parkeren van aanhangwagens

lonestrangerone
Topic Starter
Berichten: 35
Juridisch actief: Nee

parkeren van aanhangwagens

#1 , 13 mar 2017 19:05

Beste lezers en experten ,
Omdat ik de indruk heb dat er een vuil spel gespeeld word had ik graag een correct antwoord op diverse vragen.
Het betreft het parkeren van mijn remorken , ik ben in het bezit van diverse remorken met elks hun eigen toepassing.
Het zijn ongeremde aanhangwagens met een mtm van 750kg , enkel en dubbelassers, in orde met staat, verlichting en nummerplaat
van het trekkend voertuig.
Deze staan op een parkeerstrook van dik 200m lengte waar praktisch nooit andere voertuigen staan.
Bijna dagelijks worden de remorken verzet, gezien de 24 u regel.
De voertuigen zijn gekend als zijnde mijn eigendom, tel nr en adres geweten door politie.
Deze laatste weten het toch regelmatig klaar te spelen om ofwel klemmen op de voertuigen te leggen,ofwel deze te laten takelen.
Zo ben ik ze al mogen terughalen bij de stadsdiensten van antwerpen noord, terwijl ze op antwerpen zuid stonden.
Die takeling heeft mij , buiten de miserie, niks gekost.
Nu zijn ze echter door een firma van 20 km verderop getakeld, terwijl er op 100m van de parking ook een grote gekende firma zit .
De overtreding luid als volgt : en ik citeer uit het bericht van de politie, gezien ik de GAS nog niet ontvangen heb.
De aanhangwagens worden beschouwt als zijnde " verlaten voertuigen"
De aanhangwagens zijn niet verzekerd en nemen onrechtmatig plaats in op de openbare weg.
De aanhangwagens dienen verplicht gekoppeld te zijn aan een verzekerd en ingeschreven voertuig,
of zelf ingeschreven en verzekerd te zijn en voorzien van een Q kenteken.
Het voertuig met overeenstemmend kenteken is niet voorzien van een trekhaak .

Vanaf wanneer is een voertuig "verlaten" ??
Verzekeren en inschrijven gaat niet volgens DIV en verzekeringsmaatschappij.
Onrechtmatig plaats innemen op een lege parking ??
Drie remorken , continu, koppelen aan één verzekerd voertuig ??
En mijn bestelwagen is wel degelijk voorzien van een gekeurde trekhaak, hoe komen ze daarbij ??

En dan de laatste vraag ; dien ik de takelkosten te betalen bij afhalen van de remorken ?? retributie ??
Ben helemaal niet akkoord met de voornoemde " overtredingen" en wens dan ook niets te betalen
en wil het laten voorkomen bij een politierechtbank.

graag uw mening en advies
met dank , p

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#2 , 13 mar 2017 19:24

De overtreding luid als volgt : en ik citeer uit het bericht van de politie, gezien ik de GAS nog niet ontvangen heb.
De aanhangwagens worden beschouwt als zijnde " verlaten voertuigen"
De aanhangwagens zijn niet verzekerd en nemen onrechtmatig plaats in op de openbare weg.
De aanhangwagens dienen verplicht gekoppeld te zijn aan een verzekerd en ingeschreven voertuig,
of zelf ingeschreven en verzekerd te zijn en voorzien van een Q kenteken.
Het voertuig met overeenstemmend kenteken is niet voorzien van een trekhaak .
U bent in overtreding, de politie heeft het bij rechte eind. Of dit een gasboete gaat worden betwijfel ik zal veeleer een verkeersboete of politie rechtbank worden.
Als iedereen een 4 tal aanhangwagens op de openbare weg gaat plaatsen zal het mooi worden
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Franciscus
Berichten: 38592

#3 , 13 mar 2017 19:48

U zal dat vermoedelijk niet winnen.
De wetgeving is duidelijk.
Politie dient u niet te bereiken als ze daar langer dan 24 uur op dezelfde plaats staan mag politie laten verwijderen.
De takelbedrijven die mogen optreden zijn aangesteld voor administratieve takelen door Stad Antwerpen voor gerechtelijke door parket Antwerpen.
U dient geen takelkosten te betalen maar dan zal de rekening bij de politierechtbank iets hoger zijn want dan worden dat allemaal gerechtskosten.
En gezien niet betaald zullen het PV's naar de politierechtbank worden.
De openbare weg dient niet als private parkeerterrein - als professioneel zal u best een eigen ruimte huren.

Reclame

lonestrangerone
Topic Starter
Berichten: 35
Juridisch actief: Nee

#4 , 13 mar 2017 20:18

Eigenlijk heb ik met deze nog geen antwoord op mijn vragen
Vanaf wanneer is een voertuig " verlaten" ??
Hoe kan ik drie remorken koppelen aan één voertuig. ??
DIV schrijft geen remorken in onder 750kg en geeft derhalve geen Q plaat en kan dus ook niet op die plaat verzekerd worden.
Hoe kan dat dan een overtreding zijn ??
Waarom een erkend takelbedrijf van 20km verderop als er één op 100m zit ??
Moet ik ter plekke takelkosten betalen of mag ik een factuur vragen met overschrijving ??
Ik ben geen professioneel, heb dat ook niet gezegd, foute veronderstelling dus.
En idiote opmerkingen als die van sloeberke ben ik beu gehoord, vermoedelijk is hij ook een agent .het gaat over de wet ; Wat zegt de WET ??

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#5 , 13 mar 2017 20:29

Of u maar 1 of 5 aanhangwagens aan u voortuig kan koppelen doet niets terzake. U palmt de openbare weg in door er aanhangwagens erop te plaatsen.
27.5.1. Het is verboden op de openbare weg motorvoertuigen die niet meer kunnen rijden en aanhangwagens langer dan vierentwintig uur na elkaar te laten parkeren. Of die nu 5 of 20 meter verplaatst zijn, ze staan er nog en mogen getakeld worden.
Even opmerken ben geen agent, maar iemand die 40 jaar gans Europa doorkruist heeft met de wagen voor mijn werk.

viewtopic.php?t=25006
Laatst gewijzigd door sloeberken op 13 mar 2017 20:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Franciscus
Berichten: 38592

#6 , 13 mar 2017 20:35

1-Indien het langer dan 24 uur onbeheerd wordt achtergelaten op dezelfde plaats.
2- Niet en daarom de overtredingen ..opgelet men kan ook overgaan tot beslagname gezien ze 'achtergelaten' worden en dus' res nullius'worden. U zal best met aankoopfactuur bewijzen dat de aanhangwagens van u zijn, anders worden het gevonden voorwerpen.
3- U plaatst iets schijnbaar verlaten op de openbare weg - eigendom zal dan moeten bewezen worden - nog een geluk dat u geen boom of bord hebt gebruikt om voertuig aan vast te maken.
4- Uitleg over takelbedrijf al gegeven. U beslist daar niet over.
5- Als u geen professioneel gebruiker bent is een factuur niet verplicht - op takelbon zal aangeduid worden dat u niet betaald hebt en politie zal dan geen GAS (mocht dat mogelijk zijn) maar gezien de niet betaalde kosten ineens PV's opstellen. Indien ze vermelden dat er al meerdere inbreuken zijn vastgesteld 'kan' de kost iets hoger oplopen.


1 DECEMBER 1975. - Koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
[BS 09.12.1975]
27.5.
BEPERKING VAN HET LANGDURIG PARKEREN

27.5.1. Het is verboden op de openbare weg motorvoertuigen die niet meer kunnen rijden en aanhangwagens langer dan vierentwintig uur na elkaar te laten parkeren.

21 NOVEMBER 1989
Wet betreffende de verplichte aansprakelijkheidsverzekering inzake motorrijtuigen.

Koninklijke besluiten
13 FEBRUARI 1991
Koninklijk besluit houdende de inwerkingtreding en uitvoering van de wet van 21 november 1989 betreffende de verplichte aansprakelijkheidsverzekering inzake motorrijtuigen.
14 DECEMBER 1992
Koninklijk besluit betreffende de modelovereenkomst voor de verplichte aansprakelijkheidsverzekering inzake motorrijtuigen.
19 OKTOBER 1995
Koninklijk besluit houdende uitvoering van artikel 1 van de wet van 21 november 1989 betreffende de verplichte aansprakelijkheidsverzekering inzake motorrijtuigen.

en ook nog
Wet van 30 december 1975 mogelijk van toepassing.
Laatst gewijzigd door Franciscus op 13 mar 2017 20:46, 2 keer totaal gewijzigd.

lonestrangerone
Topic Starter
Berichten: 35
Juridisch actief: Nee

#7 , 13 mar 2017 20:44

Of u maar 1 of 5 aanhangwagens aan u voortuig kan koppelen doet niets terzake. U palmt de openbare weg in door er aanhangwagens erop te plaatsen.
27.5.1. Het is verboden op de openbare weg motorvoertuigen die niet meer kunnen rijden en aanhangwagens langer dan vierentwintig uur na elkaar te laten parkeren. Of die nu 5 of 20 meter verplaatst zijn, ze staan er nog en mogen getakeld worden.
Even opmerken ben geen agent, maar iemand die 40 jaar gans Europa doorkruist heeft met de wagen voor mijn werk
een lege parking inpalmen ?? er staan zelden of nooit andere voertuigen , daarom zet ik ze bewust daar, op 3 km van mijn woonst
en twintig meter verzetten is toch elders parkeren ??

lonestrangerone
Topic Starter
Berichten: 35
Juridisch actief: Nee

#8 , 13 mar 2017 20:46

Wet op motorvoertuigen is hier niet van toepassing,
aanhangwagen van mtm 750 kg kan niet individueel verzekerd worden

lonestrangerone
Topic Starter
Berichten: 35
Juridisch actief: Nee

#9 , 13 mar 2017 21:01

1-Indien het langer dan 24 uur onbeheerd wordt achtergelaten op dezelfde plaats.
2- Niet en daarom de overtredingen ..opgelet men kan ook overgaan tot beslagname gezien ze 'achtergelaten' worden en dus' res nullius'worden. U zal best met aankoopfactuur bewijzen dat de aanhangwagens van u zijn, anders worden het gevonden voorwerpen.
3- U plaatst iets schijnbaar verlaten op de openbare weg - eigendom zal dan moeten bewezen worden - nog een geluk dat u geen boom of bord hebt gebruikt om voertuig aan vast te maken.
4- Uitleg over takelbedrijf al gegeven. U beslist daar niet over.
5- Als u geen professioneel gebruiker bent is een factuur niet verplicht - op takelbon zal aangeduid worden dat u niet betaald hebt en politie zal dan geen GAS (mocht dat mogelijk zijn) maar gezien de niet betaalde kosten ineens PV's opstellen. Indien ze vermelden dat er al meerdere inbreuken zijn vastgesteld 'kan' de kost iets hoger oplopen.


1 DECEMBER 1975. - Koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
[BS 09.12.1975]
27.5.
BEPERKING VAN HET LANGDURIG PARKEREN

27.5.1. Het is verboden op de openbare weg motorvoertuigen die niet meer kunnen rijden en aanhangwagens langer dan vierentwintig uur na elkaar te laten parkeren.

21 NOVEMBER 1989
Wet betreffende de verplichte aansprakelijkheidsverzekering inzake motorrijtuigen.

Koninklijke besluiten
13 FEBRUARI 1991
Koninklijk besluit houdende de inwerkingtreding en uitvoering van de wet van 21 november 1989 betreffende de verplichte aansprakelijkheidsverzekering inzake motorrijtuigen.
14 DECEMBER 1992
Koninklijk besluit betreffende de modelovereenkomst voor de verplichte aansprakelijkheidsverzekering inzake motorrijtuigen.
19 OKTOBER 1995
Koninklijk besluit houdende uitvoering van artikel 1 van de wet van 21 november 1989 betreffende de verplichte aansprakelijkheidsverzekering inzake motorrijtuigen.

en ook nog
Wet van 30 december 1975 mogelijk van toepassing.
De wet van 30 dec 1975 betreft goederen met onbekende eigenaar, in mijn geval weten ze héél goed wie de eigenaar is;,
er hangen tenslotte ook mijn platen op, geen eigendomsbewijs natuurlijk maar toch een redelijke indicatie van de vermoedelijke eigenaar , niet ??
Ze zijn zelfs naar mijn bestelwagen komen kijken voor mijn deur om daar verkeerdelijk vast te stellen dat er geen trekhaak op staat.
Waar zijn die agenten dan mee bezig ??

Franciscus
Berichten: 38592

#10 , 13 mar 2017 21:10

Het is en blijft openbaar domein en geen private parking.
Maar als het voertuig alleen op openbare weg staat moet er wel een verzekering zijn.
Anders zoals reeds geschreven 'res nulius' en dan bent u nog verder van huis.

Trouwens een niet aangekoppelde aanhangwagen is een 'voorwerp' en voorwerpen kunnen dus niet parkeren maar vormen een hinder.
Een hinderend voorwerp wordt verwijderd van de openbare weg.
ofwel beschouwd als achtergelaten en dan wordt het eigendom van de gemeente.
ofwel als achtergelaten en milieubelastend of wrak
In alle gevallen zonder eigenaar.
Of zelfs mogelijk met eigenaar .... dan zal rechter beslissen over teruggave.

Ik geef maar aan maar ik ken cases die redelijk duur zijn uitgevallen voor de 'overtreder - eigenaar'.
Veel hangt ook af van soort van voorwerp.

En een reproductieplaat is geen bewijs van eigendom.

Laat de zaak voorkomen voor de politierechtbank dan weet u wie gelijk zal krijgen.
Ik geef maar enkele mogelijke scenario's.

lonestrangerone
Topic Starter
Berichten: 35
Juridisch actief: Nee

#11 , 13 mar 2017 21:17

een "fiets" is toch ook niet verzekerd ??
een aanhangwagen is verzekerd door het trekkend voertuig en staat ook vermeld in de polis van dat voertuig
geen enkele maatschappij verzekerd een aanhangwagen met mtm 750kg apart, hoeft ook niet
en er is geen sprake van hinderen in het politie bericht
het gaat over een lege parking van 200 m lang, wie of wat hinder ik daar ??

Franciscus
Berichten: 38592

#12 , 13 mar 2017 21:31

Een fiets mag daar ook niet staan want dan is het een hindernis / voorwerp.

Ik denk dat we voldoende uitleg hebben gegeven .... laat de zaak voorkomen en schrijf hier dan eens wat het resultaat was.

lonestrangerone
Topic Starter
Berichten: 35
Juridisch actief: Nee

#13 , 13 mar 2017 21:42

iedereen zit zichzelf hier tegen te spreken,
ik krijg er een punthoofd van , maar geen degelijke uitleg

nog effe vermelden dat ik elders, in een andere regio, nog een caravan heb staan ,
identiek dezelfde kenmerken, maar die staat er ongemoeid en probleemloos sedert de laatste pukkelpop editie,
meer dan zes maanden dus, de wet is niet overal hetzelfde blijkbaar, de agenten ook niet

Franciscus
Berichten: 38592

#14 , 13 mar 2017 21:52

Ook een caravan mag geen zes maanden 'ergens' staan - behalve op plaatsen waar het expliciet toegelaten is.
In Antwerpen zal je dat ook niet moeten doen met een caravan.

lonestrangerone
Topic Starter
Berichten: 35
Juridisch actief: Nee

#15 , 13 mar 2017 23:21

Ook een caravan mag geen zes maanden 'ergens' staan - behalve op plaatsen waar het expliciet toegelaten is.
In Antwerpen zal je dat ook niet moeten doen met een caravan.
Het is nochtans in Antwerpen stad

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”