Wanneer krijg ik mijn boete?

SnEm
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Wanneer krijg ik mijn boete?

#1 , 16 mar 2017 19:10

Op zaterdag 18/02 heb ik positief geblazen, 0.62mg.
2 Dagen later ontving ik de PV, maar sindsdien wacht ik nog steeds met een bang hart op mijn boete?
Weet er iemand hoe lang ik hierop ga moeten wachten, en weet er iemand hoeveel ik ga moeten betalen?
Op de PV staat er tussen 200 - 2000EUR
Dit is de eerste keer.

Alvast dank

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38599

#2 , 16 mar 2017 23:53

Alle hieronder vermelde bedragen moeten vermenigvuldigd worden met 8 opdeciemen!
Voorbeeld: 50 euro = 50 x 8 = 400 euro

0,62 is 1,6 via bloedproef zijn zo'n pint of 8 die nog in uw bloed zitten. De strafbaarheid begint al vanaf 0,22 mgr - u zal vermoedelijk ook een rijverbod krijgen - in indien beginnend bestuurder....

Gezien dit al een meer dan redelijk zwaar feit is wordt het vermoedelijk rechtbank. Kan van enkele maanden tot meer dan een jaar duren.
Is uw rijbewijs niet ingetrokken?


art 34
§ 2. Met geldboete van 200 euro tot 2 000 euro, wordt gestraft :

1° hij die op een openbare plaats een voertuig of een rijdier bestuurt of een bestuurder begeleidt met het oog op de scholing, terwijl de ademanalyse een alcoholconcentratie van ten minste 0,35 milligram per liter uitgeademde alveolaire lucht meet of de bloedanalyse een alcoholconcentratie van ten minste 0,8 gram per liter bloed aangeeft;

Artikel 36

Met gevangenisstraf van een maand tot twee jaar en met geldboete van 400 euro tot 5 000 euro of met een van die straffen alleen, wordt gestraft hij die, na een veroordeling met toepassing van artikel 34, §2 of artikel 35 of artikel 37bis, § 1, een van deze bepalingen binnen drie jaar te rekenen van de dag van de uitspraak van een vorig veroordelend vonnis dat in kracht van gewijsde is gegaan opnieuw overtreedt.

In geval van nieuwe herhaling binnen drie jaar na de tweede veroordeling, kunnen de hierboven bepaalde gevangenisstraffen en geldboeten worden verdubbeld.
Artikel 37/1

In geval van een veroordeling wegens overtreding van de artikelen 34, § 2, 35 of 36 kan de rechter, indien hij geen definitief verval van het recht tot het besturen van een motorvoertuig uitspreekt, voor een minimale periode van één jaar tot ten hoogste vijf jaar of voorgoed, de geldigheid van het rijbewijs van de overtreder beperken tot motorvoertuigen die uitgerust zijn met een alcoholslot op voorwaarde dat deze als bestuurder voldoet aan de voorwaarden van het in artikel 61quinquies, § 3 bedoelde omkaderingsprogramma. De rechter kan de geldboete verminderen met de volledige of gedeeltelijke kosten van de installatie en het gebruik van een alcoholslot in een voertuig evenals de kosten van het omkaderingsprogramma, zonder dat ze minder dan één euro mag bedragen.

Met een gevangenisstraf van één maand tot vijf jaar en met een verval van het recht tot het besturen van een motorvoertuig voor een periode van één jaar tot ten hoogste vijf jaar of voorgoed, wordt gestraft hij die is veroordeeld wegens overtreding van het eerste lid en een motorvoertuig bestuurt dat niet uitgerust is met een alcoholslot, of die als bestuurder niet voldoet aan de voorwaarden van het omkaderingsprogramma.

SnEm
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 17 mar 2017 05:49

Echt???
Ik had een rijverbod van 6 uur!
Bedankt voor de toelichting!!!

Reclame

Tybo
Berichten: 145

#4 , 17 mar 2017 16:00

Een rijverbod van 6 u was in dat geval enkel maar een 'bestuurlijke maatregel' (lees : veiligheidsmaatregel)
Je riskeert in het beste geval een minnelijke schikking en in het slechtste geval een dagvaarding om voor de Politierechtbank te verschijnen...

wimneve
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#5 , 27 mar 2017 12:46

vanaf 0.65 is rechtbank

dus zit er net onder,je hebt een kans op minnelijke schikking maar die kans is heel klein

ik heb vorig jaar 0.5 geblazen en moet ook voorkomen

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”