verkeerssituatie station kortrijk

Vely
Topic Starter
Berichten: 72

verkeerssituatie station kortrijk

#1 , 21 feb 2017 23:38

Hallo,

Kan iemand me uitleggen hoe ik hier als fietser moet rijden aan het station in Kortrijk, ter hoogte van de bushaltes?

Ik rij van de R036 via het conservatoriumplein naar de tolstraat en het stationsplein. Mijn vraag betreft de situatie hier, maar de googleauto reed niet in dezelfde richting als ik.
https://www.google.be/maps/@50.8247955, ... 312!8i6656

Ben ik verplicht om op de fietssugestiestrook te blijven rijden of moet ik aan het kruispunt recht afslaan (rechtdoor op de link) en verder rijden bij de bussen. Er staat namelijk een bord D7 en dit is het enige "fietspad" dat ik kan bedenken..

Ik rijd steeds langs de bussen zodat ik de auto's niet moet passeren en daar niet in een eventuele file zou staan. De stadswacht (persoon in paars jasje - ben niet zeker of er stadswacht op stond) hield me tegen met de melding dat ik hier niet mocht rijden, dat ik verplicht ben om op de rijbaan te rijden.
- hoe moet een fietser hier eigenlijk rijden
- mag men met de fiets op de strook voor de bussen rijden?
- indien niet, mag de stadswacht mij hiervoor beboeten, of moet er dan politie aan te pas komen? (en moet ik daar dan braaf op wachten of mag ik naar mijn trein gaan en de stadswacht negeren?)
- mag ik op de fietssugestiestrook stilstaande auto's voorbij rijden?
- mag ik op de fietssugestiestrook traagrijdende auto's voorbij rijden?

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12825

#2 , 22 feb 2017 10:06

U mag inderdaad niet op de busstrook rijden. Op een reglementaire manier stilstaande of traag rijdende auto's inhalen mag natuurlijk wel.

Die D7 staat daar volgens mij nog van een vorige verkeerssituatie, ik begrijp anders niet naar wat die kan verwijzen.

Reclame

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”