internationaal rijbewijs

GGhatuyeva
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

internationaal rijbewijs

#1 , 06 feb 2017 00:00

Hallo,
Ik kom uit Rusland dus heb ik ook Rusische nationaliteit en nu hen ik ook Belgische nationaliteit.
Als ik terug ga naar Rusland wil ik een examen aflegen voor rijbewijs B + internationale rijbewijs aanvragen
Gaat het geen problerm zijn in Belgie.
Of mag dat eigenlijk wel??

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 06 feb 2017 08:54

Best een eigen topic starten en geen inpikken van 7 jaar oud van iemand anders.

stevensegers
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 08 feb 2017 09:59

Een internationaal rijbewijs is eigenlijk maar een stukje documentatie dat u toelaat om als toerist voor een beperkte periode in het buitenland te rijden (meestal 30 dagen, maar de exacte regeling verschilt van land tot land).
Op de site van de overheid (http://www.belgium.be/nl/mobiliteit/rij ... _rijbewijs) lees ik:
In België mag u alleen met een internationaal rijbewijs rijden als u niet ingeschreven bent in België. Als Belg moet u dus op verzoek steeds uw Belgisch rijbewijs tonen.
Dus u zal met een internationaal rijbewijs niet in België mogen rijden. Ook niet voor een korte periode.
Als ik het goed begrepen heb kan u echter u Russische rijbewijs bij uw gemeentebestuur (in België) laten omzetten in een Belgisch. Geen bijkomende examens vereist.
Voor de zekerheid zou ik dit nog eens navragen bij het gemeentebestuur.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38592

#4 , 08 feb 2017 11:11

Met Belgisch rijbewijs wordt in feite een EU-Belgisch RB bedoeld. (Er staan meerdere talen op en de sterren van de EU)
Gezien u Belg bent zal u in het land waar u woont de de examens moeten afleggen.
Rusland behoord niet tot de EU ...hangt dus af of de EU en in uw geval BE de Russische examens erkent.
U zal het nu reeds behaalde Russisch RB moeten omruilen voor een Belgisch want na 6 maanden mag u hier niet meer mee rijden.
Bij verhuis naar een ander EU land moet u geen nieuw RB gaan halen wel het laten registreren anders hebt u een groot probleem bij verlies of diefstal.
Men heeft in uw verblijfsland geen info over uw RB en in uw vorig land kan men geen nieuw RB meer opstellen wegens niet wonen.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”