Mag een ambulance prioritair rijden op gesloten terrein?

anon111122
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Mag een ambulance prioritair rijden op gesloten terrein?

#1 , 06 mar 2017 22:43

Dit weekend reed ik mee op ambulance. Eens iets anders dan op post: meerijden bij een wielerwedstrijd. De opbouw was zoals een klassieke koers: rode vlag, promowagens, renners, ambu en groene vlag. Het was een klein parcours en de renners reden rondjes.

Met de ambulance mochten we geen renners inhalen. Die werden aan de start afgevlagd. Vaak leidde dat tot grote gaten tussen het begin en het einde van de koers, soms zo groot dat we bang om opnieuw ingehaald te worden. Voor de veiligheid (wat als er ondertussen een valpartij gebeurd en we te ver verwijderd zijn, wat als mensen denken dat het einde al gepasseerd is en opnieuw beginnen over te steken, wat als de start van de koers ons opnieuw inhaalt) moesten we dus zo snel mogelijk aansluiten. Gezien we door een dorpskern reden aan zo'n 70km/h, gebruikten we hiervoor lichten+sirene. Ook het sluitingsvoertuig (groene vlag) reed met (oranje) lichten en sirene. Het publiek stond achter nadars, maar het is natuurlijk altijd mogelijk dat

Op een bepaald moment terwijl we zo rijden, moeten we tot stilstand komen omdat een man traag de weg oversteekt. We veranderen het geluid van de sirene, omdat we dringend door moeten en we denken dat de man ons niet gehoord heeft. Blijkt dat hij dat wel heeft, want hij steekt zijn duim naar beneden en bekijkt ons smalend en lachend. Daarna stapt hij traag verder, zodat we nog langer moeten wachten. Het werd ons duidelijk dat het traag oversteken expres was.

Veel tijd om na te denken hadden we niet, gezien we meteen weer moesten aansluiten.

Later was ik geschockeerd door het gedrag van deze man, maar ik vroeg me toch af of we zelf correct bezig waren. Mochten we onze sirene gebruiken?

In de wegcode lees ik "37.2. De blauwe knipperlichten moeten gebruikt worden wanneer het prioritaire voertuig een dringende opdracht uitvoert." Verder op het internet lees ik dat dringendheid niet goed gedefinieerd is. Klopt dit? Zou wat we hier deden vallen onder een dringende opdracht?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Drone
Berichten: 3031
Locatie: st-niklaas

#2 , 07 mar 2017 22:14

afgesloten parcour is niet "openbaar" zoals normaal de normale openbare weg

als de organisatie vraagt om met licht en sirene te rijden achter de koers mag u dat doen, de persoon die oversteekt en het verloop van de koers hindert is dan in "overtreding"

Reclame

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”