CARPASS en 'Auto Voor Onderdelen' om deze te stallen en later in te schrijven.

dertien
Topic Starter
Berichten: 5

CARPASS en 'Auto Voor Onderdelen' om deze te stallen en later in te schrijven.

#1 , 21 feb 2017 18:19

Hallo,

Ik kocht recent een Honda Civic over van een vriend voor een goede prijs. Hij is de eerste en enige eigenaar geweest. De auto is van 2008 en de datum van inschrijving is op 21/05/2008 gebeurd.
Er staat 121000 Km op de teller, de auto rijdt prima en keuring is gebeurd en ook voor dit jaar in orde. Zijn platen staan er op dit moment nog op en ik zou deze auto bij mij willen stallen, zodat hij zijn platen eraf kan vijzen en binnenleveren.

Momenteel gebruik ik af en toe de auto van mijn grootmoeder die het nog prima doet maar al 18 jaar oud is en ik wens de juist aangekochte Civic niet onmiddelijk te gaan inschrijven, maar gedurende afzienbare tijd te stallen.

Omdat er in België door de wet geen optie voorzien is om de auto te kopen voor 'stalling' heb ik hem 'gekocht voor onderdelen' omdat ik hem niet binnen dit en 2 maand wil gaan gebruiken en inschrijven en zo dus vermijden autotax en verzekeringen te betalen voor een auto waarmee ik niet rijd en waar ook geen platen opstaan.

Verkoop met een Carpass is een wettelijke vereiste, behalve voor autos die 'dienen voor onderdelen'. Ik wens echter op het moment dat de auto van mijn grootmoeder stuk is of niet meer door de keuring kan, de Civic opnieuw in te schrijven. Dit dient dan te gebeuren via een garagist die met de z-plaat naar de keuring rijdt als ik het goed heb begrepen.

Hoe zit het nu met die Carpass? Heb ik een Carpass nodig bij wet vooraleer de garagist zijn werk kan doen en deze naar de keuring kan rijden met zijn Z-platen als ik de auto terug wil inschrijven? Ik heb deze auto gekocht om zelf mee te rijden en is niet bedoeld om verder te verkopen. Moet mijn maat dan een Carpass gaan halen, zodat ik dan wettelijk in orde ben om binnen dit en 2, 3 of 5 jaar deze auto opnieuw te mogen inschrijven?

Ik ben niet van plan om deze auto 'voor onderdelen' te gaan gebruiken maar hem enkel te stallen.

Kan iemand mij hier een duidelijk eenzijdig antwoord op geven aub?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 21 feb 2017 19:10

Die wet voor de keuring is verleden jaar veranderd, zodat je geen Z platen meer nodig heeft als je hem wil laten keuren !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#3 , 21 feb 2017 19:20

Dan moet je zelf nummerplaten hebben als je hem op u naam wil inschrijven.
Als jij hem zo koopt en je hebt er geen bezwaar tegen om hem zonder carpas te kopen, kan dit perfect..
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

dertien
Topic Starter
Berichten: 5

#4 , 21 feb 2017 19:34

Thx voor de verduidelijking.

Ik heb momenteel zelf geen platen neen - Ik had ook geen auto tot verleden week. Ook zijn de platen op mijn grootmoeder haar wagen nog van het niet-europese type ABC-123. De fiscale PK van haar wagen en mijn Civic zijn beide 11.

Zou deze het niet meer doen kan ik dan haar platen gebruiken om op de Civic te vijzen en zo tot bij de technische keuring te geraken (na verwittigen van haar verzekering uiteraard) en met een goed keuringsbewijs mijn platen dan aanvragen vooraleer ik de hare opzeg?

We zitten hier een beetje met een kip en het ei verhaal. Hoe geraak je immers aan platen als je auto van het 'gestalde' type is en niet is ingeschreven en je zonder platen niet tot bij de keuring geraakt? Tegenwoordig met al die nummerplaat-lezende-camera's zou het me dan niet verbazen dat ge pech hebt en nog eens een boete in uw bus krijgt omdat uwe wagen niet past bij u plaat... Heb geen zin om de staatskassa te spijzen omdat de wetgever vergeten is om voor elke normale situatie een oplossing te voorzien. Blijkbaar is stallen van wagens niet echt opgenomen omdat Carpassen ook maar 2 maand geldig zijn.

Ik meen gehoord te hebben dat de oude bestaande Belgische nummerplaten niet meer mogen/kunnen getransfereerd worden op een andere wagen, maar ze binnengeleverd moeten worden voor een Europese (beginnend met een 1).

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#5 , 21 feb 2017 19:48

Als u met grootmoeder haar platen gaat, ben je verplicht deze op haar naam in te schrijven. Je zal een garagist moeten aanspreken voor de keuring.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

dertien
Topic Starter
Berichten: 5

#6 , 21 feb 2017 19:56

@ sloeberken

Okay that makes sense. Ik maakte mij gewoon zorgen over het niet hebben van een Carpass en de onmogelijkheid om binnen afzienbare tijd de auto terug gekeurd (via mezelf of garagist) in het verkeer te krijgen na een stallingsperiode.

Dank u, dit beantwoord mijn vraag.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”