zomaar verplaatsen bebouwde kom

Kristien
Topic Starter
Berichten: 36
Locatie: Antwerpen

zomaar verplaatsen bebouwde kom

#1 , 18 jan 2008 10:56

Een tijd geleden werd een eerder 'grote' baan in ons dorp heraangelegd en bij de heropening van die straat, heeft men blijkbaar ook het bord van de bebouwde kom verplaatst. Het bord heeft jaar en dag, volgens de wettelijke regels, daar gestaan waar de baan 'overgaat naar een dorpsweg of straat in het centrum'. Tot daar was de snelheid altijd 70. Met die nieuwe baan staat het bord plotseling zo'n 650m vroeger, dus in het midden van die grote baan. Nergens wordt melding gemaakt van verandering van snelheid, andere aankondigingen of waarschuwingen zijn er ook niet, enkel dat nieuwe 'verkeersbord' bebouwde kom (op andere plaatsen in het dorp staan wel extra borden).
Natuurlijk werd er na opening van de baan naar hartelust geflitst, want niémand had erg in dat verplaatste bord. Meer dan 200 bestuurders hadden op enkele uren tijd een boete aan het been.
De pv volgt, en vermeldt dat we geflitst zijn ter hoogte van een huis… dat in de 70/u-zone staat. Velen sturen een brief met klacht terug dat de pv niet kan, gezien er geen verkeersovertreding gebeurd is. Enkele weken later volgt een getypt briefje van de politie met een rechtzetting: plotseling bleek iedereen geflitst ter hoogte van een ander huis, dat nu dus plotseling wél in die 'bebouwde zone' ligt.
Kunnen beide zaken zomaar? Kan politie zomaar een rechtzetting sturen en daarbij hun eigen fouten ongedaan maken? (Het zou nogal wat zijn moest dit andersom gebeuren!) En kan men een bebouwde kom zomaar even zonder boe of ba vergroten, verplaatsen?

Reacties zouden heel leuk zijn!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
pieterverherstraeten
Berichten: 146
Locatie: Antwerpen - Borgerhout
Contacteer: Website

#2 , 18 jan 2008 11:19

geachte,

ik zou dit inderdaad nader onderzoeken.

U kan uiteraard Uw opmerkingen formuleren, wanneer de politie een minnelijke schikking voorstelt.

Eventueel zou ik een bewijs opvragen waaruit kan afgeleid worden dat U geflitst werd in de bebouwde kom. Indien dit niet geleverd kan worden, zou ik niet ingaan op een minnelijke schikking en laat hen dan gewoon dagvaarden.

Zij moeten het bewijs leveren van de overtreding en uiteraard volstaat het niet dat zij een "rechtzetting" sturen n.a.v. die klachten.

Ik heb zulke fout en procedure al meegemaakt en toen vroeg ik hen ook om bijkomend bewijs. Dit kon niet geleverd worden en de vordering werd afgewezen.

mvg

Pieter Verherstraeten

Reclame

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”