Verweerschrift bij GAS boete

BlueThunder
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Verweerschrift bij GAS boete

#1 , 16 feb 2017 13:05

Hoi,

Ik ben volop in verweer tegen twee GAS boetes die ik ontving op de grote Markt te Lier. De verkeersborden zijn er niet reglementair, doch de GAS ambtenaar lacht mijn argumenten weg door de wet te interpreteren zo het haar uitkomt.

Wat betreft de termijn van zes maanden waarin de GAS ambtenaar haar beslissing moet nemen staat in artikel 26 van de wet van 24 juni 2013:
' Art. 26. § 1. De beslissing van de sanctionerend ambtenaar wordt binnen een termijn van zes maanden genomen en wordt ter kennis gebracht van de betrokkenen.'
Dient men de beslissing te nemen binnen de zes maanden en maakt de termijn van kennisgeving niet uit? Of moet ook deze kennisgeving binnen zes maanden gebeuren? Dit is me niet duidelijk.

Vriendelijke groeten

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Milo72
Berichten: 1016

#2 , 16 feb 2017 13:52

Puur taalkundige interpretatie:
' Art. 26. § 1. De beslissing van de sanctionerend ambtenaar wordt binnen een termijn van zes maanden genomen en wordt ter kennis gebracht van de betrokkenen.' betekent: beslissing binnen de 6 maand, ter kennis gebracht daarna.
Moest er nu staan:
' Art. 26. § 1. De beslissing van de sanctionerend ambtenaar wordt binnen een termijn van zes maanden genomen en ter kennis gebracht van de betrokkenen.' (1 woordje minder ...) zou het een ander verhaal zijn.
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

LeenW
Berichten: 12839

#3 , 16 feb 2017 13:58

En waarom zouden die borden niet reglementair zijn?

Reclame

BlueThunder
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 18 feb 2017 15:09

Milo, bedankt voor je antwoord. Ik vermoedde al wat je schrijft.

LeenW, het gaat over de verkeersborden C3 die bij het oprijden van de grote markt staan.
De verkeersborden C3 zijn een verbod tot toegang voor iedere bestuurder, in beide richtingen. Een onderbord aan een bord C3 geldt dus ook voor beide richtingen. Als de onderborden in tegengestelde rijrichtingen niet hetzelfde zijn, spreken ze elkaar tegen.
Bovendien staan aan één kant uren vermeld. Uren betreffen een onderbord van het type V en zijn volgens ministrieel besluit een aanvulling voor de verkeersborden inzake stilstaan en parkeren. Dit kan dus niet bij een verkeersbord C3.

LeenW
Berichten: 12839

#5 , 18 feb 2017 15:44

Geen idee waar in de wegcode staat dat een onderbord ook voor beide richtingen moet gelden? Ik ga akkoord dat het logisch zou zijn, maar als dit niet expliciet vermeld is, zie ik niet in waarom dit MOET gelden.

Puur praktisch, die GAS ambtenaar gaat dit nooit toestaan. Dan zou ze toegeven dat dit illegaal is. Ik zou niet te veel tijd in deze stap steken en u al op de rechtbank concentreren.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#6 , 18 feb 2017 19:36

Dit komt niet voor de rechtbank bij niet betaling, gaat onmiddellijk naar de deurwaarder met dwangbevel met de nodige kosten.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#7 , 18 feb 2017 19:59

Dit komt niet voor de rechtbank bij niet betaling, gaat onmiddellijk naar de deurwaarder met dwangbevel met de nodige kosten.
Niet als je beroep aantekent bij de politierechtbank.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#8 , 20 feb 2017 12:46

Dit komt niet voor de rechtbank bij niet betaling, gaat onmiddellijk naar de deurwaarder met dwangbevel met de nodige kosten.
Niet als je beroep aantekent bij de politierechtbank.
Klopt niet Bart, de procedure bij gasboete is totaal anders. Beroep indienen bij politierechtbank is pas na een eerste procedure

http://www.gasboetes.be/wp-content/uplo ... dboete.pdf
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#9 , 20 feb 2017 21:55

Klopt niet Bart, de procedure bij gasboete is totaal anders. Beroep indienen bij politierechtbank is pas na een eerste procedure
Sloeberken, in de eerste post is er sprake van verweer en de 6-maanden-termijn van de GAS-ambtenaar.
Volgende stap is normaal de Beslissing tot administratieve geldboete en kennisgeving van beslissing.
Waarna beroepsprocedure bij politierechtbank via eenvoudig verzoekschrift.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”