Parkeerverbod voor ontoeganklijke oprit

Apex
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Parkeerverbod voor ontoeganklijke oprit

#1 , 07 feb 2017 20:48

Vlakbij mijn schoonouders is een apotheek waar soms nogal wat parkeerders zich durven parkeren voor mensen hun oprit waardoor mensen soms niet op of af hun eigen oprit kunnen. Daardoor is parkeerplaats niet altijd even simpel te vinden.

Vlak naast die apotheek is sinds enkele jaren een half open kangoeroewoning gebouwd met een smalle klinkeroprit die leidt naar een klein tuinhuis op het einde van het perceel. Het gaat om een tuinhuis die verre van geschikt is om ooit te dienen als autogarage. Die oprit is afgesloten door een poort waar een plakker op kleeft met parkeerverbod en een nummerplaat. Het voetpad en de berm tussen het perceel en de rijbaan werden nooit aangepast. Het is dus onmogelijk om de oprit te bereiken want dan moet je over een hoge betonrand (of stoeprand) waar je gegarandeerd je auto op kapot rijdt, een grasberm en trottoir.

De parkeerplaats die vlak voor die oprit lag, wordt nu gebruikt als een soort van privéparking op de openbare weg. Onlangs heb ik mij daar geparkeerd bij gebrek aan een andere plaats (ik heb dat nooit aanzien als iets reglementair) en toen ik terug aan mijn wagen kwam een briefje tussen mijn ruitenwissers "gelieve niet voor de poort te parkeren". Maar ze kunnen er niet eens op met een wagen...

Niet dat we iets tegen die mensen hebben maar kan dit zomaar? Als ze hun parkeerplaats op het terrein niet eens kùnnen gebruiken als parkeerplaats en de kosten niet maken om de berm aan te passen, mogen ze die parkeerplaats die er vroeger altijd is geweest, nu gebruiken als privé parkeerplaats? Zelfs al zou de oprit op de bouwplannen aanzien zijn als een officiële staanplaats (geen idee of dit überhaupt wel zo is).

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38583

#2 , 07 feb 2017 23:19

In eerste instantie een navragen bij de gemeente... dienst ruimtelijke ordening of er een vergunning voor een garage is.
Wat nog niet wil zeggen dat er geen voertuig =/= auto binnen kan.
Hoe de stoeprand er uitziet heeft ook geen belang ..in onze gemeente werd er door de eigenaar steeds een balkje gelegd om op trottoir te geraken en ja het wat een vergunde garage.
Trottoirband - grasberm enz dienen door gemeente aangepast te worden of niet.
Staat er op de rijbaan een parkeerzone of vakken aangegeven?

Reclame

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”