Opstellen in rijrichting?

Orran
Topic Starter
Berichten: 87
Juridisch actief: Nee

Opstellen in rijrichting?

#1 , 17 mar 2017 11:26

Geachten,

Mijn vraag betreft deze locatie ;

https://www.google.be/maps/@50.7715441, ... 312!8i6656

Deze week parkeerde ik mij in Geraardsbergen ter hoogte van waar de donkerkleurige wagen staat (in dezelfde richting). Ik neem een ticketje, wanneer er dan iemand roept dat ik me beter in de omgekeerde richting zet. Blijkbaar sta ik dan foutgeparkeerd, en kunnen de parkeerwachters mij geen boete geven. Bon, ben er niet op ingegaan, maar heb wel de wegcode er die avond bijgenomen. Ik vermoed dat men het hierover had. :

http://wegcode.be/wetteksten/secties/kb ... /188-art23

Echter, klopt deze interpretatie? Impliceert dit artikel dat men ALTIJD in de rijrichting moet staan? Wat dan met plaatsen die haaks met de rijrichting zijn? Zoals net om de hoek van de originele locatie :

https://www.google.be/maps/place/Bokken ... 15!6m1!1e1

Als ik dat artikel volg, mag ik dan eigenlijk niet parkeren binnen de lijnen, want dan zou ik fout staan? Heb navraag gedaan bij de politie, maar die hadden "betere dingen te doen". En de parkeerwachter wou enkel bevestigen dat ze foutparkeerders inderdaad niet mochten opschrijven. Dus ik keer me naar jullie, hoe zien jullie deze situaties?

Alvast bedankt voor jullie inspraak.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#2 , 17 mar 2017 11:37

Je hebt u geparkeerd volgens de wegcode dus juist, enkel in een straat met enkel richting mag dit.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#3 , 17 mar 2017 11:40

Artikel is inderdaad wel verwarrend. Ik vermoed iets zoals dit:
1. Parkeren langs de kant van de weg = in de rijrichting
2. Parkeren op specifieke parkeerplaatsen = speelt geen rol (voorwaarts parkeren, achterwaarts parkeren, etc..)

In uw geval zijn het parkeerplaatsen langs de kant van de weg. Een beetje een "hybride" situatie. Ik zou zeggen: aangezien je niet langs de kant van de weg parkeert, maar effectief op aparte parkeerplaatsen, dat je wel tegen de rijrichting in mag parkeren daar, maar ik ben helemaal niet zeker...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#4 , 17 mar 2017 11:48

In u tweede voorbeeld mag je vooruit of achteruit parkeren, zolang je maar in de parkeerstrook staat.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Orran
Topic Starter
Berichten: 87
Juridisch actief: Nee

#5 , 17 mar 2017 11:57

Artikel is inderdaad wel verwarrend. Ik vermoed iets zoals dit:
1. Parkeren langs de kant van de weg = in de rijrichting
2. Parkeren op specifieke parkeerplaatsen = speelt geen rol (voorwaarts parkeren, achterwaarts parkeren, etc..)

In uw geval zijn het parkeerplaatsen langs de kant van de weg. Een beetje een "hybride" situatie. Ik zou zeggen: aangezien je niet langs de kant van de weg parkeert, maar effectief op aparte parkeerplaatsen, dat je wel tegen de rijrichting in mag parkeren daar, maar ik ben helemaal niet zeker...
Dus als ik het goed begrijp denkt U dat de redenering is "ofwel situatie 1 of 2", en dat niet beide van toepassing zijn? Zo had ik het nog niet bekeken. Maar artikel 23.2 lijkt wel te toe te lichten dat het een opsomming van vereisten is, en niet aparte situaties. (Zowel 1, 2 & 3 moeten allemaal van toepassing zijn)
In u tweede voorbeeld mag je vooruit of achteruit parkeren, zolang je maar in de parkeerstrook staat.
Spreekt dit de aangehaalde artikels niet tegen?

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#6 , 17 mar 2017 12:07

Spreekt dit de aangehaalde artikels niet tegen?
Hadden die parkeerstroken evenwijdig met de rijbaan geweest dan wel, dit artikel is er als je links parkeert, u geen zicht hebt op tegenkomend verkeer als je u parkeerplaats verlaat, wat hier niet het geval is.
Als ze hier zouden beboeten, zou er al een bewijs moeten zijn uit welke richting je kwam.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Orran
Topic Starter
Berichten: 87
Juridisch actief: Nee

#7 , 17 mar 2017 13:37

Spreekt dit de aangehaalde artikels niet tegen?
Hadden die parkeerstroken evenwijdig met de rijbaan geweest dan wel, dit artikel is er als je links parkeert, u geen zicht hebt op tegenkomend verkeer als je u parkeerplaats verlaat, wat hier niet het geval is.
Als ze hier zouden beboeten, zou er al een bewijs moeten zijn uit welke richting je kwam.
Aaaaah zo, dat verklaart veel, bedankt!

Ik had gedacht dat dit enkel maar van toepassing was voor het parkeren op de rijbaan, maar het zal dus inderdaad altijd van toepassing zijn.

Franciscus
Berichten: 38592

#8 , 18 mar 2017 00:10

De parkeerwachter geeft een retributie wegens het element tijd in het parkeerverhaal.
Maar is niet steeds bevoegd voor de wegcode - in onze stad zijn er een hele groep van Gapa medewerkers die wel de bevoegdheid hebben om ook voor inbreuken op de wegcode vb dubbel parkeren of voor een garagepoort een GAS boete uit te schrijven.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”