foutief dragen van gordel

twijfelaartje
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

foutief dragen van gordel

#1 , 08 feb 2017 11:19

Vorige zomer werd ik tegengehouden door de politie voor het foutief dragen van mijn gordel.
Ik was me niet bewust van de fout want droeg die gordel aan de voorzijde van mijn lichaam, maar de
schuine kant stak onder mijn oksel. Dit omdat de lange schuine zijde anders snijdt in mijn nek.
Resultaat hiervan is een boete van 120 euro, wat ik toch erover vind. Akkoord dat ze hierover
een opmerking zouden maken en ik begreep de agent ook wel toen hij mij uitlegde waarom
het correct dragen van de gorden zo belangrijk was, maar die boete vind ik echt buiten proportie...
Aanvankelijk heb ik dus niet betaald, maar deze ochtend kreeg ik toch een brief van het parket.
Graag jullie advies: betaal ik die 120 eur of ga ik me verdedigen bij de rechtbank?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38594

#2 , 08 feb 2017 11:21

Met wat als argumenten?
U hebt een RB dus wordt geacht de wegcode en verkeerswet te kennen.
Kan u de gordelhoogte niet instellen?
Ik denk niet dat u enige kans tot slagen hebt.
De Onmiddellijke Inning die werd voorgesteld is nu een Minnelijke Schikking. En volgend mij zal het bedrag nu € 120 en daarvoor €110
http://www.wegcode.be/boetetarieven

PS gelukkig hebt u uw log-in nog veranderd.

mjers
Berichten: 1788

#3 , 08 feb 2017 14:26

Uiteraard betalen!

U hebt niets in te brengen. U droeg uw gordel foutief en daar stopt het... verspilling van geld en tijd en u zal een preek ontvangen van de politierechter.


Is zoals een boet gaan aanvechten omdat u (op papier) 51 reed waar u 50 mocht. 0% kan op slagen in de rechtbank...

Reclame

Sirkii
Berichten: 5396

#4 , 09 feb 2017 12:26

Uiteraard betalen!

U hebt niets in te brengen. U droeg uw gordel foutief en daar stopt het... verspilling van geld en tijd en u zal een preek ontvangen van de politierechter.


Is zoals een boet gaan aanvechten omdat u (op papier) 51 reed waar u 50 mocht. 0% kan op slagen in de rechtbank...
Volledig akkoord. Boete voor 51 is (tot nu toe) na aftrek van de correctie. Heb er zo al 2 betaald de laatste 10 jaar en k koester ze ;-) (maar k probeer ze wel te vermijden ;-))

Idd traantjes drogen, betalen en t vergeten. Als je gordel niet (of onvoldoende) in de hoogte verstelbaar is koop dan zo n kussentje om t snijden op te lossen.

giserke
Berichten: 2434

#5 , 09 feb 2017 12:37

U hebt inderdaad geen verhaal voor de rechtbank. U zal moeten betalen.

Neemt natuurlijk niet weg dat het gedrag van die agent bedenkelijk is, en zeker niet bijdraagt om de overheid een menselijke reputatie te geven.
Had U totaal geen gordel gedragen, als ik een agent zou zijn had ik U ook een boete geven. Maar in dit geval enkel een waarschuwing.
Je hebt 2 soorten agenten zij die problemen willen oplossen, met de wet achter de hand indien het niet lukt, en zij die de provocatie opzoeken en zich graag bevestigd zien in hun macht.
U had blijkbaar met iemand van die 2de soort te maken. pech, maar volgens het boekje ben je in fout.

KrisP
Berichten: 145

#6 , 09 feb 2017 20:06

KB 1.12.1975
35.1.3. De veiligheidsgordel en het kinderbeveiligingssysteem worden gebruikt op een wijze die de beschermende werking ervan niet negatief beïnvloedt of kan beïnvloeden.

Niet veel tegen in te brengen me dunkt :wink:

twijfelaartje
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#7 , 13 feb 2017 12:02

bedankt voor al jullie reacties!
Zal dan maar betalen, hoewel ik het nog steeds overdreven vind, omdat ik de gordel wel droeg op een voor mij correcte manier. Wist niet dat dit een reden kon zijn voor een boete...Gezien ik op de rechtbank, cfr. de tarieven hierboven doorgegeven, een boete riskeer ts. de 160 en 2000 eur, is het me de discussie niet waard. Een waarschuwing voor iedereen: vlgs. de agent is het dragen vd gordel op mijn manier een reden waarom de airbag niet zou openen bij een botsing...

Franciscus
Berichten: 38594

#8 , 13 feb 2017 23:22

Al eens de gevolgen gezien van een foutief gedragen veiligheidsgordel. Gezien die op foute plaatsen zit en dus ook het buikgedeelte dus niet correct zal werken...
De meeste mensen die hun gordel fout dragen weten dat maar al te goed en hebben dan steeds een reeks van argumenten.
Een begrijpende politieambtenaar zal niet veel helpen.
Het betalend leren van elk artikel van de wegcode meestal wel.
Ik ken cases waar persoon meerdere keren 'gewaarschuwd' was en boos werd op de 'onbeleefde' agent die hem uiteindelijk een boete gaf.

LeenW
Berichten: 12828

#9 , 14 feb 2017 09:58

Plus een samenleving waar iedereen zich gedraagt op een "voor mij correcte manier", zie ik ook absoluut niet zitten.

lohabra
Berichten: 1015

#10 , 21 feb 2017 22:38

bedankt voor al jullie reacties!
Zal dan maar betalen, hoewel ik het nog steeds overdreven vind, omdat ik de gordel wel droeg op een voor mij correcte manier. Wist niet dat dit een reden kon zijn voor een boete...Gezien ik op de rechtbank, cfr. de tarieven hierboven doorgegeven, een boete riskeer ts. de 160 en 2000 eur, is het me de discussie niet waard. Een waarschuwing voor iedereen: vlgs. de agent is het dragen vd gordel op mijn manier een reden waarom de airbag niet zou openen bij een botsing...
Al eens nagedacht dat alles wat zich onder de heupriem van uw veiligheidsgordel bevindt, wordt tegengehouden, en alles boven de heupriem (dus vanaf de romp) toch nog naar voor geslingerd wordt bij een noodstop of impact ?

Ideaal voor wie graag een rugwervel wil breken en/of met twee verlamde benen wil eindigen.
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”