verjaring na niet-dagvaarding na een jaar?

aambij
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

verjaring na niet-dagvaarding na een jaar?

#1 , 24 feb 2017 23:14

Een jaar geleden kreeg ik een PV voor een overtreding "20.3. Het is verboden zich op een overweg te begeven : 1° wanneer de slagbomen in beweging of gesloten zijn;" (4e graad, politierechtbank, geen voorstel tot minnelijke schikking).

Ik heb de overtreding aangevochten via het antwoordfurmulier omdat deze mijns inziens niet terecht was.

Ondertussen zijn we een jaar later en heb ik nog steeds geen dagvaarding ontvangen. Als ik het goed begrijp dan is de zaak verjaard als er ondertussen geen "stuiting" plaatsgevonden heeft (PV, dagvaarding, onderzoek). Het is daarnaast ook mogelijk dat de zaak geseponeerd is.

Klopt dit?
Welke datum is van toepassing (overtreding, PV, betekenis PV)?
Hoe kan ik de weten komen wat de status van deze zaak is?
Is het beter om geen slapende honden wakker te maken?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Didymus
Berichten: 2061

#2 , 25 feb 2017 10:34

Verjaring kan gestuit zijn door een "onderzoeksdaad" van het parket. Dat kom je pas te weten wanneer het dossier wordt vrijgegeven en je het mag gaan inkijken.

Dat wordt dus nog een jaar bang afwachten, pas dan ben je zeker van de verjaring. De datum is de datum van overtreding.
"sowieso" schrijf je zo.

aambij
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 25 feb 2017 12:00

Kan ik iemand contacteren die mij hierover uitsluitsel kan geven? De lokale politie?

Ik zie niet goed in welke onderzoeksdaad ze zouden kunnen stellen in dit geval.

Reclame

Didymus
Berichten: 2061

#4 , 25 feb 2017 13:15

Het dossier openen, op de kaft schrijven dat het geopend werd en het weer sluiten is voldoende. Politie heeft geen toegang tot het dossier als het bij het politieparket ligt. U kan enkel afwachten.
"sowieso" schrijf je zo.

aambij
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 25 feb 2017 13:17

Dat is dan toch ook niet echt volgens de geest van de wet ...

giserke
Berichten: 2434

#6 , 25 feb 2017 14:09

Maw, gaan informeren hoe het zit met uw zaak is niet de meest verstandige zet. Je maakt slapende honden wakker.
Het zou natuurlijk kunnen dat er stukken in het strafdossier zitten die niet echt in orde zijn, waardoor het OM uw zaak op zijn beloop laat zoals ze zeggen.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”