Spooroverweg voetganger

Zebra
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Spooroverweg voetganger

#1 , 30 jan 2017 19:51

Hallo,
Toen mijn dochter enige tijd geleden de treinsporen wou oversteken ging juist het belsignaal - zij aarzelde maar aan de overkant stond een politieagent die naar haar gebaarde. Zij dacht dat hij haar aanspoorde om over te steken maar dat bleek (uiteraard! O, die jeugd!), niet het geval te zijn.
Hij gaf haar een uitbrander waar zij wel kwaad om werd omdat het haar onredelijk leek...
Nu heeft ze een brief in de bus gekregen met vermelding: uitnodiging tot verhoor. Ten laste legging: negeren rode knipperlichten en belsignaal spooroverweg. Met een datum voor afspraak - midden in de week, tijdens de schooluren (!).
Hoe kunnen wij hier nu best op reageren? Ik ga proberen om de afspraak naar een woe-namiddag te verzetten maar voorts weet ik niet goed wat ons te wachten staat.
Iemand enig idee hoe we dit het beste aanpakken?
Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12837

#2 , 30 jan 2017 19:54

Verontschuldigen bij de agent lijkt mij de eerste stap, als ze zich daar inderdaad kwaad op heeft gemaakt. Hoe oud is uw dochter?

Zebra
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 31 jan 2017 14:53

Ze is 18 net geworden.
Maar ze is beginnen roepen of zo. Enkel "wat?!? maar ik dacht dat..." meer was het niet.
Dus daar maak ik me geen zorgen om. Ondertussen heb ik even gebeld om de afspraak te veranderen en dat is geen probleem maar er is me ook gezegd dat er een nationale sensibiliseringscampagne is en dat ze hier vooral een uitbrander zal krijgen. Maar of er ook een boete aan vastzit, weet ik niet maar vermoed van wel. En dat is ook een gedeelte waar ik me zorgen om maak.

Reclame

LeenW
Berichten: 12837

#4 , 31 jan 2017 16:52

Dit is een overtreding van de 4de graad, normaal boete + rijverbod (ook als ze nog geen rijbewijs heeft, dacht ik, dit schuift dan gewoon op). Ze kan het nog eens proberen uit te leggen, maar ja, ik vrees er wat voor. Een agent gaat nooit iets zeggen van "kom maar door het rood, maar snel want de trein komt er aan". Enfin, dat had u ook al door als in eerste post, denk ik.


Milo72
Berichten: 1016

#6 , 01 feb 2017 09:05

Toen mijn dochter enige tijd geleden de treinsporen wou oversteken ging juist het belsignaal
Als dochter op het moment dat het belsignaal ging de signalisatie al voorbij was mocht ze verder oversteken, in het ander geval moest ze gewacht hebben.
Natuurlijk, als de politieagent beweert dat dochter de signalisatie NA het starten van het belsignaal voorbij liep, heb je een probleem, zeker als dit in een PV staat dat binnen de 14 dagen bezorgd werd (bijzondere bewijswaarde van een PV). Zonder PV of na die 14 dagen is't woord tegen woord ...
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”