadden ze de wielen van mijn auto net in de lucht gedaan. De politie was aanwezig en perfect 2talig, de takelaar kon enkel frans. Ik kreeg een reductietarief en moest 120 euro betalen. Daar meteen met Visa, of anders zouden ze slepen en zou ik meteen 250 euro kwijt. Ik moest ook door, dus ik stond voor blok en heb meteen betaald.

Ik kan op de site van Schaarbeek (gemeente en politie) de tarieven ook niet terugvinden.

Mijn vraag:
Is die 120 euro rechtmatig aangezien:
Takeldienst was daar aanwezig voor andere auto's. Dus oproepkosten kan je bezwaarlijk inroepen.
Het 30 seconde duurde om de auto te ontkoppelen (vroege stadium van het takelen).
Takelbedrijf sprak enkel frans.
Het vakje van de reden voor de factuur is niet aangeduid (Keuzes: accident, panne, diefstal, beslag, overtreding & verplaatsingsvergoeding).
Het betreft een 'factuur bon'
Mijn telefoonnummer lag aan de voorruit, eens bellen ipv meteen takelen zou toch ook wel mogen?

Ik kijk uit naar jullie advies.

Ben

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12839

#2 , 18 mar 2017 19:47

Betalen. Ze mogen die kosten aanrekenen en ze zijn niet verplicht u te contacteren.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 18 mar 2017 19:49

Hopelijk krijg je nog geen boete erbij, want je stond op dit ogenblik in overtreding.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

Bekkeleozs
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 18 mar 2017 20:04

Ik wacht op een juridisch onderbouwd antwoord voor moesten juristen aarzelen om op deze post te antwoorden omdat er 2 replys zijn geschreven.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 18 mar 2017 20:20

Mijn vraag:
Is die 120 euro rechtmatig aangezien:
Takeldienst was daar aanwezig voor andere auto's. Dus oproepkosten kan je bezwaarlijk inroepen.
Het 30 seconde duurde om de auto te ontkoppelen (vroege stadium van het takelen).
Takelbedrijf sprak enkel frans.
Het vakje van de reden voor de factuur is niet aangeduid (Keuzes: accident, panne, diefstal, beslag, overtreding & verplaatsingsvergoeding).
Het betreft een 'factuur bon'
Mijn telefoonnummer lag aan de voorruit, eens bellen ipv meteen takelen zou toch ook wel mogen?

1/ de prijzen zijn in Vlaanderen overal gelijk
2/ Als deze daar aanwezig zijn of niet het zijn vastgestelde prijzen.
3/Hoelang het duurt speelt bij takelen geen rol, want het zijn vastgestelde prijzen.
4/Ik geloof niet dat een particulier takelbedrijf Nederlands moet praten voor een takelbedrijf uit te oefenen.
5/ het vakje is niet ingevuld en dan wat maakt het verschil ?
6/ factuur-bon is volledig wettelijk voor een takelbedrijf.
7/ Neen de takel dienst hoeft geen telefonist te spelen.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#6 , 18 mar 2017 20:35

Parkeerverbod moet wel 24 uur op voorhand aangekondigd worden door middel van de nodige verkeersborden.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#7 , 18 mar 2017 23:54

Aanvulling op vorig bericht: de 24 uur (of soms 48 uur) wordt gebruikelijk gehanteerd in gemeentelijke politiereglementen maar is blijkbaar niet algemeen geldend.
Er is wel cassatierechtspraak dat - als je op het ogenblik dat je reglementair parkeert niet kon weten van een toekomstig parkeerverbod - je niet opdraait voor de kosten.
http://www.elfri.be/takelen-van-voertuigen
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#8 , 19 mar 2017 09:09

Die takelaar heeft recht op een vergoeding, want hij moest een verplaatsing maken om terplaatse te komen. En hij heeft ook al werk verricht, nl uw wielen al van de grond heffen. Indien jij de wegcode had gerespecteerd, was dat niet voorgevallen. Jij bent dus in ieder geval in fout en moet dus betalen, tenzij jij kan bewijzen dat je daar al stond VOOR de borden voor het parkeerverbod er al stonden.

Blaatpraat
Berichten: 3795

#9 , 19 mar 2017 16:57

Mijn vraag:
Is die 120 euro rechtmatig aangezien:
Takeldienst was daar aanwezig voor andere auto's. Dus oproepkosten kan je bezwaarlijk inroepen.
Het 30 seconde duurde om de auto te ontkoppelen (vroege stadium van het takelen).
Takelbedrijf sprak enkel frans.
Het vakje van de reden voor de factuur is niet aangeduid (Keuzes: accident, panne, diefstal, beslag, overtreding & verplaatsingsvergoeding).
Het betreft een 'factuur bon'
Mijn telefoonnummer lag aan de voorruit, eens bellen ipv meteen takelen zou toch ook wel mogen?

1/ de prijzen zijn in Vlaanderen overal gelijk
2/ Als deze daar aanwezig zijn of niet het zijn vastgestelde prijzen.
3/Hoelang het duurt speelt bij takelen geen rol, want het zijn vastgestelde prijzen.
4/Ik geloof niet dat een particulier takelbedrijf Nederlands moet praten voor een takelbedrijf uit te oefenen.
5/ het vakje is niet ingevuld en dan wat maakt het verschil ?
6/ factuur-bon is volledig wettelijk voor een takelbedrijf.
7/ Neen de takel dienst hoeft geen telefonist te spelen.
1/ Schaarbeek ligt niet in Vlaanderen.
2->7: akkoord.

De dienst die de borden van parkeerverbod komt plaatsen, moet noteren welke wagens er op dat moment staan.
Als jij er dus al zou gestaan hebben voordat de borden er waren, kun je dit geld terugeisen, maar dat wordt een lange procedureslag.
Ik wacht op een juridisch onderbouwd antwoord voor moesten juristen aarzelen om op deze post te antwoorden omdat er 2 replys zijn geschreven.
Wil je een perfect juridisch onderbouwd antwoord? Neem dan contact op met een advocaat, en betaal deze zijn honorarium.
Wees blij dat er tenminste mensen zijn die iets van kennis hebben, maar geen jurist zijn, die jou willen helpen.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”