Borden 'tijdelijke parkeerverbod' verplaatst

NaomiT
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Borden 'tijdelijke parkeerverbod' verplaatst

#1 , 03 feb 2017 13:48

Mijn vriend en ik hebben ons eind vorig jaar regulier geparkeerd. Er stonden toen borden van een tijdelijk parkeerverbod voor de dag erna, maar die eindigde vlak voor onze parkeerplaats. De volgende ochtend stond de politie aan onze deur omdat we fout geparkeerd stonden. Bleek dat het verbod toch inclusief onze parkeerplaats was en het bord stond dus ineens achter onze auto. Mijn vriend heeft toen gemeld aan de politie dat dit niet het geval was toen we ons geparkeerd hadden maar die reageerden er eigenlijk niet op. Nu een maand later hebben we ineens een boete in onze bus. In de brief staat beschreven dat we er nog niet geparkeerd waren toen de borden werden geplaatst en een foto van onze auto met het bord erachter van de ochtend zelf. Het bord is dus duidelijk verplaatst geweest voor wij daar zijn gaan parkeren. Ik begin al te vermoeden dat de leverancier van de broodautomaat aan die parkeerplaats dit kan gedaan hebben omdat het bord daarvoor in de weg kan gestaan hebben. Maar dat terzijde, denken jullie dat ik dit kan aanvechten? De boete op zich maakt mij niet zoveel uit, maar de oneerlijkheid ervan wel.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12828

#2 , 03 feb 2017 13:51

Dit zie ik niet goedkomen zonder bewijs. Wie zegt dat u het zelf niet hebt verplaatst om er nog te kunnen parkeren?

puttemanp
Berichten: 613

#3 , 03 feb 2017 14:54

Van zulke tijdelijke parkeerverboden wordt een register bijgehouden (straat + huisnummer) waar ze geplaatst werden.
Vraag dit register na te kijken en vergelijk het met de plaats (huisnummer) waar de wagen geparkeerd werd.

P.

Reclame

Milo72
Berichten: 1016

#4 , 03 feb 2017 15:36

In de meeste gevallen wordt dit register ingevuld door de aanvrager - een burger - en niet gecontroleerd door bvb de politie.
In dat geval heeft dit register toch niet meer bewijswaarde dan het woord van de parkeerder ?
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

Franciscus
Berichten: 38596

#5 , 03 feb 2017 15:51

Als jullie vlak voor het bord stonden vermoedelijk ook een klein dus een laag bord stonden jullie ook in overtreding.
Gezien jullie verklaring aan de politie dus ook daarvoor in overtreding.
Het andere probleem is idd wie heeft de lijst opgesteld maar gezien u zo wie zo fout stond is dat hier van geen belang

Artikel 24. Stilstaan- en parkeerverbod
...
9° op minder dan 20 meter voor de verkeerslichten buiten de kruispunten;
10° op minder dan 20 meter voor de verkeersborden

De bepalingen van 9° en 10° gelden niet voor voertuigen waarvan de hoogte, lading inbegrepen niet meer dan 1,65 m bedraagt, wanneer de onderkant van die verkeersborden of lichten zich ten minste 2 meter boven de rijbaan bevindt.

NaomiT
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#6 , 03 feb 2017 16:03

@LeenW: Dat is net de hele problematiek. Zelfs al had ik foto's als bewijsmateriaal (ik weet niet welk ander bewijsmateriaal je kan leveren), het komt er altijd op neer dat eender wie, dus ook wij als parkeerders, de borden kunnen verzetten naar hartelust. Dat is toch enorm betwistbaar dan?
@puttemanp en @Milo72: Bedankt, ik ga dit zeker navragen.
@Franciscus: Waarom stonden wij sowieso fout, onze auto is niet hoger dan 1,65m? Ik zie trouwens net op de foto bij onze boete dat de het tijdelijk parkeerverbod begon aan onze auto en niet eindigde.

Franciscus
Berichten: 38596

#7 , 03 feb 2017 16:45

En waren die borden 2 meter hoog?
Uw wagen van 1,65 cm kan zo'n bord wel verbergen daar gaat het over.

Milo72
Berichten: 1016

#8 , 06 feb 2017 10:31

maar die eindigde vlak voor onze parkeerplaats.
Fransiscus: ze stonden dus voorbij het verkeersbord, en niet er voor. Geen probleem toch ?
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

Franciscus
Berichten: 38596

#9 , 06 feb 2017 12:51

lees art 24 °10 nog eens aub.

of de borden moeten op 2 meter hebben gestaan.
In het ander geval stond u zo wie zo in overtreding op minder dan 20 meter voor een bord dat maar 1,65 meter hoog was.

Milo72
Berichten: 1016

#10 , 07 feb 2017 09:43

Fransiscus: als het klopt wat ze zeggen, nl dat het (tijdelijke) parkeerverbod eindigde vlak voor hun parkeerplaats, betekent dit toch dat ze NA het verkeersbord staan, en niet "voor" het verkeersbord zoals in art 24º10 ?
Er stonden toen borden van een tijdelijk parkeerverbod voor de dag erna, maar die eindigde vlak voor onze parkeerplaats.
Dus als (1) begin parkeerverbod (E1 met pijl omhoog), is, en (2) einde parkeerverbod (E1 met pijl omlaag) en A = Auto van TS, dan was volgens mij de situatie op't moment dat TS parkeerde:

____(1)___________(2)_AAA_____

Dan zie ik geen enkele reden waarom TS sowieso verkeerd geparkeerd zou staan.
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”