parkeren van aanhangwagens

lonestrangerone
Topic Starter
Berichten: 35
Juridisch actief: Nee

Re: parkeren van aanhangwagens

#31 , 15 mar 2017 17:09

En ziehier het antwoord op mail van de blauwe lijn.
IK HOEF DUS NIET TE BETALEN,

Geachte

Wij vonden de volgende informatie :

Retentierecht

Met betrekking tot het retentierecht ten aanzien van de op de terreinen van de takelaar gestalde voertuigen, wordt duidelijk gesteld: enkel bij gewone inbeslagnemingen ingevolge vermoeden van niet-verzekering, in navolging van de wet betreffende de verplichte aansprakelijkheidsverzekering inzake motorrijtuigen (wet van 21/11/1989 - hoofdstuk V - afdeling 1 - art.21 tweede lid) bestaat een retentierecht. Er wordt immers letterlijk gesteld dat voor de opheffing van het beslag dient bewezen te zijn dat een verzekeringsovereenkomst werd gesloten overeenkomstig deze wet en dat de beslag- en bewaringskosten voor het motorrijtuig betaald zijn! Ten aanzien van de overige gestalde voertuigen bestaat geen enkel retentierecht en dient de takelaar bijgevolg deze voertuigen op vraag van de eigenaar/bestuurder vrij te geven, zelfs indien deze weigert te betalen. Dit geldt ook voor buitenlanders (zonder vaste verblijfplaats in België).

Met vriendelijke groeten

De Blauwe Lijn
Lokale Politie Antwerpen

Inforrmatie- en communicatiecentrum

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#32 , 15 mar 2017 18:40

Dat klopt maar uiteindelijk maakt je het uzelf alleen maar moeilijk, betalen zal je toch moeten, parket en politierechtbank zal wel oordelen.
Het zal enkel wat hoger worden.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#33 , 15 mar 2017 18:56

En gezien de OP het essentieel respect voor de vrijwilligers mist, gaat deze topic toe.

Reclame

lonestrangerone
Topic Starter
Berichten: 35
Juridisch actief: Nee

#34 , 15 mar 2017 19:29

Dat klopt maar uiteindelijk maakt je het uzelf alleen maar moeilijk, betalen zal je toch moeten, parket en politierechtbank zal wel oordelen.
Het zal enkel wat hoger worden.
Het gaat om het principe, veel agenten kennen de wet niet en jagen burgers in de kosten en gordijnen met hun egotrippen
Ik wacht de GAS af en laat het voorkomen , het dossier kent nog meerdere fouten, begaan door agenten.
In ieder geval, hier ben ik geen halve meter geholpen, zal ook geen beroep meer doen op jullie diensten

mava105
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#35 , 15 mar 2017 20:03

[, zal ook geen beroep meer doen op jullie diensten
Neem dan volgende maal een raadsman, en betaal die ook, dan zij wij hier tenminste van een zagevent af.

Franciscus
Berichten: 38592

#36 , 15 mar 2017 21:56

Ik heb het correcte antwoord al gegeven in #3.

ter vervollediging bij een administratieve takeling kosten voor de administratie dus de stad Antwerpen.
In gerechtelijke takelingen
- bij niet verzekering beslissing is door het parket te nemen die kunnen zeggen betalen en dan doet u dat best omdat u zo een veel duurdere procedure voor de rechtbank vermijd - betalen wil zeggen dat het parket vermoedelijk een minnelijke schikking zal voorstellen.
- bij verkeer dient er niet betaald te worden daar zijn in het verleden ook in Antwerpen bitsige discussies geweest - takelbedrijven hebben hier geen retentierecht - het hoe en waarom bespaar ik u.
Edoch op dat formulier staat inderdaad betaald of niet - bij niet betaling wordt dat door politie als dusdanig gemeld aan het parket - de kosten worden dan als gerechtskosten beschouwd en het zal de rechter zijn die zal beslissen. Dit omdat een PV waar kosten in zijn zo wie zo voor een rechtbank moet behandeld worden. Door te betalen zijn er geen kosten en kan het OM een MS voorstellen. Het bedrag zal dan merkelijk lager liggen.
Maar u hoeft dus niet te betalen - u behoud zo al uw rechten om die voor de rechtbank te verdedigen - de firma dient aanhangwagens dus terug te geven zonder betalen. ( of om een of andere reden die wij niet weten is het een takeling o.a wegen niet verzekerd zijn dan moet pdK toestemming geven. Normaal krijgt u dan afschrift van PV meerdere verkeersinbreuken en dient u Salduz cat 2 verhoor (dus zonder advocaat)

Nochtans zijn de onderrichtingen zeker per arrondissement dezelfde.

Aan u om te kiezen welke procedure u wenst.
de wetgeving is aangegeven - wat een motorvoertuig - een voertuig en een voorwerp is en waar wat mag geplaatst worden op de openbare weg staat o.a. in de wegcode.
De uitleg over retentierecht is ook gegeven.

U kan altijd ook contact opnemen met de dienst klantenmanagement van de politie Antwerpen om uw beklag te doen over de politie -
klantenmanagement@politie.antwerpen.be

Edoch over de vaststellingen op zich is alleen de rechtbank bevoegd.

lonestrangerone
Topic Starter
Berichten: 35
Juridisch actief: Nee

#37 , 15 mar 2017 22:12

Ik heb het correcte antwoord al gegeven in #3.

ter vervollediging bij een administratieve takeling kosten voor de administratie dus de stad Antwerpen.
In gerechtelijke takelingen
- bij niet verzekering beslissing is door het parket te nemen die kunnen zeggen betalen en dan doet u dat best omdat u zo een veel duurdere procedure voor de rechtbank vermijd - betalen wil zeggen dat het parket vermoedelijk een minnelijke schikking zal voorstellen.
- bij verkeer dient er niet betaald te worden daar zijn in het verleden ook in Antwerpen bitsige discussies geweest - takelbedrijven hebben hier geen retentierecht - het hoe en waarom bespaar ik u.
Edoch op dat formulier staat inderdaad betaald of niet - bij niet betaling wordt dat door politie als dusdanig gemeld aan het parket - de kosten worden dan als gerechtskosten beschouwd en het zal de rechter zijn die zal beslissen. Dit omdat een PV waar kosten in zijn zo wie zo voor een rechtbank moet behandeld worden. Door te betalen zijn er geen kosten en kan het OM een MS voorstellen. Het bedrag zal dan merkelijk lager liggen.

Nochtans zijn de onderrichtingen zeker per arrondissement dezelfde.

Aan u om te kiezen welke procedure u wenst.
de wetgeving is aangegeven - wat een motorvoertuig - een voertuig en een voorwerp is en waar wat mag geplaatst worden op de openbare weg staat o.a. in de wegcode.
De uitleg over retentierecht is ook gegeven.

U kan altijd ook contact opnemen met de dienst klantenmanagement van de politie Antwerpen
klantenmanagement@politie.antwerpen.be
er is nog door niemand verwezen naar een bruikbare wettekst , met bronvermelding ,
om mee te nemen naar de takeldienst en politiekantoor als argumentatie
ook door u niet
Dit PV met diverse kosten word een GAS, er komt geen rechtbank aan te pas

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#38 , 15 mar 2017 22:43

Ts ik denk dat hier al meer dan voldoende raad is gegeven, doe wat jij beste vind, en hopelijk neem je de juiste beslissing.
U ingesteldheid getuigt van heel weinig respect tegenover andere leden hier, hopelijk kom je nog ver met u ingesteldheid.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Franciscus
Berichten: 38592

#39 , 15 mar 2017 22:47

° De wegcode http://www.wegcode.be
° De omzendbrief inzake takelen van het parket Antwerpen die ik spijtig genoeg niet heb.
° En als het zoals u al blijkt te weten een GAS boete zou zijn. Het reglement van de stad Antwerpen inzake parkeren.
https://www.antwerpen.be/nl/info/55671c ... rde-wagens

Ps type in een zoekmachine 'omzendbrief takelen ' maar of dat de geldende zijn weet ik niet.

En gezien ik niet weet welk type van PV u zal ontvangen of al ontvangen hebt kan daar ook niet op geantwoord worden.
Een GAS PV wordt naar de sanctionerend ambtenaar gestuurd binnen (dacht ik de maand). Deze heeft dan Y tijd om te beslissen.
Sorry maar ik weet niet alle termijnen uit het hoofd. En de teksten heb ik ook niet bij de hand buiten deze
http://www.gasboetes.be/wp-content/uplo ... dboete.pdf

LeenW
Berichten: 12828

#40 , 15 mar 2017 22:49

Ik denk dat we hiermee kunnen afsluiten, voor TS het nodig vindt nog meer blijk te geven van gebrek aan opvoeding.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”