Overweg

Kes
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Overweg

#1 , 25 feb 2017 17:34

Toen ik over een overweg wou rijden, werd het rood. Ik ben onmiddellijk gestopt, maar stond met mijn voorwielen al op de overweg. Ik ben toen wat achteruit gereden. Zal ik nu geflitst zijn?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Didymus
Berichten: 2061

#2 , 25 feb 2017 18:14

Een roodlichtcamera aan een overweg? Dat zou dan dit proefproject zijn: http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/regio ... /1.2872750 ?

Lijkt me heel onwaarschijnlijk dat u op die manier geflitst bent. Eerste fase rood licht aan een overweg is (in de praktijk, niet volgens de wet) te vergelijken met de oranjefase van een gewoon verkeerslicht.

edit: Zie ook dit topic: viewtopic.php?f=35&t=69750
"sowieso" schrijf je zo.

P-Stone
Berichten: 280

#3 , 26 feb 2017 00:23

Als je al op de overweg bent als het rood wordt, is het volgens mij zeer onverstandig van te stoppen en terug achteruit te rijden. Het is voor jezelf en het andere verkeer veel veiliger als je gewoon verder rijdt. Stel je immers voor dat je -misschien van de zenuwen- stil valt voordat je achteruit kan rijden, of dat de wagen achter je aan het volgen was en niet genoeg plaats laat om achteruit te rijden. Of nog erger, dat je tegen de wagen achter je rijdt. Dan sta je wel stil op een overweg waar zo meteen een trein gaat passeren ! Dus : eens voorbij de stopstreep of de slagbomen : altijd doorrijden !

Reclame

Kes
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#4 , 26 feb 2017 01:44

Een roodlichtcamera aan een overweg? Dat zou dan dit proefproject zijn: http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/regio ... /1.2872750 ?

Lijkt me heel onwaarschijnlijk dat u op die manier geflitst bent. Eerste fase rood licht aan een overweg is (in de praktijk, niet volgens de wet) te vergelijken met de oranjefase van een gewoon verkeerslicht.

edit: Zie ook dit topic: viewtopic.php?f=35&t=69750
Ja, en ik ben ook niet door gereden. Ik ben niet over de overweg gereden. Ik ben direct gestopt en een beetje achteruit gereden omdat ik met mijn voorwielen op de stopstreep stond

Kes
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#5 , 26 feb 2017 01:50

Als je al op de overweg bent als het rood wordt, is het volgens mij zeer onverstandig van te stoppen en terug achteruit te rijden. Het is voor jezelf en het andere verkeer veel veiliger als je gewoon verder rijdt. Stel je immers voor dat je -misschien van de zenuwen- stil valt voordat je achteruit kan rijden, of dat de wagen achter je aan het volgen was en niet genoeg plaats laat om achteruit te rijden. Of nog erger, dat je tegen de wagen achter je rijdt. Dan sta je wel stil op een overweg waar zo meteen een trein gaat passeren ! Dus : eens voorbij de stopstreep of de slagbomen : altijd doorrijden !
Ja, maar ik was nog niet voorbij de stopstreep. Ik stond met mijn voorwielen juist op de stopstreep toen het rood werd dus ik was eigenlijk nog niet op de overweg zelf. Ik ben dan direct gestopt en een klein beetje achteruit gereden. Daarom dat ik me afvroeg of ik dan zou geflitst zijn.

Didymus
Berichten: 2061

#6 , 26 feb 2017 09:07

Ja, maar de eerste voorwaarde om geflitst te kunnen zijn is dat er een camera staat. Stond die er nu wel of niet? Btw, als het een ouderwetse flitser is, dan zie je de (dubbele) flits hoor. Enkel met de nieuwere infraroodcamera's zie je niets meer.

Als het onmogelijk is om veilig te stoppen vóór de stopstreep, dan is het sowieso veiliger om door te rijden. Daar gaat de scherpst mogelijk afgestelde camera niet voor flitsen.
"sowieso" schrijf je zo.

Kes
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#7 , 26 feb 2017 09:39

Ja, maar de eerste voorwaarde om geflitst te kunnen zijn is dat er een camera staat. Stond die er nu wel of niet? Btw, als het een ouderwetse flitser is, dan zie je de (dubbele) flits hoor. Enkel met de nieuwere infraroodcamera's zie je niets meer.

Als het onmogelijk is om veilig te stoppen vóór de stopstreep, dan is het sowieso veiliger om door te rijden. Daar gaat de scherpst mogelijk afgestelde camera niet voor flitsen.
Er staat een flitspaal. Ik denk dat het een nieuwe is. Ja, maar ik was nog maar juist met mijn voorwielen op de stopstreep. Ik kon dus nog duidelijk de lichten en de slagbomen zien toen het rood werd. Ik ben direct gestopt en een klein beetje achteruit gereden. Ik had ook nog genoeg plaats om wat achteruit te rijden. Maar ik vroeg me af als je stopt juist op de stopstreep en je rijdt een klein beetje achteruit terug, of je dan ook geflitst kan worden?

Purple
Berichten: 246

#8 , 27 feb 2017 09:36

Een roodlichtcamera aan een overweg? Dat zou dan dit proefproject zijn: http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/regio ... /1.2872750 ?

Lijkt me heel onwaarschijnlijk dat u op die manier geflitst bent. Eerste fase rood licht aan een overweg is (in de praktijk, niet volgens de wet) te vergelijken met de oranjefase van een gewoon verkeerslicht.

edit: Zie ook dit topic: viewtopic.php?f=35&t=69750

Op deze locatie staan er wel al een jaartje nieuwe flitspalen.
https://www.google.be/maps/place/Nijver ... 4d5.100436

Hierop nog niet te zien.

Ook al gezien dat diegene voor mij al doorreed wanneer de slagbomen nog aan het openen waren en de lichten op rood stonden.
Ging wel degelijk een flits af.

Of die nu ook effectief al beboet wordt, weet ik niet.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”