Parkeerretributie

wijtwee
Topic Starter
Berichten: 145

Parkeerretributie

#1 , 17 feb 2017 07:32

Hallo

gisteren kreeg ik een brief in de bus van OPC met de vraag om een openstaande parkeerretributie te betalen.
Blijkbaar heb ik eens ergens te lang gestaan (biljet parkeermeter vervallen). Ik heb echter nooit een briefje tussen mijn ruitenwisser gevonden dus ik was er mij totaal niet van bewust tot de brief gisteren dus.

Nu, gezien er toch nogal veel te doen is geweest rond de rechtsgeldigheid van zulke boetes, ben ik toch een en ander gaan opzoeken. Het parkeerbedrijf vroeg mij om "de parkeerretributie van 17.5€ te betalen". Na mijn opzoeking stelde ik echter vast dat de parkeerretributie in de bewuste stad 15€ is.

Ik wil gerust die 15€ betalen aangezien mijn biljet van de parkeermeter misschien inderdaad vervallen was op het moment van de controle (geen idee, want er staat nergens een detail bij), maar aangezien ik geen ticket gevonden heb (misschien een of andere flauwe plezante??) vind ik het niet fair dat ik die 2,5€ extra zou moeten betalen.

Sta ik recht in mijn schoenen?

bedankt voor uw argumentatie!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Likes
Berichten: 309
Juridisch actief: Nee

#2 , 17 feb 2017 08:39

Een ticketje tussen de ruitenwisser is geen verplichting, het is ook best mogelijk dat het weggewaaid is of weggenomen.

Vergewis u er in ieder geval van dat het een echte retributie betreft vooraleer te betalen.

wijtwee
Topic Starter
Berichten: 145

#3 , 17 feb 2017 15:12

Tja. Dat is natuurlijk een goeie. Hoe kan ik dat nakijken? Best maar eens bellen dan?

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#4 , 17 feb 2017 16:07

Tja. Dat is natuurlijk een goeie. Hoe kan ik dat nakijken? Best maar eens bellen dan?
Inderdaad best bellen, de situatie uitleggen en vragen vanwaar het bedrag van €17,5 komt, terwijl de retributie slechts €15 bedraagt...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Orran
Berichten: 87
Juridisch actief: Nee

#5 , 22 feb 2017 11:07

Tja. Dat is natuurlijk een goeie. Hoe kan ik dat nakijken? Best maar eens bellen dan?
Inderdaad best bellen, de situatie uitleggen en vragen vanwaar het bedrag van €17,5 komt, terwijl de retributie slechts €15 bedraagt...
De mogelijkheid bestaat dat men vanaf het eerste schrijven een administratieve kost bijrekent. Mocht dit het geval zijn zou ik toch zeker aanhalen dat je geen ticket onder je ruitenwisser had gevonden, en dus onmogellijk voor dit eerste schrijven kon betalen, gezien je er niet eens van op de hoogte was.

Drone
Berichten: 3031
Locatie: st-niklaas

#6 , 23 feb 2017 21:42

vraag eerst maar eens achter bewijs (artikel 870 gerechtelijk wetboek)

normaal nemen ze een foto als bewijs en moeten ze dit kunnen voorleggen als bewijs, foto van het dashbord alleen is niet voldoende, het gebeurd immers nog dat mensen een nummerplaat namaken van een ander voertuig om zo boetes etc te ontlopen

Franciscus
Berichten: 38601

#7 , 23 feb 2017 22:19

Bewijs gaat over een retributie ... zou eerst eens de gegevens opvragen en het gemeentereglement opvragen nakijken want moet daar in staan.
Bewijs zal pas ter sprake komen bij de gerechtelijke procedure nl bij de als ik me niet vergis de vrederechter.
Ook eens lezen.
https://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q= ... a--gnMJFEw

wijtwee
Topic Starter
Berichten: 145

#8 , 13 mar 2017 11:39

Heb gebeld, geen sluitend/duidelijk antwoord gekregen, 15€ betaald en sindsdien niets meer gehoord... Afwachten dus wellicht. Maar aangezien er alleszins ook niets vermeld stond in de brief van administratieve kost, noch in de brief noch in het retributiereglement, noch in de voorwaarden (of hoe heet dat) van het parkeerbedrijf, ga ik ervan uit dat mijn schuld vereffend is.

Wel klacht gestuurd naar de burgemeester en schepencollege vd bewuste stad, met de vraag of zij op de hoogte zijn van zulke praktijken - benieuwd of daar reactie op komt ;-)

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”