Gasboete fout parkeren

Andastra
Topic Starter
Berichten: 14

Gasboete fout parkeren

#1 , 03 mar 2017 08:08

Mijn man heeft 2 weken geleden een gasboete gekregen omdat hij op het voetpad geparkeerd stond. Hij stond effectief verkeerd geparkeerd, er zijn ook foto's van, dus dat betwisten we niet.

Nu hebben we gisteren de desbetreffende boete in de bus gekregen en de straat die vermeld wordt is foutief. Het is juist op een heel ingewikkeld punt (aan de appel in Kortrijk), maar hij stond geparkeerd schuin voor een frituur met als adres straat X en er werd dus straat Y vermeld.

Is dit een grond voor verweer? Want hij stond wel degelijk fout geparkeerd, enkel niet in de opgegeven straat.

Als we verweer aantekenen en we zeggen dat hij niet in straat Y stond, maar in straat X (en ze kunnen niet tegenspreken, het staat op foto), kunnen ze dan een nieuwe gasboete sturen voor de juiste straat of geldt hier het non bis in idem-principe?

Alvast bedankt :)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Likes
Berichten: 309
Juridisch actief: Nee

#2 , 03 mar 2017 09:42

Heb je er nog niet aan gedacht om je man zijn verantwoordelijkheid gewoon te laten opnemen? Jij geeft immers toe dat hij in fout is...

Er is inderdaad een fout gebeurd en dat kan inderdaad een reden zijn om de boete niet te moeten betalen maar...

Andastra
Topic Starter
Berichten: 14

#3 , 03 mar 2017 10:03

Het voetpad is daar 5m breed en hij stond er nog geen 3 minuten, dus een boete van 110€ vind ik nogal buitenproportioneel.

Reclame

Meeboo
Berichten: 1488

#4 , 03 mar 2017 10:20

tja, als dat de boeteprijzen zijn...al was het maar 10 seconden. U man was in overtreding.

LeenW
Berichten: 12825

#5 , 03 mar 2017 10:20

De breedte van het voetpad en de duur van de overtreding (of de stand van de maan) hebben geen invloed op de boete.

BrainTrain
Berichten: 496

#6 , 03 mar 2017 11:05

Als er foto's van zijn zullen ze de fout wel rechtzetten. U betwist de feiten niet, er zijn foto's van. Gewoon betalen en je bent er meteen van af. Of betwisten en extra kosten maken (voor de maatschappij). Maar misschien zullen ze u dan ook meer aanrekenen als u tegen alle redelijkheid in niet betaalt.

lohabra
Berichten: 1015

#7 , 03 mar 2017 13:05

De argumenten die ik tot hier toe lees :

- ik geef toe de overtreding begaan te hebben, maar eigenlijk heb ik die fout niet in straat X, doch in straat Y begaan
- het trottoir is daar 5 meter breed, dus vind ik het best wel kunnen, bij gebreke waaraan ik toch minstens korting zou verwachten
- ik heb de overtreding slechts erg kortstondig begaan

..... gaan in de rechtbank maar bitter weinig indruk maken. Als er dan ook nog fotomateriaal bestaat waarop de overtreding onmiskenbaar te zien is, dan vrees ik er een beetje voor. Op basis van de elementen die ik hier zo lees, zou ik u aanraden gewoon te betalen.
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”