Wagen is getakeld, verzekering verlopen.

Franciscus
Berichten: 38599

Re: Wagen is getakeld, verzekering verlopen.

#16 , 07 mar 2017 18:44

http://wegcode.be/wetteksten/wetgroepen/verzekering

Alle hieronder vermelde bedragen moeten vermenigvuldigd worden met 8 opdeciemen!
Voorbeeld: 50 euro = 50 x 8 = 400 euro

Ook gerechtskosten - en de bijdrage aan het slachtofferfonds wordt vanaf 01.01.2017 onmiddellijk opgetrokken van 150 EUR naar 200 EUR en is nu reeds van toepassing in alle lopende zaken/vonnissen.

Wet van 21 november 1989 betreffende de verplichte aansprakelijkheidsverzekering inzake motorrijtuigen

Hier de bestraffing en de termijnen om zich in regel te stellen staan in art 21
§ 4. Wanneer de inbeslagneming gebeurde door de procureur des Konings in toepassing van deze wet, kunnen de personen aan wie van deze beslissing werd kennis gegeven krachtens artikel 28octies van het Wetboek van strafvordering, zich tot de politierechtbank wenden binnen de vijftien dagen vanaf de kennisgeving van de beslissing.

Deze termijn wordt verlengd met vijftien dagen indien een van deze personen in het buitenland verblijft.

De zaak wordt aangebracht bij de politierechter door een verklaring gedaan op de griffie van de politierechtbank en ingeschreven in een daartoe bestemd register.

De procureur des Konings legt de stukken ter staving van zijn beslissing neer ter griffie.

De politierechter doet in eerste en laatste aanleg uitspraak binnen de vijftien dagen na de neerlegging van de verklaring. De partijen en het openbaar ministerie worden gehoord.

De griffier stelt de partijen en hun advocaten per faxpost of bij een ter post aangetekende brief, uiterlijk achtenveertig uur vooraf, in kennis van plaats, dag en uur van de zitting.

De griffier maakt een kopie van het vonnis over aan het Centraal Orgaan voor de Inbeslagneming en de Verbeurdverklaring.

§ 5. Na afhouding door de Staat van de beslag- en bewaringskosten voor het motorrijtuig, vervangt de opbrengst van de vervreemding het in beslag genomen motorrijtuig.
Afdeling 2. Straffen
Artikel 22

§ 1. De eigenaar of de houder van het motorrijtuig die het in het verkeer brengt of toelaat dat het in het verkeer wordt gebracht op een van de in artikel 2, § 1, bedoelde plaatsen zonder dat de burgerrechtelijke aansprakelijkheid waartoe het aanleiding kan geven, gedekt is overeenkomstig deze wet, alsmede de bestuurder van dat motorrijtuig, worden gestraft met gevangenisstraf van acht dagen tot zes maanden en met geldboete van honderd euro tot duizend euro, of met een van die straffen alleen.

De houder en de bestuurder van het motorrijtuig zijn krachtens het eerste lid alleen strafbaar als zij weten dat de burgerrechtelijke aansprakelijkheid waartoe het motorrijtuig aanleiding kan geven, niet gedekt is overeenkomstig deze wet.

§ 2. Hij die snelheids-, regelmatigheids- of behendigheidsritten of -wedstrijden organiseert of eraan deelneemt, zonder dat hij gedekt is door de in artikel 8 bedoelde bijzondere verzekering, wordt gestraft met de straffen gesteld in § 1, eerste lid.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
J.Danyi
Topic Starter
Berichten: 69

#17 , 07 mar 2017 21:00

Vrijwillig afstand doen van mijn eigen wagen wil ik niet.
Ik wil tottaal geen afstand doen van mijn wagen dus welke procedure telt dan? En ja ik heb een document getekend waar er op staat dat ik afstand doe en blabla. Dat had ik niet door tijdens het pv in de politiewagen. Is er dan een betwisting of dergelijks mogelijk? Ik kan mijn wagen nog steeds verkopen aangezien ik nog steeds de eigenaar ben van het voertuig.
Welke procedure is het dan?
anybody?

Franciscus
Berichten: 38599

#18 , 07 mar 2017 22:04

In principe is de procedure na 30 dagen in handen van het parket dat opdracht geeft aan het COIV het voertuig te schatten en klaar te maken voor openbare verkoop.
PV beslag voertuig moet trouwens als dringend verzonden worden aan het parket.
U hebt in het verhoor automatisch ingesteld / kennis gekregen van de procedure indien geen verzekering binnen 30 dagen wordt het voertuig beschouwd als zijnde "afstand ten voordele van de staat".

Dus u hebt al afstand gedaan (in uw verhoor) van uw voertuig gezien u niet aan de voorwaarden voldoet nl zorgen dat u een geldige verzekering hebt binnen de bepaalde periode nl één maand.
(Los van het feit dat u al drie maanden zonder verzekering reed).
Nog geen antwoord - waarom geen verzekering - waarom verzekering bij fonds... geweigerd bij andere verzekering???
U reed blijkbaar bij de vaststelling?

Reclame

basejumper
Berichten: 4625
Locatie: Diest

#19 , 07 mar 2017 22:46

Misschien niet terzake : maar de uitleg 'ik wist van niets ' is niet echt aanvaardbaar. Iedereen die verhuist wordt geacht zijn correspondenten te verwittigen. En bij de post kan je via 'mutapost' tot 6 maand na verhuis je post laten doorsturen.
Als u intussen een ongeval had veroorzaakt hadden anderen daar zwaar problemen door gehad.
Dit soort gedrag brengt bonafide personen in problemen....
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#20 , 08 mar 2017 09:18

Indien afgehaald door garagehouder, dan kan het uitsluitend met ZZ-platen.
Z-platen mag enkel door garagehouder indien hijzelf eigenaar van dit voertuig is, zoniet : totaal verboden !
Klopt niet. het is juist omgekeerd. ZZ platen is enkel bedoeld om een proefrit mee te doen.

Handelaarsplaat

Een Z-plaat, of handelaarsplaat, laat toe dat enkel de houder van die nummerplaat en iedereen die door 'm wordt tewerkgesteld een er de toelating voor krijgt, toelating heeft om met die nummerplaat te rijden.

Het uitlenen van een handelaarsplaat aan een klant is principieel verboden.

Wettelijk gezien mag een klant van de garage, wel zo'n auto meekrijgen en daar mee rijden, zolang z'n eigen auto bij die garage in herstelling is (en dan moet het inschrijvingsbewijs van de in herstelling zijnde auto mee worden genomen in de handelaarsauto). Tijdelijke onbruikbaarheid is een vereiste, dus dat wil de facto zeggen dat de auto in de registers van de garage ter herstelling is opgenomen. Dit is om te verhinderen dat een klant zijn eigen auto "ter herstelling" op de parking laat staan en daar een half uur later weer mee wegrijdt. Aangezien het betreffende register bij controle wordt nagezien samen met de facturen, zullen garagisten geen wagen in hun boeken ter herstelling opnemen, zonder daar een factuur voor uit te schrijven.

Een auto met Z-platen meegeven aan een klant, zonder begeleiding, voor een testrit terwijl het voertuig van de klant NIET in herstelling is, mag en kan dus principieel niet, en kan door een lacune in de wet en door de onwil van de maatschappijen ook op vandaag zelfs ook moeilijk correct verzekerd worden als de testrijder (de "klant") geen eigen auto heeft of niet geldig verzekerd is (wat B.A. betreft), en is zowiezo verzekeringstechnisch een probleem wat betreft de casco-verzekering (dus de omnium).




Proefrittenplaten ZZ

Met ZZ-platen of proefrittenplaten is het echter nog moeilijker. ZZ-platen zijn "proefrittenplaten", ja, maar dat wil niet zeggen dat een auto onder proefrittenplaat zomaar kan meegegeven worden aan een klant zonder begeleiding !!!

De proefrittenplaat is wettelijk een verzekeringstechnisch nog beperkter qua gebruik dan een handelaarsplaat. Waar een handelaarsplaat legaal zonder begeleiding kan worden meegegeven aan een klant (zie hoger) als diens auto in herstelling is, waar een handelaarsplaat legaal mag worden gebruikt door de houder van de plaat voor prive-doeleinden, of door zijn familieleden... is dit bij een proefrittenplaat allemaal niet mogelijk.
En bovendien moet er in de buurt van de plaats van constructie of herstelling of verkoop worden gereden, en dit volgens een vastgelegde route. Geen prive-gebruik, en de titularis van de proefrittenplaat moet aanwezig zijn (in de auto of in een begeleidend voertuig).
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

J.Danyi
Topic Starter
Berichten: 69

#21 , 08 mar 2017 11:04

Ik ben gisteren bij de politie geweest en heb laten weten dat ik meer tijd nodig zal hebben om een verzekering te maken. Waarom dat ik bij tariferingsbureau moet doet er eigenlijk niet veel toe.. Politie liet mij weten dat ik geen bang moet hebben dat ze mijn auto in beslag gaan nemen maar dat ik niet meer te lang moet doen om die verzekering in orde te maken.
Afkomen met een bijna boek van alle mogelijke WETTEN,, daar ben ik momenteel niet veel mee. Theoretisch kan van alles maar in de praktijk kan het nog anders zijn.
Ik reed zonder een verzekering omdat ik mij niet bewust ervan was dat die al 3 maand niet meer geldig is. Sorry ik ben een mens en geen robot. Dit kan de beste overkomen.

Ik had nog bijkomende vragen.
- Kan ik mijn wagen laten verplaatsen in een garage zodat ik niet meer de kosten moet betalen van de takeldienst?
-kan ik de politie laten weten dat ik pas volgende maand mijn premie/verzekering kan betalen? Ik heb namelijk al van de tariferingsbureau al een offerte gekregen die ik alleen maar dien te betalen en de dag erna heb ik al een verzekering.

Daarbij, rijden zonder verzekering onbewust = afstand doen van uw eigendom?
Is dat logisch? Dat wil ik nog weten en of ik in beroep kan gaan dat ik afstand wil doen?

Kan iemand mij daarmee helpen?
Sloeberken dank u voor uw moeite om mij proberen in de juiste richting te zetten.

BloodNight
Berichten: 621

#22 , 10 mar 2017 06:55

Inzake de vrijgave van een inbeslag genomen voertuig vanwege vermoeden niet verzekering heb ik de verschillende parketten al verschillende dingen weten doen. Gaande van Z plaat, ZZ plaat, verkopen, vrijgave voor 1 dag en zelf onverzekerd teruggeven met takelwagen. Normaal is de procedure om het voeruig voor minimum 3 maanden te verzekeren, alle takel en stallingskosten te betalen en dan pas neemt de politie contact op met het parket. Niet eerder...
Normaal moet dit binnen de 30 dagen gebeuren, zoniet start de procedure om voertuig eigendom van de staat te laten worden.
Met een Z plaat mag het normaal niet gebeuren om de reden dat het voertuig geen eigendom van de garage is en de gebruiker zijn voertuig niet ter herstelling heeft. Zz eventueel wel. Dan wel direct naar garage en zonder te stoppen.
Eerder beschreven procedure is echter
Lde regel.

J.Danyi
Topic Starter
Berichten: 69

#23 , 15 mar 2017 09:26

Heb ondertussen een verzekering. Politie heeft gewacht.
Politie liet mij zelf weten dat de wagen WEL getakeld met een Z plaat mag worden.
Nu is dat niet meer nodig.
een ZZ plaat is een PROEFRITTENPLAAT maar verder weet ik niets ervan..
Ik ben wel blij met het bedrag van de takel en stallingskosten.
Blijkbaar is die mens niet duur, wat wel nodig is in deze tijd..

Voor de rest bedankt voor jullie informatie want heb een paar zaken geleerd.
Lang leve juridischeforum

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”