Wagen is getakeld, verzekering verlopen.

J.Danyi
Topic Starter
Berichten: 69

Wagen is getakeld, verzekering verlopen.

#1 , 06 mar 2017 21:48

Dag allemaal,

Mijn wagen is getakeld geweest omdat mijn verzekering verlopen was een 3tal maanden. Ik wist er niet van want ik ben ergens anders gaan wonen en heb aan mijn verzekeringskantoor vergeten het mee te delen en dus het adres te wijzigen. De briefwisseling was dus verkeerd. Politie liet mijn auto takelen. Ik werd door de politie tegengehouden omdat mijn rechter licht stopte met werken. Maar van die verzekering wist ik niet...

Politie belde mij dat ze de auto in beslag gaan nemen als ik niet met een verzekering kan afkomen. Probleem is dat ik nu via tariferingsbureau een verzekering in orde aan het maken ben en maximum nog 1 maand tijd nodig heb. Mijn auto zou op 8 maart (nu Woensdag) de laatste dag zijn om mijn verzekering aan te tonen. Mijn vraag is of ik meer tijd kan vragen om het in orde te maken. Tariferingsbureau heeft altijd 1 maand tijd om verzekering voor mensen in orde te brengen.

en mijn tweede vraag is , wat zijn de stappen dat ik moet doen indien mijn wagen in beslag genomen wordt?

Dank u om mij info te verlenen
mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 06 mar 2017 22:01

Waarom heb je een tariferingsbureau nodig om een auto verzekering te kunnen krijgen ???
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

J.Danyi
Topic Starter
Berichten: 69

#3 , 06 mar 2017 22:10

Heb van VDAB nog een sanctie gehad en was zonder geld.
Heb daarna alles betaald maar ben op zwarte lijst..

Reclame

J.Danyi
Topic Starter
Berichten: 69

#4 , 07 mar 2017 08:47

Iemand die mij kan informeren?

Likes
Berichten: 309
Juridisch actief: Nee

#5 , 07 mar 2017 09:10

Uw wagen is meer dan waarschijnlijk al in beslag genomen. Meestal wordt in het verhoor iets genoteerd als "wanneer ik binnen xx dagen mijn voertuig niet regulariseer doe ik vrijwillig en ontegensprekelijk afstand van het voertuig".

Dus indien uw voertuig niet tijdig verzekerd wordt zal u er waarschijnlijk afstand van doen. Niet vergeten dat de stallingskosten ook zullen blijven oplopen

J.Danyi
Topic Starter
Berichten: 69

#6 , 07 mar 2017 09:38

En wat kan ik doen? Dat is mijn vraag
Kan ik meer tijd vragen aangezien ik al bezig ben met h et in orde brengen van de verzekering?

Likes
Berichten: 309
Juridisch actief: Nee

#7 , 07 mar 2017 10:19

Vragen kan u dat zeker, maar geen idee of het zal lukken.

Misschien moet u nadenken of het sop de kolen nog waard zal zijn: takel+stallingskosten, verzekeringspremie en een serieuze boete die volgt...

Als u uitstel vraagt en krijgt maar uiteindelijk toch geen verzekering rond krijgt heeft u bijkomende kosten. Het is ook mogelijk dat u zich nadien nog voor de rechtbank moet verantwoorden en deze uw wagen verbeurd verklaard.

J.Danyi
Topic Starter
Berichten: 69

#8 , 07 mar 2017 10:54

Mijn wagen is meer waard.
Takelkosten is ongeveer iets meer dan 200 euro.
Verzekering moet ik sowieso hebben..
Liever een boete dan geen wagen en al de waarde van mijn wagen kwijt zijn.

Toch bedankt voor uw reactie.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#9 , 07 mar 2017 12:23

Laat u wagen ophalen door een garagist met een Z plaat.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

J.Danyi
Topic Starter
Berichten: 69

#10 , 07 mar 2017 13:04

Dat is iets waar ik niet aan gedacht heb.
Daarbij heb ik gebeld naar de politie en HET MAG opgehaald worden
mmet een garagist (Z plaat). Dus bedankt voor uw info want zonder u zou ik daar niet zo snel aan gedacht hebben en zou ik mijn auto waarschijnlijk kwijt zijn.

J.Danyi
Topic Starter
Berichten: 69

#11 , 07 mar 2017 13:12

Nog een update die mischien voor anderen interessant kan zijn.
Politie (hoofdkantoor) wou mij meer tijd geven zonder enige probleem.

Mvg,
Danyi Josef

BloodNight
Berichten: 621

#12 , 07 mar 2017 14:27

Laat u wagen ophalen door een garagist met een Z plaat.
Ik dacht dat dit enkel met een ZZ plaat mocht?

J.Danyi
Topic Starter
Berichten: 69

#13 , 07 mar 2017 15:03

ZZ plaat = proefrit plaat..

Tybo
Berichten: 145

#14 , 07 mar 2017 16:29

Indien afgehaald door garagehouder, dan kan het uitsluitend met ZZ-platen.
Z-platen mag enkel door garagehouder indien hijzelf eigenaar van dit voertuig is, zoniet : totaal verboden !

Franciscus
Berichten: 38596

#15 , 07 mar 2017 17:52

"""Wordt de situatie daarentegen niet geregulariseerd waardoor het voertuig niet op de hierboven aangegeven voorwaarden teruggegeven kan worden, of ingeval vrijwillig afstand van het voertuig gedaan wordt, dan worden de processen-verbaal onverwijld aan het parket bezorgd met de uitdrukkelijke vermelding “dringende inbeslagname met kosten”, zodanig dat de vervreemdingsprocedure opgestart kan worden. In een dergelijk geval blijven de boorddocumenten in het voertuig zodanig dat het later eventueel door de politie aan de patrimoniumdiensten overgedragen kan worden."""

Regels voor proefrittenplaten staan hier.
http://www.wegcode.be/wetteksten/sectie ... 31-hs2afd2

en handelaarsplaten
http://www.wegcode.be/wetteksten/sectie ... 30-hs2afd3

Heb wel enkele vraagjes.
Waar gaat u de wagen plaatsen?
Bij mijn weten staat de termijn van 30 dagen ook in de omzendbrief en zal de vrijgave enkel kunnen mits toestemming pdK.
COIV wordt bewaarder na 30 dagen zie mijn aangehaalde tekst.

Hou er ook rekening mee dat het rijden zonder verzekering een heel hoge boete zal zijn met mogelijk een rijverbod.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”