niet dragen van de gordel

vv-ke
Topic Starter
Berichten: 174

niet dragen van de gordel

#1 , 10 feb 2017 16:16

een collega van mij heeft een verkeersboete ontvangen wegens het niet dragen van de gordel. Natuurlijk kan hij zich dit niet herinneren en vraagt aan de politie een foto hiervan (bij mijn weten kan de politie hier geen foto van geven, soit, vond de vraag aan de politie ook nogal raar).
Achteraf zei hij me dat zulke vaststelling ofwel de agent u moet tegenhouden en u er op wijzen dat je de gordel niet draagt, ofwel moeten de agenten met twee zijn om deze vaststelling te doen zonder dat ze u tegenhouden.
Volgens mij gaat de collega gewoon 120 euro mogen betalen... wat denken jullie?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12828

#2 , 10 feb 2017 16:20

U hebt gelijk, uw collega gelooft blijkbaar nog in fabeltjes.

Franciscus
Berichten: 38596

#3 , 10 feb 2017 16:26

Hadden de politieambtenaren hun witte handschoenen aan?
Of waren alle knopen van hun uniform dicht?

Indien niet heeft uw collega een kans ...indien wel hebben we een urban legend aan het werk.

Elke vaststelling van een beëdigd en bevoegd persoon wordt geacht de waarheid te zijn en kan enkel mits een procedure voor valsheid in geschrifte en het gebruik ervan worden bestreden.
Wat overtredingen betreft wordt een PV van vaststelling als waar beschouwd -zonder meer.
Een rechter kan er natuurlijk van afwijken omdat de rechter vind dat er twijfel is ... de argumenten van uw vriend zullen niet in goede aarde vallen.
Worden in rechtbanken elke dag gehoord ...maar niet geloofd.

Vraag aan uw vriend eens om de desbetreffende wetteksten te geven waar dat zou in staan?
Ik hou me aanbevolen.

PS een minnelijke schikking en zeker de politierechtbank zou wel eens wat (heel wat) duurder kunnen zijn.

Reclame

vv-ke
Topic Starter
Berichten: 174

#4 , 14 feb 2017 12:18

ja soms denken ze dat een secretaresse wereldvreemd is hé... ik wist dat ik gelijk had :D
Ik hoop voor hem dat het nog een minnelijke schikking gaat zijn. De boete dateert van einde december en nu stuurt hij pas het antwoordformulier op...

Tybo
Berichten: 145

#5 , 14 feb 2017 18:19

Wat me opvalt...
Vaststellingen zonder staande te zijn gehouden ? Normaal mag er dan niet op geverbaliseerd worden ...
Je weet nooit wie de effectieve bestuurder is hé ! Stel dat ie n vrijstelling is ?

Franciscus
Berichten: 38596

#6 , 14 feb 2017 23:23

Waar staat in de wet dat men daar niet mag op verbaliseren?

Tybo
Berichten: 145

#7 , 15 feb 2017 12:05

In de wet is dat inderdaad nergens bepaald.
Men heeft wel zoiets als parketrichtlijnen en dat is ééntje daarvan ...

lohabra
Berichten: 1015

#8 , 21 feb 2017 22:44

Wat me opvalt...
Vaststellingen zonder staande te zijn gehouden ? Normaal mag er dan niet op geverbaliseerd worden ...
Euh ... op welke wettekst of welke parketrichtlijn baseert u deze stelling ? Een bevoegd persoon kan perfect buiten zijn diensturen overtredingen vaststellen. Alleen is hij dan niet in de mogelijkheid tot een staandehouding, aangezien hij de kentekenen van zijn functie niet draagt. Maar dat maakt de vaststellingen er niet minder correct om ....
Je weet nooit wie de effectieve bestuurder is hé ! Stel dat ie n vrijstelling is ?
Daar kunnen antwoordformulieren voor dienen.
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”