Accu auto of quad voor kind op openbare weg

High_hills
Topic Starter
Berichten: 78

Accu auto of quad voor kind op openbare weg

#1 , 07 feb 2017 23:23

Ik wil voor mijn zoontje een accu autootje (12V) of een mini quadje (12 of 36V) aankopen.
Mag ik met hem hiermee op de openbare weg komen?
De wetgeving hieromtrent is vrij onduidelijk.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding

High_hills
Topic Starter
Berichten: 78

#3 , 07 feb 2017 23:57

Dankjewel.Dat had ik nog niet gevonden.Het is sowieso de bedoeling dat ik te voet naast hem loop.
De informatie in de eerste link is dus nog steeds van toepassing?

Reclame

High_hills
Topic Starter
Berichten: 78

#4 , 08 feb 2017 08:20

http://www.verzekeringen.be/gemotorisee ... toestellen
http://www.lokalepolitie.be/centrex/nl/ ... elers.html

Er moet blijkbaar een verzekering BA auto worden afgesloten voor zo'n mini auto die max.6 km/u gaat.

High_hills
Topic Starter
Berichten: 78

#5 , 09 feb 2017 13:28

Ik heb mijn verzekeraar gecontacteerd en voor elektrische voertuigen met max. 250 Watt is er geen extra verzekering nodig.

KrisP
Berichten: 145

#6 , 09 feb 2017 19:40

Ik ben het niet eens met uw verzekeraar.
Als het over verzekeringen gaat is de WAM 21.11.1989 van toepassing.
Daar staat in Art. 1 :

Voor de toepassing van deze wet wordt verstaan onder :
Motorrijtuigen : rij- of voertuigen, bestemd om zich over de grond te bewegen en die door een mechanische kracht kunnen worden gedreven, zonder aan spoorstaven te zijn gebonden; al wat aan het rij- of voertuig is gekoppeld, wordt als een deel daarvan aangemerkt.


Voor de WAM wordt alles wat zelf kan rijden (zonder bv. trapondersteuning) beschouwd als een motorvoertuig. De fout die veel verzekeringen maken is dat men naar Art 2.15.2 van de wegcode (KB 1.12.1975) gaat kijken. Daar stelt men dat een gemotoriseerd voortbewegingstoestel dat minder dan 18 km/ uur rijdt, niet gelijkgesteld wordt met een motorvoertuig, maar er staat ook ...

Artikel 2. Bepalingen
Voor de toepassing van de bepalingen van dit reglement wordt verstaan onder :...


Maar dit geldt voor de wegcode, niet voor de WAM. De bepalingen van de wegcode gelden voor de wegcode.

De verzekering zegt dan dat deze toestellen onder de familiale verzekering vallen.
Ik weet dat in familiale polissen nogal eens staat dat speelgoedvoertuigen tot 8 km/uur, gemotoriseerde grasmaaiers en elektrische rolstoelen die minder dan 15 km/uur rijden enz. onder de familiale polis vallen.
Dus uw BA is gedekt maar niet volgens de WAM. Want ook hier is het weer hetzelfde, de WAM maakt geen onderscheid in snelheid, die komen uit de wegcode.

Nu gaat geen enkele politieagent u daarvoor verbaliseren en voor een parket zal zoiets geen prioriteit hebben maar wees u ervan bewust dat een familiale verzekering niet dezelfde dekking geeft/heeft als de WAM.

Het zal pas een probleem worden bij een ongeval wat ik u uiteraard niet toewens. :wink:

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”